Center

back-to-office
Forrás: ITB
Nemzetközi kitekintés az irodába való visszatérés kihívásairól

Helyzetjelentés a back-to-office frontról, a földgömböt megkerülve

A „back-to-work” kifejezés mostanában gyakoribb a „home office”-nél. Az irodába való visszatérés legalább akkora vasziszdasz, mint három hónapja a tömeges távmunkára való átállás volt, sőt – legalábbis a humánum felől közelítve a dolgot. A kihelyezett laptopok egy gyári visszaállítás és vírusirtás után elfelejtik az elmúlt hónapok eseményeit, ugyanezt az emberi elmével nehezebb megtenni. Határon túl pedig utóbbiért aggódnak inkább a vezetők az IT-biztonsági kérdések mellett.

A globális világjárvány első hónapjaiban az egyik fő kérdés az volt, hogy (a csúcsponton) a világ népességének negyedét kitevő home office-ból dolgozók mikor térhet vissza az irodákba, ha egyáltalán. Úgy tűnik a „mikor” hamarabb érkezett el, mint számítottuk, így a fókusz a „hogyan”-ra tevődött át. Ezt a kérdést igyekezett megválaszolni a CBRE kutatása: kétszáz, a világ különböző pontjain tevékenykedő céget kérdeztek meg arról, hogy milyen feltételekkel térhetnek vissza a dolgozóik.

Nemcsak a maszkban és a testhőmérséklet monitorozásában látják a megoldást a nemzetközi cégek. A social distancing az irodákba is bekúszni látszik, sőt, mobilalkalmazást is fejlesztettek arra, hogy a dolgozók – akárcsak a moziban – széket foglalhassanak maguknak a nyitott irodában. Az online székfoglalás is azt támogatja, hogy akkora kapacitással működjenek az irodák, amely mellett a koronavírus terjedése minimalizálható.

Más, unortodox megoldásokat is láttunk. Az Unilever kínai irodájába vezető buszúton például csak az online, csoportos csevegés engedélyezett, az alkalmazottak maszkot viselnek, és csak igazoló QR-kód beolvasása, egészségügyi állapotjelentés, fertőtlenítés és testhőmérés után léphetnek csak be a területre. A brit BT Group Plc ügyfélszolgálati munkatársai két méteres távolságkihagyással ülnek és dolgoznak, az irodai folyosókat egyirányúsították, hogy senki ne sétáljon el a másik mellett túl közel. Az orosz Sistemában a testhőmérséklet-ellenőrzés rutinszerűvé vált, és az irodába érkező alkalmazottakat mind tesztelték az elmúlt néhány hétben. A Facebooknál 2021 júniusáig nem tartható ötven fősnél népesebb értekezlet vagy esemény. Az amerikai Fiat Chrysler üzemében a dolgozóknak egészségügyi kérdőívet kell kitölteniük a munkába indulás előtt két órával. A Bloomberg által beszerzett dokumentumok szerint QR-kódot kell beolvasniuk a telefonjukkal, hogy igazolják azt, hogy nem mutatják betegség vagy vírus tüneteit.

Biometrika

A felmérés válaszadóinak 59 százaléka nyilatkozta azt, hogy a back-to-office időszakban biztosítani fogja az alkalmazottaknak a szájat és orrot eltakaró maszkokat, míg 28 százalékuk nemcsak időszakos maszkviselést írja elő, hanem egész naposat, 13 százalékuk pedig tervezi „átvilágítani” a kollégákat.

A sort hosszasan lehetne folytatni, de egy biztos: a koronavírus már most átalakította a munkába járást.

Nehéz megtartani a határt az egészséget védő intézkedések és az életszerű munkavégzés között. A visszatérési folyamat kihívás a munkaadónak és munkavállalónak is. Utóbbinak szorongási faktort jelenthet a motiváció hiánya, a munkahelyi stressz, a közösségi közlekedés használata – minden olyan helyzet, ahol a kisebb fertőzési kockázatot jelentő távolságtartás nem oldható meg.

A legnagyobb kihívás mégis az újabb változás: mire megszokjuk, talán ismét valami máshoz kell majd igazodnunk.