Címlapon

25_c02_580.jpg
Forrás: ITB
Nem kockák

Legyél te is informatikus!

Informatikusnak lenni ma nem vonzó (nem szexi…) egy fiatal számára. A szakmáról számos tévhit él a pályát választó fiatalok – és nem utolsósorban szüleik – fejében. A  Magyar Telekom Csoport kezdeményezésére, a Digitális Tudás Akadémia és a HTTP Alapítvány közreműködésével útjára indult pályaorientációs program ezen a helyzeten igyekszik változtatni, és reményeik szerint az iparág többi szereplője is csatlakozik hozzájuk.

Pontos számot talán lehetetlen mondani, de az biztos, hogy körülbelül 20 ezer betöltetlen informatikai állás van ma Magyarországon. Érzik ezt az informatikai vállalatok, amelyek mind nehezebben jutnak szakemberekhez, de sajnos megérzi ezt az egész magyar gazdaság is. Az IVSZ tanulmánya szerint az IT-szakemberek hiánya évente 200-300 milliárd forinttól fosztja meg a magyar GDP-t, és már gátolja a növekedést, veszélyezteti az ország versenyképességének javítását.

Legalább ekkora baj, hogy nem is látszik érdemi változás ebben a tendenciában. Kevesen jelentkeznek informatikus szakokra a felsőoktatásban és még ennél is kevesebben fejezik be azokat – vetette fel az egyik problémát Bánhegyi Zsófia, a Magyar Telekom csoport kommunikációs igazgatója. Évente mintegy 2000-2500 fiatal szerez valamilyen informatikus diplomát, ami messze nem elég a szakemberhiány csökkentésére.

Bánhegyi Zsófia, Magyar Telekom
Bánhegyi Zsófia, Magyar Telekom
Sok oka van annak, hogy miért „terem” ilyen kevés diplomás informatikus. Vannak, akik egyszerűen kiesnek az oktatásból; másokat már az iskolapadból elcsábítanak dolgozni, mert akkora a hiány, hogy egyes cégek még a diplomára sem tartanak igényt, csak legyen dolgozó. Az is megfigyelhető, hogy azok sem mennek tovább szakirányú felsőoktatási intézménybe, akik középiskolában, szakképzésben tanulnak informatikusnak.

Még egy gyakori probléma van a végzősökkel. Miközben a munkában használható (tárgyalóképes) nyelvtudásnak alapnak kellene lennie, a felmérések szerint az angol nyelv ismerete elmarad a kívánt szinttől.

 

Trendi vagy nem trendi?

Nyilvánvaló, hogy a szakemberhiány megszüntetését nem lehet pusztán a felsőoktatásban elérni. A fiatalabb korosztályokat, a közép- és egyes esetekben az általános iskolásokat is meg kell célozni, bennük is fel kell kelteni az érdeklődést az informatikai szakmák iránt.

Azt hihetné az ember, hogy a 2000 környékén született „digitális bennszülöttek” körében ez nem is olyan nehéz, hiszen nekik már mindennapi használati eszközük a számítógép, a tablet, az okostelefon vagy éppen a játékkonzol. A számítógépek iránti érdeklődés azonban messze nem egyenlő az informatikusi pálya iránti érdeklődéssel.

„Számtalan téves képzet él a gyerekekben és szüleikben az informatikáról és az informatikusokról. Sokan még mindig úgy hiszik, hogy informatikusnak csak a kockák mennek, akik aztán egész nap a gép előtt görnyednek és a képernyőt bámulva kódolnak, miközben kólásüvegek és pizzásdobozok veszik körül őket” – említi a legjellemzőbb sztereotípiákat Bánhegyi Zsófia. Pedig az informatikusoknak alig harmada kódol, és ők is többféle munkát végezhetnek (backend- és frontend- fejlesztést, mobilapp-fejlesztést), miközben szükség van még grafikusokra, adatbázis-szakértőkre, rendszertervezőkre, projektvezetőkre, értékesítőkre is.

De az informatikusokat övező félreértéseken túl a szakmai lehetőségekkel sincsenek tisztában a fiatalok. Nem tudják, hogy milyen jellegű munkák és munkahelyek várhatják őket, mennyi a várható jövedelem. Hiába mutatják a felmérések, hogy az informatika kínálja az egyik legmagasabb kezdőfizetést a friss diplomásoknak, ez az információ még nem ment át a köztudatba. (Az informatikusok karrierlehetőségeiről lásd a „Bejön nekik az élet” című keretet!)

„Mi, akik az infokommunikációban dolgozunk, azt hisszük, hogy ez egy trendi szakma, mert mi belülről ilyennek látjuk. De fel kell ébrednünk, mert kívülről nagyon nem ilyennek látják. Az iparágnak formálnia kellene a róla kialakult imázst, ha úgy tetszik, komolyabb marketingtevékenységbe kell kezdenünk. Erőforrásokban gazdag iparág az informatika, éppen itt az idő, hogy összefogjunk, mert úgy óriási változásokat tudunk elérni” – fogalmazza meg a teendőket Bánhegyi Zsófia.

Bejön nekik az élet

Az Educatio Kht. több éven keresztül végzett diplomás pályakövetési felmérést, amelyben azt vizsgálta (önkéntes alapon, szakterületekre lebontva), hogyan találják meg a helyüket a munkaerőpiacon a felsőoktatásból kikerülő fiatalok.

Az adatokból kiderült, hogy az informatikusok a többi képzési területtel összehasonlítva kimondottan szerencsésnek mondhatják magukat. Nagyon gyorsan, az átlagnál jóval hamarabb találnak munkát, és az álláskeresésnél a legkisebb arányban szorulnak rá a személyes ismeretségekre. Az informatikusként végzettek igen nagy arányban diplomát igénylő munkakörben dolgoznak, tehát nem kell lejjebb adniuk az elvárásaikból.

Ami a munkahelyeket illeti, az összes képzési terület közül az informatikusok dolgoznak a legnagyobb arányban ezer fő feletti nagyvállalatnál, valamint külföldi, illetve magántulajdonú cégnél. Ha nem itthon dolgoznak, a külföldi munkavégzés is a szakterületükhöz kapcsolódik. Végül, de korántsem utolsósorban a fizetés is rendben van. 2012-es adatok szerint a frissen végzett diplomások közül az informatikusok keresik a legtöbbet. A Magyarországon dolgozók átlagjövedelme meghaladja a 212 ezer forintot (ez több, mint a friss diplomás közgazdászok vagy jogászok fizetése).

 

Személyes példákon keresztül

Egyedi, ad hoc kezdeményezések természetesen korábban is voltak az informatikusi pálya népszerűsítésére, ezek azonban nem voltak hosszú életűek, és viszonylag keveseket értek el.

A korábbi hiányosságokat felismerve döntött úgy a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország, hogy egy újszerű pályaorientációs kezdeményezés élére áll. A „Legyél Te is Informatikus!” az első, szervezett, fenntartható működéssel tervezett és szakmailag is megalapozott pályaorientációs program, amely alapos tesztelés után idén februárban indul el szélesebb körben is. Legfontosabb célja, hogy inspirációt adjon a pályaválasztóknak az informatikusi szakmák választásához, és ezzel népszerűsítse az informatikai karriereket az elsődleges célcsoport, a 16-18 évesek körében.


 

Több, egymásra épülő elemből áll össze a teljes „Legyél Te is Informatikus!” program. Központi részét képezik az iskolákban megtartott előadások. A Magyar Telekomnál és a T-Systems Magyarországnál dolgozó szakemberek jelentkezhetnek, hogy szívesen mennének előadást tartani (a vállalatcsoportban amúgy is nagy a hagyománya az önkéntességnek). Ezek után átesnek egy belső tréningen, hiszen nem profi oktatókról, hanem mérnökökről van szó. Majd megkapják az oktatási anyagot, elmennek a választott oktatási intézménybe, és beszélgetnek a diákokkal az informatikusi, mérnöki szakma jellegzetességeiről, előnyeiről.

„Pont az a lényeg, hogy gyakorló szakember álljon ki a gyerekek elé, aki be tudja vinni az órára a személyiségét, a saját példáját, karrierjét, elhivatottságát, aki át tudja adni azt a személyes büszkeséget, amit informatikusként érez” – mutat rá egy fontos szempontra Bánhegyi Zsófia.

Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója „Legyél Te is Informatikus!” előadást tart
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója „Legyél Te is Informatikus!” előadást tart
Szeptembertől decemberig, a program tesztje során, már közel ezer diák előtt tartottak előadásokat a dolgozók (köztük például Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is), 2016-ban pedig nem kevesebb mint tízezer diákot szeretnének elérni az előadásokkal. A Telekom kommunikációs igazgatója szerint érdeklődésben nincs hiány: számtalan megkeresést kapnak iskoláktól, tanároktól, így inkább attól félnek, hogy nem tudnak mindenhova eljutni.

Már az előadások is az interaktivitásra épülnek, a végén pedig arra buzdítják a diákokat, hogy egy kis applikáció segítségével egyszerű visszajelzést adjanak arról, mennyire tetszett nekik a program. A programban részt vevő tanárokkal ugyanakkor folyamatosan kapcsolatban maradnak, kérik a visszajelzéseiket, észrevételeiket, jobbító ötleteiket.

 

Pontos információkkal

Az előadás azonban csak az első lépés, a figyelemfelhívás. Ennek során ráirányítják a diákok figyelmét a „Legyél Te is Informatikus!” web-, illetve Facebook-oldalára, ahol további információkat találhatnak. Itt részletesebben is bemutatják, milyen szakmák vannak az informatikusi pályán belül, milyen karrierutak építhetők fel, milyen fizetésekre lehet számítani, milyen gyakornoki programok várják őket. Videointerjúkban megismerkedhetnek nem szokványos karrierekkel is. „Szeretnénk, ha sikerülne eloszlatni a félreértéseket, prekoncepciókat. Nagyon fontos célkitűzésünk, hogy a vonzó karrierutak bemutatásával itthon tartsuk a fiatalokat, elhiggyék nekünk, hogy itthon is tudnak versenyképes fizetést szerezni, miközben akár nemzetközi projektekben is dolgozhatnak” -- említ egy másik célt Bánhegyi Zsófia.

Persze az sem tragédia, ha nem lesz valakiből informatikus a program hatására. „Reményeink szerint az előadásoknak, programoknak köszönhetően mindenki nyitottabb lesz a digitális világra. Ez azért rendkívül fontos, mert tíz éven belül gyakorlatilag minden munkahely digitálissá válik, ahol csak a megfelelő informatikai írástudás birtokában lehet boldogulni. Már azzal is sokat elérünk, ha egy kicsit megnöveljük a diákok affinitását”, teszi hozzá a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója. Ugyancsak remélik, hogy a program hatására szélesebb körű – például a szülőket is bevonó – társadalmi párbeszéd indulhat el az informatikáról és az informatikusokról.

Egy szoknya, egy nadrág

Külön modult hoztak létre a „Legyél Te is Informatikus!” kezdeményezésen belül a lányok figyelmének felkeltésére. Ez azért is különösen fontos, mert az infokommunikációs iparágban rendkívül alacsony, alig öt százalék a női dolgozók aránya. Már azzal jelentősen csökkenteni lehetne a szakemberhiányt, ha több lányt tudnának megnyerni a szakmának.

A sikernek persze több tényezője van. Egyrészt le kell győzni a beidegződéseket, hogy az informatika fiús szakma és csak kockáknak való. Másrészt tudatosítani kell, hogy az atipikus foglalkoztatási formák (távmunka, részmunkaidő) elérhetősége miatt az informatika kimondottan jól hangolható össze a családi élettel. Ha pályaválasztáskor még nem is, de a karrierút során egyre fontosabbá válhat ez a szempont is a gyermekvállalás előtt álló fiatalok számára.

 

Iparági összefogás

A tervek azonban nem állnak meg itt. Egyrészt, a Magyar Telekom a HTTP (Hálózati Tudás Terjesztéséért Programiroda) Alapítvánnyal közösen már szervezi az első (március közepére tervezett) Legyél Te is Informatikus! konferenciát a tanárok számára, amelyet majd minden évben követ egy új. 2017-től pedig évente díjaznák az informatika népszerűsítéséért legtöbbet tevő tanárokat.

A vállalat számít az iparág többi szereplőjének a részvételére is. Komoly érdeklődés mutatkozik más nagyvállalatok részéről is; az ő szerepvállalásukat az IVSZ-en keresztül csatornázzák be. „Sok mindent kell még átbeszélni, de biztos vagyok a sikerben, hiszen olyan közös iparági érdekről van szó, amit mindenki felismert” – ad hangot bizakodásának Bánhegyi Zsófia, aki nem mellékesen az IVSZ multinacionális tagozatának is a vezetője. A mostani elképzelések szerint az első partnerek valamikor áprilisban kapcsolódhatnak be a gyakorlati munkába.

Hosszabb távon azt szeretné elérni a Magyar Telekom, hogy a „Legyél Te is Informatikus!” egyfajta szlogen, gyűjtőprogram legyen, amelyben a pályaorientáció csak egy lenne az elemek közül. Kiegészülhetne a kezdeményezés céges ösztöndíjprogramokkal, gyárlátogatásokkal, konferenciákkal, beépülhetne a Digitális Magyarország társadalmi programjai közé. „A lényeg, hogy a »Legyél Te is Informatikus!« szlogent beégessük az érintettek gondolkodásába, így, ha bárhol meglátják, egyből tudhatják, miről van szó” – vázolja a hosszú távú elképzeléseket Bánhegyi Zsófia.