A magyar, de ugyanígy
a nemzetközi piacon is idén és a közeljövőben az egyik leginkább meghatározó
technológiai trendnek a vezeték nélküli technológiák erőteljes térnyerése
mondható. Mindenki mobil akar lenni: egyre inkább meghatározó szerepet játszik
a 4G technológia, és már megkezdődött a felkészülés az 5G-re, amely néhány éven
belül szintén része lesz a mindennapoknak. Az otthonokban, a középületekben, de
akár a munkahelyeken is mindinkább elvárt az állandóan elérhető, nagy
sávszélességet biztosító wifikapcsolat. A vezetékes internetszolgáltatási
piacon megtorpant ugyan a szolgáltatók maximális letöltési sebességre vonatkozó
egymásra licitálása, de napjainkban a gigabit névleges sávszélességet biztosító
lakossági internet-hozzáférés már nem számít kuriózumnak.
Internetkapcsolat bárhol, bármikor
Mindezeket a kapcsolatokat már nemcsak egyszerű
böngészésre használják az emberek, hanem előtérbe kerül a médiafogyasztás is.
Hazánkban is mind több előfizetője van a különféle zenei és videós
OTT-szolgáltatóknak, mint amilyen a Spotify vagy a Netflix. „Manapság már a
szeme sem rebben az embernek, ha egy mosógép internetkapcsolattal rendelkezik,
és természetes elvárásnak minősül, hogy a tévén nézni kezdett filmet a mobilján
vagy a tabletjén fejezhesse be az előfizető” – mondja Krénusz
Kornél, az MVM NET vezérigazgatója.
Krénusz Kornél, MVM NET
Az igények ilyen jellegű változása új kihívások elé
állította a távközlési szolgáltatókat. A lakossági piacon a különféle
szolgáltatások integrációja a kulcskérdés. Ma már gyakorlatilag minden nagy
szolgáltató portfoliójában megtalálható a „quad play”, vagyis az egy kézből
igénybe vehető vezetékes és mobiltelefon-, internet- és televízió előfizetés.
A
társaságok ezekre az alapokra újabb és újabb szolgáltatásokat építenek, például
a hagyományos tévézés mellett már általánossá váltak a visszanézhető adások
vagy éppen az otthoni filmkölcsönzés. Az okos otthonok elterjedésével újabb
szolgáltatások (például biztonságtechnika, otthoni eszközök
vezérlése/automatizálása) előtt is megnyílik a tér. A múltban – amíg a felhasználói
szokások inkább a böngészés köré csoportosultak – kisebb problémát jelentett
egy ingadozó sávszélesség, pár elveszett csomag vagy a magas válaszidők. A
növekvő online médiafogyasztás és a ráépülő szolgáltatások biztonságos működése
azonban megköveteli a szolgáltatóktól, hogy a hordozóközegként nyújtott
internet- hozzáférés egyenletes minőségi paraméterekkel, megbízhatóan működjön.
Mindeközben az ipari megoldások is egyre összetettebbek lesznek, közeleg az
Ipar 4.0, bár ennek értelmezése több aspektusból történik még. Nemrégiben még
az is elegendő volt, ha a gyártóberendezések valamilyen módon adatokat
szolgáltattak működésükről. Újabban viszont egyre inkább arra van szükség, hogy
az információk nemcsak „felfelé”, hanem mind a két irányba gyorsan és megbízhatóan
áramoljanak, és lehetőséget adjanak a folyamatokba való azonnali beavatkozásra.
Komoly elvárásokkal
Mindezeknek a technológiai trendeknek, legyen szó a
mobilitás fokozódásáról, az integrált szolgáltatásokról vagy éppen az ipari
informatikai megoldások terjedéséről, van egy közös aspektusa: elengedhetetlen
hozzájuk egy stabil, megbízható gerinchálózati vezetékes szolgáltatás megléte
a
háttérben.
„A felhasználói oldalon lekötött növekvő kapacitások
kiszolgálása a gerinchálózati szakaszokon is kihívásokat jelent a
szolgáltatóknak. Nem elég csak a felhordó hálózatoknak korszerűnek lennie –
legyen az mobil vagy vezetékes – az aggregált forgalmakat is el kell tudni
szállítani nagy megbízhatósággal. Az MVM NET a magyar távközlési piacon ebben
a
szerepkörben erős, hiszen meglévő országos optikai gerinchálózata szinte
korlátlan erőforrásokkal rendelkezik” – teszi hozzá Krénusz Kornél.
A gerinchálózatnak ráadásul egyre szerteágazóbbnak és
egyre nagyobb kapacitásúnak kell lennie. Az MVM NET több egymással párhuzamosan
futó hálózatfejlesztési projektben is részt vesz. A Szélessávú Internet Projekt
(SZIP) keretében 2018 végéig a magyar háztartások mindegyikében elérhetővé kell
tenni a legalább 30 megabit/másodperces internetkapcsolatot, a háztartások
felében pedig a legalább 100 megabit/másodpercet. Jelentősen nőnek az állami
szféra igényei is. Hogy csak az oktatást említsük: minden, 500 főnél nagyobb
intézményben legalább 1 gigabit/másodperces kapcsolatot kell kiépíteni egy-két
éven belül.
Bővülő hálózat
|
---|
Az MVM NET
országos gerinchálózata alapvetően egy gyűrűbe rendezett nagy kapacitású
optikai hálózat, mely a következő két-három év során a folyamatban lévő
hálózatfejlesztési projekteknek köszönhetően jelentősen bővül. A köztes cél a
hálózat kiterjesztése legalább járási szintig, hosszabb távon pedig, amennyire
lehetséges, szeretnék elvinni a hálózatot a településekig.
Szó nincs azonban
arról, hogy a már meglévő hálózatokkal párhuzamosan futó fizikai
infrastruktúrát akarnának építeni.
„Ha valahol van
szabad optikai szálpár, márpedig elég sok helyen van, akkor oda nem érdemes
újabb 24-48-96 szálat létesíteni, mert ezek egymás elől veszik el a
lehetőséget” – tisztázza a helyzetet Krénusz Kornél. Ahol egy szolgáltató már
rendelkezik szabad fizikai hálózattal, ott olyan együttműködési formát
igyekeznek kialakítani, amellyel azt integrálni tudják saját
infrastruktúrájukba. Így hozzák létre azokat a kapacitásokat, amelyek lehetővé
teszi az alapszolgáltatások nyújtását. |
Az MVM NET alapvető célja pontosan az, hogy a fent
említett igényeket kielégítő, szélessávú gerinchálózati szolgáltatásokat
kínáljon ügyfeleinek. „Legyünk mi az a társaság, amelynek független platformot
jelentő alaphálózatára a többiek felépítik integrált szolgáltatási portfoliójukat”
– határozza meg röviden a tevékenységi kört Krénusz Kornél. A társaság ezt már
elvégzi a magyar államigazgatás számára: fenntartja és üzemelteti a közszféra
országos hálózatát, a Nemzeti Távközlési Gerinchálózatot (NTG), mint ahogy
értelemszerűen ellátja a cégcsoport többi vállalatának hírközlési igényeit is.
Ez azonban csak a kezdet. A társaság két évvel ezelőtt
azt a stratégiai célt tűzte ki maga elé, hogy 2020-ra a versenypiac ugyanakkora
arányt képviseljen a működésében, mint az állami infrastruktúra kiszolgálása.
Elsősorban a többi szolgáltató, illetve a nagyvállalatok között keresik az
ügyfeleket. „Tegyük fel, hogy valaki Magyarországon, mint tranzitországon
keresztül szeretne adatokat átvinni Ausztria irányából Törökország vagy
Görögország felé – mi tudjuk biztosítani ezt a lehetőséget” – hoz egy példát
Krénusz Kornél. Szó nincs viszont arról, hogy a versenypiaci jelenlét csak
puszta kirándulást, az éppen fölös kapacitások esetleges értékesítését
jelentené. Ehhez a tevékenységhez igen komoly bevételi és nyereségességi
célkitűzések is társulnak. „De nem is a tulajdonos elvárásairól van itt
elsősorban szó. A menedzsment, magamat is beleértve, önmagával szemben
támasztott rendkívül kemény elvárásokat. Mindenképpen eredményesen akarjuk
működtetni az MVM NET-et, szeretnénk az állami hálózatok és az MVM Csoport felé
nyújtott szolgáltatások üzemeltetésében szerzett tapasztalatainkat az üzleti
szegmensben is kamatoztatni. Az NTG és a MAVIR magas (éves 99,99 százalékos)
rendelkezésre állási igényei ugyan nem jellemzőek az üzleti piacra, de azt
gondolom, hogy a nagyvállalati szegmensben vannak olyan partnerek, akik számára
üzletfolytonossági vagy biztonsági megfontolásokból az MVM NET értéket
képvisel” – állítja határozottan Krénusz Kornél.
Az igényekhez igazodva
Krénusz Kornél, MVM NET
A versenypiaci jelenlét természetesen megköveteli a
versenypiaci üzleti működést is. A vezérigazgató szerint bármilyen versenypiaci
gyakorlatot át lehet ültetni az állami szféra vállalataiba, de ezek közül a
legfontosabb az ügyfélközpontúság: az, hogy milyen odafigyeléssel, milyen
rugalmasan tudnak reagálni az igényekre. És itt nincs különbség a privát vagy
az állami ügyfelek között. „A NISZ Zrt. például ugyanazt a rugalmasságot várja
el tőlünk, amelyet egy magánpiaci cég várna el és kapna meg egy magánpiaci
szolgáltatótól. Nekünk fel kell készülnünk arra, hogy mind a termékportfoliót,
mind a rugalmasságot tekintve versenyképes szolgáltatásokat tudjunk kínálni, és
ezek bármilyen szempontból összemérhetők legyenek bármely más partner
szolgáltatásaival” – hangsúlyozza Krénusz Kornél.
Az MVM Csoport tagjaként az MVM NET
természetesen ki tudja használni a közös működésből származó előnyöket.
Bizonyos területeken (mint a számvitel, az informatikai kiszolgálás, a
biztonság) igénybe veszik a csoportszintű szinergiák kínálta lehetőségeket.
Rendszeres a folyamatok átalakítása is – nincs is talán olyan szervezeti
egység, ahol az elmúlt három évben ne lettek volna kisebb-nagyobb
átrendeződések. „Bennem és a menedzsment többi tagjában is megvan a folyamatos
változás iránti igény, egyikünk sem hiszi, hogy valamit ne lehetne jobban
csinálni vagy ne kellene igazodni az átalakuló piaci körülményekhez” – mondja
erről a vezérigazgató.
Az egyik legújabb példa a teljesítményértékelési rendszer
bevezetése. Egyértelműen definiált és mindenki számára ismert mutatók alapján
mérik és értékelik a kollégák teljesítményét. Így ők is pontosabban látják
munkájukat, azt, hogy mivel és mennyire járultak hozzá a közös célok
eléréséhez. Nem is volt ellenállás a munkatársak részéről. Ahogy a
vezérigazgató fogalmaz, mindenki meglátta a lehetőséget az új rendszerben,
vagyis hogy a korábbi szubjektív értékelések helyett egy sokkal egzaktabb
mérési módszer szerint teszik mérlegre munkájukat.
A munkaerőhiánnyal az MVM NET is
kénytelen szembenézni. Valamivel 200 fő fölött van a létszám, a munkavállalók
több mint fele a műszaki igazgatóságon dolgozik. Nem könnyű megtalálni a
megfelelő számú munkaerőt, mert az informatikusok mellett a távközléshez, az
optikai technológiákhoz magas szinten értő mérnökökből is hiány van – a kevés
meglévőért pedig versenyt licitálnak a nagyszabású fejlesztési projekteket
végrehajtó távközlési társaságok.
Ebben a versengésben az MVM NET-nek sem kell lehajtott
fejjel járnia – állítja határozottan Krénusz Kornél. Nem feltétlenül tudják
megfizetni a legmagasabb piaci béreket, de ezt tudják más szempontokkal
ellensúlyozni. „Igyekszünk vonzó képet kialakítani a vállalatról, megmutatni,
hogy nem egy lassan mozduló állami mamut vagyunk, hanem egy gyors gondolkodásra
és reagálásra képes távközlési szolgáltató, amelynél izgalmas feladatokban
lehet részt venni. Az elmúlt egy-másfél évben több kolléga pontosan azért
fogadta el az ajánlatunkat, mert látták a rugalmasságot, a fejlődési
lehetőséget és a kihívásokat az MVM NET-ben. Az évről évre szűkülő és
konszolidálódó távközlési piacon talán az egyetlen olyan cég vagyunk, melynek
a
dolgozói létszáma folyamatosan növekszik, és több vállalati szintű komplex
projektbe kezd, melyek mindegyike a vállalat infrastrukturális növekedését célozza”
– teszi hozzá a vezérigazgató.
Bizalom nélkül nem működne
A motiváció terén
arra törekszik Krénusz Kornél, hogy a kollégáknak – hozzá hasonlóan – lehetőleg
belülről fakadjon a motivációja. „Számomra a legerősebb motiváció az, hogy
igyekszem az elképzeléseimet megvalósítani, ezeket átadni a cégnek és az itt
dolgozó 200 embernek. Jó lenne, ha éreznék, hogy valós eredményeket akarok
velük együtt elérni, és nem csak olyan lózungokat fogalmazok meg, amelyeket
bármely menedzser az álmából felébresztve is fúj. Szeretném, ha ez a belső
meggyőződés, ez a lendület őket is hajtaná előre” – teszi hozzá.
Krénusz Kornél szakmai pályája
|
---|
– 2002-től
2011-ig az Interware gazdasági igazgatója és cégvezetője
– 2011–2012
között a GTS Hungary marketing- és termékfejlesztési igazgatója
– 2012-ben
megalapította a világítástechnikai megoldásokat tervező és kivitelező BestLED
Hungary Kft-t
– 2015 júliusától
az MVM NET Zrt. vezérigazgatója |
Kollégáival
fenntartott viszonyát a bizalomra alapozza: mint mondja, egy csapat csak akkor
működhet sikeresen, ha tagjai, a vezetőt is beleértve, kölcsönösen megbíznak
egymásban. „Az én bizalmamat nem is kell elnyerni, én azt automatikusan megadom
mindenkinek. Eljátszani sem olyan könnyű, egy kis hiba ahhoz kevés. Aki
dolgozik, az hibázik is; a lényeg az, hogy őszintén beszéljünk róla. Ha
valakinek problémája van, inkább szóljon, az ajtóm szó szerint mindig nyitva
áll, bárki bejöhet egy rövid beszélgetésre. Nagyon bízom benne, hogy ezt a
bizalmat látva a kollégák is hasonlóan megajándékoznak engem a saját
bizalmukkal” – mondja Krénusz Kornél. Ezt egyébként már érezte is, amikor
2015-ben átvette a társaság irányítását elődjétől, aki a cég első vezetője
volt. Akkor olyan rendkívül pozitív és meleg fogadtatásban volt része,
amilyenre nem is mert számítani.
Egy olyan saját
tulajdonságát említi, amit mindenképpen szeretne leküzdeni. Ha valami nehezen
oldódik meg a cégnél, akkor hajlamos maga nekiállni a megoldásnak. „Meg kell
szoknom, hogy ne akarjak a saját menedzsment csapatom helyett gondolkodni és
cselekedni, ők is tökéletesen képesek erre. Nekem inkább a hosszú távú célokra
kell fókuszálnom” – jelöli ki maga számára is az utat.