Center

54_ecomm.jpg
Forrás: ITB
A keresett oldal nem található – 404-es hiba nélkül zajlik a koronavírus az interneten

Informatikai kihívások az e-kereskedelemben, és ami mögöttük van

A koronavírus hatására egyre többen állnak be a virtuális bevásárlókocsi mögé, és látogatják előszeretettel az online boltokat. Nemcsak az élelmiszer-webshopokat, hanem a műszaki és szabadidős termékeket kínáló oldalakat is megrohamozták a vásárlók, az internetes shoppingláz pedig nem csökken, sőt, ahogy növekszik a social distancing, úgy gyarapodnak egyre jobban az online kosárértékek. Az ebből fakadó kattintásdömping az informatikára is hatással van, habár egyelőre jól vizsgáznak a hazai webshopok – IT-szempontból vizslattuk a járvány hatásait az e-kereskedelemben.

Szinte a bolygó minden egyes érintett országában korlátozó, tiltó, elszigetelődést pártoló intézkedések léptek életbe: az oktatási intézmények bezártak, a munkahelyek az otthon falai közé küldték az embereket, a szórakozóhelyek lehúzták a rolót, a vendéglátó-egységek pedig a kiszállításra álltak át, ha tehették – legalábbis a hazai példák ezt mutatták. A bezárkózást támogató lépés mellett a lakosságban akarva-akaratlanul kialakult egyfajta távolságtartás, így a zsúfolt helyek kerülése, mint a boltok vagy posták látogatása is a minimálisra korlátozódott, cserébe az online elérhető szolgáltatások iránti kereslet kilőtt.

 

A távolságtartás volt a puskapor az e-kereskedelem berobbanásához

A YouGov számszerűsíteni kívánta a fentieket, így legfrissebb kutatásában annak járt utána, hogy miként alakult a zsúfolt helyek, például a plázák vagy boltok látogatása. Kínában az internethasználók 85 százaléka azt válaszolta a felmérésben, hogy az azt megelőző két hétben szándékosan elkerülte az emberektől hemzsegő helyeket, míg Amerikában ez az arány csupán 27 százalék volt, az Egyesült Királyságban pedig ennek is szinte a fele, 14 százalék.

Élelmiszert, elektronikai szórakoztató kütyüt, sportszereket és minden egyebet, amire az embernek épp kedve szottyan, viszont valahogyan be kell szerezni, a webshopok és online bevásárlófelületek pedig erre kiválóak. Hazai viszonylatban pedig úgy tűnik a kereskedők fel is készültek a rohamra, mert a megnövekedett szállítási időn, és a betelt szállítási kapacitáson túl, összeomlott weboldalakkal, elérhetetlenné vált szerverekkel nem nagyon lehetett találkozni a közepes- és nagyméretű cégek esetében. De kisebb népszerű oldalak is kitettek magukért.

„Igyekeztünk minél gyorsabban reagálni, és megfelelni az új kihívásoknak. Hogy megakadályozzuk a fertőzés terjedését a magyar kormány Operatív Törzsének iránymutatásai alapján, új rendelkezéseket és limiteket vezettünk be és megváltoztattuk a Tesco Online bevásárlás szabályozását. Fontosnak tartom azt is kiemelni, hogy a valaha volt leggyorsabb toborzási kampányunkat indítottuk el a kialakult helyzetre való tekintettel. Jelenleg több mint 200 új munkatárs segíti a Tesco Online Bevásárlás szolgáltatását igénybe vevő vásárlók zökkenőmentes kiszolgálását. Köztük van egyébként az első kiszállítási asszisztens nőkollégánk, aki korábban kozmetikus és sminktetováló volt, de ismert hazai DJ, balett-táncos és operaénekes is csatlakozott most csapatunkhoz”, számolt be a változásokról Varga Eszter, a Tesco Magyarország külső kommunikációs menedzsere.

 

Mi az, ami mindenképpen a kosárban landol?

„A koronavírus kapcsán az volt az egyik legnagyobb kihívás, hogy nem volt előre látható, hogy épp mely termékcsoportok iránt növekszik meg azonnal a kereslet. Míg egy Black Friday-nál vagy egy szezonvégi leárazásnál a kereskedő befolyással van arra, hogy mely termékek árát szállítja le, ezzel megnövelve iránta a keresletet, addig a járványhelyzet kitörésekor semmi sem volt tervezhető”, mondta az Euronics CIO-ja, Kóbor Attila. „Az elmúlt két hónap tapasztalata az, hogy a mosógépek, a nagy tárolókapacitású hűtők, a kisgépeknek, a konyhai eszközök és a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg a kereslet. Utóbbi a home office-ra való átállásnak tudható be.”

Számszakilag érzékeltetve a műszaki üzletlánc esetében a megnövekedett online vásárlás március, április hónapban két és félszeres növekedést hozott a szokványoshoz képest, míg a házhozszállítás három és félszeresére növekedett. „Kiugró szorzóink voltak, de minden webshop érezhette ezt az emelkedést magánál”, fűzte hozzá Kóbor Attila.

A Tescónál hasonló tendencia tapasztalható, ahol jelentősen megnőtt az érdeklődés az online bevásárlás szolgáltatás iránt. „Külön ki lehet emelni, hogy míg a decemberi, karácsonyt megelőző időszakban a felfutás egyenletesnek mondható, és nagyjából két hétig tart, addig a most már 6-7 hete tapasztaljuk a megemelkedett érdeklődést. Alapvetően a tartós élelmiszerek iránt a legnagyobb a kereslet. Szignifikáns különbség nincs és nem változott meg a legnépszerűbb termékek köre – ásványvíz, babaápolási termékek, nagybevásárlás elemei – inkább csak nőtt az igény a szolgáltatásra”, mondta el Varga Eszter.


A rugalmas rendszerek jelesre vizsgáztak

Ami az webshopok megnövekedett terhelését kiszolgáló informatikai infrastruktúrát illeti, azok az oldalak vehették könnyedebben a fogyasztói össztüzet, amelyek rugalmas rendszereket működtetnek.

„Az Euronicsnál inkább az rótt terhet az informatikára, hogy azonnal meg kellett oldani a home office-szal járó nehézségeket, mint például a megbeszélések átvitelét az online térbe, a távoli segítségnyújtás és az otthoni munka kultúrába való beépítését, ami végül sikerrel zajlott. Rendszerszinten viszont minden beruházás és eszköz rendelkezésre állt ahhoz, hogy ne jelentsen gondot a kiugró számú online vásárlás menedzselése. Mivel a mi piacunk nagyon ingadozó, és sok minden hatással van rá a foci VB-től a karácsonyig, így ezt csak automatikus lekövetésű, rugalmas rendszerrel lehet bírni”, részletezte Kóbor Attila.

Akkor nehezebb megoldani a hirtelen beáramló kattintástömeget, ha statikus jellegű informatikai rendszerrel dolgozott addig a webshop, és nem tudta megoldani az első napokban a sávszélesség és az eszközpark bővítését. De általánosságban nem ez volt a jellemző.

„Az alapvető informatikai kihívást az jelentette, hogy a jelenlegi, kiélezett szituációban, csakúgy, mint egy nagyobb forgalmú időszakban, nincs lehetőségünk fejlesztésre, hiszen ezzel kockáztathatjuk a működést. Tehát minden ilyet csak normál üzletmenet mellett tudunk elvégezni, bevezetni. Szerencsére azonban a szerverek jól bírták és bírják a megnövekedett terhelést”, mondta Varga Eszter. „Egy forgalmas karácsonyi időszakban a weboldal hasonló terhelésnek van kitéve, igaz lényegesen rövidebb ideig. Ahogy elmondtam, fejlesztésre nem volt lehetőségünk, de szerencsére 1-2 apró hibától eltekintve bírtuk és bírjuk a szokatlan méretű terhelést”, tette hozzá.

Ami a másik fontos eleme a termékek megszerzésének az informatikai háttért nyújtó eszközökön túl, az a logisztika.
Kóbor Attila tapasztalatai szerint az ellátásban voltak problémák mindenhol, ami a lassult, és jórészt a kiszámíthatatlan határátlépés számlájára volt írható, de véleménye szerint a nagyobb raktárkapacitás megoldotta a felborult egyensúlyból adódó gondokat.

 

Nem csalás, de ámítás: visszaélések a káoszban

A zűrzavarban azonban nemcsak a kreatív megoldások, hanem a furfangos, a válságon nyerészkedni vágyók is megjelentek szép számban. Kóbor Attila azonban arról számolt be, hogy a webshop piac letisztultabb volt a szokottnál, és a csalások száma nem növekedett exponenciálisan.

„Szorosan nem kapcsolódik az IT-biztonsághoz, de leginkább a márkanévvel való visszaélés erősödött fel. Az Euronics nevében is küldtek sms-eket, amelyekben arról értesítették a »nyertest«, hogy levásárolható kupont nyert. Persze, ez nem volt igaz. De jó példa erre az is, hogy napi szinten küldözgetik a nagyobb szolgáltatók logójával, színvilágával megjelenő, hamis felszólításokat, amelyek az avatatlan szemeknek nem tűnnek fel”, osztotta meg tapasztalatait a CIO.

Szerencsére a semmiből felbukkanó kisebb webshopok, amelyek maszkot vagy fertőtlenítőt árultak, többnyire nem a lehúzásra mentek, így összességében tényleg az volt és az jellemző most is az online piacra, hogy biztonságosabbá vált.