Center

62_bd.jpg
Forrás: ITB
Csökken idén a pénzügyi szektor informatikai költése

Vir(tu)ális pénzügyek – pörögni szeretne a banki digitalizáció

A COVID-19 járvány gyors alkalmazkodást igényelt a pénzügyi szektor szereplőitől, sokan vezettek be teljesen digitális folyamatokat, gyorsították fel a már korábban megkezdett automatizációs fejlesztéseket. Idén várhatóan kevesebbet költ majd IT-re ez a szegmens, a jövőbeli sikerekhez pedig még fontosabb lesz, hogy az informatikai vezetőket még intenzívebben bevonják az üzleti célok megvalósításába

Nemcsak nálunk alakította át a járvány a bankolási szokásokat. A Deloitte októberben publikált, „Digital Banking Maturity” tanulmánya jól szemlélteti a változások mértékét: a 39 országban megvizsgált 318 bank 60 százaléka csökkentette a fiókjai nyitvatartási idejét, vagy átmenetileg be is zárta azokat, 11 százalékuk pedig felfüggesztett bizonyos számlanyitási módszereket. A megváltozott körülményekhez alkalmazkodva 41 százalékuk emelte meg az érintésmentes fizetésnél használt limitet, 34 százalékuk pedig teljesen digitális folyamatokat vezetett be, például a számlanyitás kapcsán. Az elemzésben szereplő bankok közel negyede vezetett be digitális azonosítási megoldásokat az ügyfelek számára a távoli ügyintézés érdekében.

 

Digitális bajnokok és leszakadók

A tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy óriási eltérés van a digitalizációban élenjáró 10 százalék, és a folyamatban leghátul kullogók között. Az elemzés szerint egyébként a „digitális bajnokok” körében többségben vannak a bankszektor régi, jól ismert, kiterjedt ügyfélkörrel rendelkező szereplői, ezek a vállalkozások az ügyfelek számára fontos szolgáltatások széles körét kínálják online csatornákon keresztül, odafigyelnek a megfelelő felhasználói élményre és lényegében ők diktálják a piaci trendeket.

A három „kis” tényező

A McKinsey&Company idén áprilisban nyilvánosságra hozott „Next-Gen Technology transformation in Financial Services” tanulmánya szerint a jelenlegi helyzetben három tényezőtől függ, hogy mennyire hatékonyak egy pénzintézetnél az IT-funkciók:

– Hogyan tudja támogatni az IT az üzletvitelt a stratégia és a napi működés szintjén?

– Mennyire állnak rendelkezésre az innováció felgyorsításához szükséges olyan erőforrások, mint a szükséges tudás, módszertanok és eszközök?

– Sikerül-e jövőálló, rugalmas, méretezhető technológiákat bevezetni, amelyek támogatják az új IT-termékek gyors alkalmazását?

A Deloitte tanulmánya azt is bemutatta, hogy üzleti szempontból miért éri meg élen járni a digitalizációban: az ezen a területen a legfejlettebbek közé tartozó jelentős piaci szereplők 1,9 százalékponttal jobb sajáttőke-arányos megtérülést tudnak felmutatni a folyamatban lemaradt riválisaikhoz képest, míg a költség/bevétel mutatójuk 4 százalékponttal kedvezőbb. A digitalizáció élharcosai és a lemaradók közötti különbséget jól szemlélteti az is, hogy míg az első csoportba tartozó bankok 58 százalékánál van lehetőség arra, hogy valaki online végigvigye a számlanyitás folyamatát, addig a másik csoportban mindössze 20 százaléknál.

 

Kevesebbet költenek

A koronavírus-járvány a gazdasági visszaesés miatt értelemszerűen hatással volt a pénzügyi szektor anyagi lehetőségeire is. A Gartner előrejelzése szerint idén a bankok és értékpapír-kezeléssel foglalkozó vállalkozások 514 milliárd dollárt költenek informatikára, ami a múlt évhez képest 4,7 százalékos visszaesést jelent.


Pedig 2019. az előző évhez képest 4,9 százalékos növekedést hozott, vagyis egy viszonylag stabil fejlődés törik meg idén. A piackutató elemzése szerint a legnagyobb mértékben az eszközökre – számítógépekre, mobiltelefonokra, stb. – szánt összeg esik majd vissza – 12,1 százalékkal. Az adatközpontokra is jóval kevesebbet költenek majd, ezek esetében idén a múlt évhez képest 11,1 százalékos csökkenést prognosztizálnak. Némi optimizmusra adhat okot, hogy az előrejelzés alapján jövőre már ismét nő majd a szektor informatikai kiadása, a 6,6 százalékos fejlődés azt jelenti majd, hogy 2021-ben már sikerül átlépni a 2019-es értéket.

A Gartner elemzése szerint a hosszú távú sikerhez a gazdaság elhúzódó helyreállása miatt elengedhetetlen lesz, hogy új értékeket tudjanak létrehozni, és új bevételi forrásokat kutassanak fel a pénzintézetek. A járvány lehetőséget kínál arra, hogy a bankok erősítsék elkötelezettségüket a digitalizáció iránt és bővítsék szolgáltatási portfóliójukat. A megváltozott helyzetben a pénzintézetek felgyorsítják a folyamatok automatizációját, emellett azonban a szervezeti struktúra és a munkafolyamatok újratervezése, illetve a modernizációs törekvések fontossági sorrendjének újragondolása is napirendre került.

 

A megfelelő most nem felel meg

„A mostaninál nincs rosszabb időpont arra, hogy valaki átlagos informatikai vezető legyen”, idézi a McKinsey elemzése (Lásd „A három kis tényező” keretet!) egy cégvezető idei konferencián elmondott szavait, amelyek igen szemléletesen mutatják, hogy mekkora felelősségük van a jelenlegi helyzetben az informatikai vezetőknek.

Bár az IT-részleg intenzívebb bevonása az üzleti célok megvalósításába nem számít új gondolatnak, a jelek szerint még bőven van lehetőség a fejlődésre ezen a területen. A Gartner „2020 Financial Services COVID-19 Pulse Survey” felmérése során például a megkérdezett üzleti vezetők több mint fele a technológiai infrastruktúrát a gyenge pontok közé sorolta, amikor a krízis elleni védekezés erősségeiről és gyengeségeiről kérdezték őket, miközben az informatikai vezetők mindössze 20 százaléka ítélte meg így.

„A pénzügyi vállalkozások informatikai vezetői gyorsan reagáltak a járvány hatásaira a csapatuk és a távoli munkavégzés igényeinek kiszolgálásakor. Most kulcsfontosságú, hogy sikeres legyen a kilábalás a válságból, hogy hozzáigazítsák a következő lépéseiket az üzleti vezetők stratégiájához”, mutatott rá Nicole Sturgill, a Gartner kutatási alelnöke.

A piackutató felmérése szerint az informatikai vezetők 65 százaléka az eddiginél többet tervez költeni infrastruktúrára a következő években, és valamivel több mint felük az automatizációra is többet szán.