Címlapon

24_Blunck_9823_1.jpg
Forrás: ITB
Még nagyobb léptékben gondolkodni

Magyar fejlesztés, magyar központ, külföldi tőke

Új tulajdonosi háttérrel vág neki a 2017-es évnek az Invitel Csoport. A vállalat a friss tőkének köszönhetően felgyorsíthatja betervezett lakossági fejlesztéseit és még erősebben tud összpontosítani a nagyvállalati infokommunikációs piacra is.

Az idei év első nagy ágazati szenzációja volt, hogy új tulajdonoshoz került az Invitel Csoport, és vele a lakossági és kisvállalati telekommunikációs piacot kiszolgáló Invitel Távközlési Zrt., valamint a vállalati informatikai és távközlési piacon tevékenykedő Invitech Solutions. Az előző tulajdonosokhoz hasonlóan az új vevő is pénzügyi befektető: a 430 millió dolláros private equity alap, a China-CEE Fund, amely mellett a befektetési tanácsadói feladatokat a CEE Equity Partners látja el.

„Több oka is van annak, hogy az Invitel felkeltette a China CEE-Fund érdeklődését – szól az ügylet körülményeiről David Blunck, az Invitel Csoport vezérigazgatója. – Az alap több, erős infrastrukturális háttérrel rendelkező cégbe fektetett be Közép-Kelet-Európában, például az energetikai szektorban. Ebbe a sorba jól illeszkedik az Invitel, amelynek szintén a kiterjedt, modern infrastruktúra az egyik erőssége. Annyiban viszont újat képviselünk, hogy a China CEE-Fundnak egyelőre nincs másik távközlési, illetve IT-befektetése.”

A vetélytársakról

A triple play (kábeltelevízió, internet, vezetékes telefon) szolgáltatások terén az Invitel egyik nagy vetélytársának számító Digi hamarosan elindítja mobiltelefonos szolgáltatását is, és még több elemet tartalmazó csomagokkal jelenhet meg a piacon. David Blunck azonban nem fél ettől a fejleménytől. „Megítélésünk szerint egyelőre meglehetősen csekély az ügyféligény a mobil és vezetékes szolgáltatásokat egyaránt tartalmazó csomagokra. Természetesen vannak ilyenek a piacon, vásárolják is őket, de ezeket sokkal inkább a szolgáltatók próbálják eladni, mint amennyire az előfizetők keresik őket. A fókusz pedig minden vállalatnál nagyon fontos: aki mindent egyszerre próbál csinálni, az sokszor semmit sem csinál jól” – mondja a vezérigazgató.

Mindez persze még nem indokolt volna egy több tízmilliárd forintos befektetést. Az Invitel Csoport stratégiája és üzletpolitikája kitűnően illeszkedik a China CEE-Fund konzervatív, de jó megtérülést célzó üzletpolitikájába, nyilatkozta még korábban Szalai Tamás, a CEE Equity befektetési igazgatója. Különösen nagyra értékelte a befektető a lakossági szegmensben végrehajtott optikai fejlesztéseket és a televízió-fókuszú szélessávú stratégiát, illetve a vállalati piacon bevezetett konvergens informatikai és telekommunikációs megoldásokat, egészíti ki az előbbieket David Blunck.

 

Nem ketyeg az óra

Az Invitel Csoport számára több szempontból is óriási jelentőségű az új tulajdonos megjelenése – folytatja a vezérigazgató. Egyrészt, önmagában már az is rendkívül pozitív üzenet a piac (és nem utolsósorban a vállalat dolgozói) számára, hogy egy befektető fantáziát látott a cégben és friss tőkét tett a csoportba. „Ez mindenki számára mutatja, hogy van bizalom irántunk és jó irányba haladunk” – fogalmaz David Blunck.

A bizalom megnyilvánul abban is, hogy az új tulajdonos az eddigi stratégia és irányvonal folytatását várja a vállalattól. Elsősorban nem a terveken kell változtatni, hanem a tempón. Nagyobb léptékben lehet gondolkodni és gyorsabban lehet a kitűzött célokat megvalósítani. Ehhez a tulajdonos plusz forrásokat biztosít – ha meg tudják győzni egy-egy fejlesztés vagy üzleti lehetőség potenciáljáról, számíthatnak a támogatására. Egy korábbi Inviteles szlogent idézve, a tulajdonosváltás „távlatokat nyit” a cég számára.

Nem elhanyagolhatóak az ügylet közvetlen pénzügyi előnyei sem. A tranzakció során az Invitel Csoport euróalapú kötvényeit kiváltotta forintalapú magyar bankhitelre. Ez egyrészt mentesíti a társaságot az árfolyamkockázat alól (hiszen minden bevétele forintban képződik), másrészt csökkentette a hitelállományt, és így erőforrásokat szabadított fel a vállalatnál a további fejlesztésekre.

David Blunck, Invitel Csoport
David Blunck, Invitel Csoport
 

Pénzügyi befektetőként a China CEE-Fund értelemszerűen az iparágban megszokott hasznot remél a szintén szokásosnak mondható, legalább 5-7 éves befektetési periódus végén. Ezzel együtt sincs egy ketyegő óra a menedzsment asztalára állítva, hangsúlyozza David Blunck: nem a minél rövidebb távon minél nagyobb haszon bármilyen eszközökkel való elérése a cél, hanem azt nézik, hogyan tud hosszabb távon értéket teremteni a cég és vezetése.

David Blunck nem tartja hátránynak, hogy ismét pénzügyi, és nem szakmai befektető lett az Invitel Csoport tulajdonosa. „Számos szempontból kimondottan hasznos lehet, hogy nincs külföldi anyavállalatunk. Aki dolgozott már multinacionális cégnél, az tudja, hogy a központból a jó ötletek mellett sokszor előnytelen döntések is érkezhetnek. A külföldi központban nem feltétlenül vannak tisztában azzal, mi lenne jó a magyar piacnak. A stratégiát, a termékeket, a cégpolitikát sokszor globális szempontok szerint szabják meg. Ilyenkor nem a magyar – vagy bármelyik kisebb – piac jellegzetességei, igényei lesznek a meghatározóak. Senkit sem fog érdekelni, ha a döntés nem előnyös egy olyan kisebb országnak, mint Magyarország” – világítja meg a dolgok másik oldalát a vezérigazgató.

Az Invitel Csoport pontosan abban különbözik a többi hazai távközlési szolgáltatótól, hogy a társaság központja Magyarországon található; minden kolléga – beleértve a vezérigazgatót is – magyar állampolgár, minden fejlesztés itthon történik, a hazai felhasználóknak. „Tevékenységünket teljes egészében a magyar piacra tudjuk fókuszálni, rugalmas, a hazai igényekre szabott megoldásokkal tudunk megjelenni. Nem kell az anyacéggel küszködnünk, ha az valamit le akarna tolni a torkunkon” – teszi hozzá David Blunck.

 

Százezer új végpont

A lakossági piacon az idei (és a következő) év meghatározó fejleménye egyértelműen az Invitel által is lelkesen támogatott Szupergyors Internet Program (SZIP) lesz, állítja határozottan a vezérigazgató. Az Invitel Távközlési Zrt. a SZIP programhoz kapcsolódóan 100 ezer új háztartást lát el nagysebességű internetkapcsolattal, 95 százalékban gigabites sebességre is képes üvegszálas technológiával. (Ezek a háztartások mind az Invitel szolgáltatási területén vannak, de eddig csak alacsony sebességű internetkapcsolattal rendelkeztek).

Ez látszólag nagyon sok új előfizetőt és bevételt jelent, de a helyzet ennél bonyolultabb, figyelmeztet a vezérigazgató. A SZIP keretében ellátott háztartások többnyire vidéki kistelepüléseken találhatóak, ahol mindeddig üzletileg nem volt kifizetődő a szélessávú hálózat kiépítése. Az uniós és kormányzati támogatás – amely az összköltségek mintegy 40 százalékát teszi ki – annyit jelent, hogy ezeken a területeken is a máshol szokásos megtérüléssel lehet számolni. Így jó partnerség alakult ki a kormányzat és a szakma között annak érdekében, hogy megvalósulhassanak a szupergyors internet elterjesztését kitűző célok.

A SZIP területeken egyébként egyszerű az eladási módszer. „Járjuk az utcákat, és ahol parabolaantennát látunk, oda bekopogtatunk és megkérdezzük, nem akarnak-e jobb szolgáltatást. A műholdhoz képest a szélessávú vezetékes kapcsolaton nemcsak színvonalasabb tévészolgáltatást tudunk kínálni, hanem egyúttal telefont és internetet is” – magyarázza a stratégiát David Blunck.

Versenyt, de egyenlő feltételekkel

„Nem tartunk a versenytől, hiszen piaci szereplőként az a dolgunk, hogy versenyezzünk. Azt viszont mindenképpen fontosnak és kívánatosnak tartjuk, hogy a verseny minden szereplő számára egyforma feltételeket kínáljon” – mondja David Blunck, amikor a távközlési társaságoknak oly sok gondot jelentő OTT-szolgáltatókról kérdezzük.

Az egyforma feltételek viszont ma nem állnak fent. Az elsősorban külföldről működő OTT-szolgáltatók (ilyenek például Viber és Skype, vagy a streaming zene- és videoszolgáltatók, a Youtube-tól a Spotify-on át a Netflixig) Magyarországon nem fektetnek be jelentős összegeket és csekély számban alkalmaznak magyar munkaerőt. Ennél is fájóbb pont a hazai távközlési szolgáltatók számára, hogy a magyar előfizetők révén elért – sok esetben nem csekély – profitjuk után nem itthon adóznak, miközben a hagyományos szolgáltatók a normál társasági adón kívül ágazati különadókat is fizetnek.

Az egyenlő elbánás az országnak és a gazdaságnak is érdeke. A hálózatfejlesztés drága mulatság a távközlési társaságok számára, és ha túl hosszú a megtérülés, nem lesznek további fejlesztések. Ha pedig a hálózatot nagy összegekből építő társaságok profitját egy itthon alig adózó OTT-szolgáltató zsebeli be, az óhatatlanul csökkenti az innovációs kedvet, és így árt az ország egészének, hangsúlyozza a vezérigazgató.

 

Maradva a kaptafánál

Az Invitel Csoport egyik tavalyi nagy húzása az volt, hogy Invitech Solutions néven önálló cégbe szervezte ki a vállalati ügyfeleknek informatikai és távközlési szolgáltatásokat kínáló üzletágát. A közel egy évvel ezelőtt végrehajtott lépés maradéktalanul beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mondja most David Blunck. Sikerült erősíteni a vállalatcsoporton belül az ügyfélközpontú szemléletet: minden kolléga pontosan tudja, ki az ügyfele, és csak őrá kell koncentrálnia. A szétválás óta az is tisztábban látszik, hol termelődik a profit a csoporton belül. Végül, de nem utolsósorban, kiválóan sikerült az Invitech Solutions márkanév bevezetése és népszerűsítése is a piacon.

David Blunck, Invitel Csoport
David Blunck, Invitel Csoport
A továbbiakban az Invitech Solutions az eddig megkezdett úton halad előre. A csoport fő erősségeire koncentrálva elsősorban infrastruktúra-közeli, az informatikai és a távközlési rendszereket egy kézben összefogó, integrált szolgáltatásokat kínálnak vállalati ügyfeleiknek. „Az informatika és távközlés közötti határvonal egyre inkább elmosódik, így ügyfeleink mind nagyobb értéket látnak abban, ha ezt a kettőt ugyanattól a szolgáltatótól tudják igénybe venni. A skála széles körű, a szerver- és desktop outsourcingtól kezdve a különféle LAN- és WAN-szolgáltatásokig sok minden belefér” – sorolja a lehetőségeket David Blunck.

Különálló szoftvermegoldások fejlesztését egyelőre egyedi ügyféligényre vállalnak, de itt többről van szó, hiszen ma már nem csak rendszerintegrációs kérdés a szoftver. A hálózati eszközök (is) egyre inkább szoftver alapúvá válnak, a tudás már nem annyira a hardverben, mint inkább a programokban testesül meg. Ezekre a változásokra az Invitech Solutions is felkészül, de szoftverfejlesztési tevékenységét a telekommunikációhoz szorosabban kapcsolódó megoldásokra fókuszálja.

Kiemelt terület lesz viszont az információbiztonság. Egyre több közepes és nagyvállalat igényel szakértő segítséget rendszerei megoltalmazásához, hiszen sem szaktudásban, sem emberi erőforrásban nem győznek lépést tartani az információözönnel, ami a védelem naprakészen tartásához szükséges lenne. Számukra az Invitech Solutions olyan intelligens biztonsági szolgáltatási termékportfoliót állított össze, amelyben a távolból, folyamatosan tudják figyelni és ellenőrizni a rendszerek állapotát, észlelni a fenyegetettségeket és elhárítani az esetleges támadásokat.