2009-ben indult el (lett online)
Árvai
Péter, Somlai-Fischer Szabolcs és Halácsy Péter
találmánya, a (csak a pc-n) Flash alapú bemutatókészítő. Legmarkánsabban az
különbözteti meg a konkurenseitől, hogy nem az analóg, lineáris
történetmesélésre épül, hanem a végtelenített vásznon előadott „elágazó
ösvények kertjére”. Ahol az előadó és a közönség is szabadságot kap, nemcsak a
megjelenítésben, de a struktúrák kifejtésében is. A prezentáció üzenete több
síkon is bemutatható és átélhető. A Prezi bemutatók (a program alkotói szerint)
ötször több információt tudnak a hallgatóság számára felfedni egy adott
brandről, mint egy klasszikus PowerPoint-prezentáció.
Benne
van az erő
Hatásának titka sokak szerint a vizualitás
és az újdonság erőteljes kihangsúlyozásában rejlik. A végtelenített háttér
előtt multimédiás bemutatóként mozog folyamatosan az információhalmaz, így
tudja megragadni és megtartani a hallgatóság figyelmét, amire a legtöbb diás
előadás képtelen a konferenciákon. Egy jól felépített Prezi akkor is el tudja
adni terméket, ha a „prezenter” nem rendelkezik előadói vénával. Mivel nem a
megszokott „slide-okat” látjuk, hanem egy élő, digitális „színházi” előadást,
minden percben meglepetést kapunk, a figyelem hatékonyan irányítható az előadó
forgatókönyve szerint.
A Prezi másik erőssége a logikus felépítés
megkövetelése. A rész-egész viszonyok plasztikusan megjeleníthetők, az egész
előadás felülete átlátható. Úgy érezheti a közönség, hogy belát a kulisszák
mögé, így jobban érthető maga a prezentáció.
Logitech és Prezi
|
---|
A közönség magas számossága indokolta, hogy
a Prezi nemrég együttműködési szerződést köthetett a közismert és közkedvelt
Logitech-el. Ennek keretében megosztják a releváns termékek használatával
kapcsolatos tapasztalataikat, és a jövőben közösen fejleszthetnek olyan
termékeket a felhasználók számára, amelyekkel egyszerűbben és látványosan
tudnak digitális bemutatókat alkotni és persze vezérelni. |
Végül, de nem utolsó sorban, a Prezit a
nagy multimédia tartalomrobbanás idején „találták fel”. Az a generáció, amely
használja, már az interneten nőtt fel, a multimédiás (videó, interaktív kép és
animációk, a YouTube) tartalmakat mondhatni az anyatejjel szívták magukba. Nem
beszélve a hallgatókról, akik szinte követelik is, hogy egy-egy prezentáció az
ilyen eszközök garmadáját vonultassa fel.
De az is tény, hogy 2015-re leáldozott az
unalmas, fapados, Excel-táblázatos bemutatók ideje. (Az más kérdés, hogy még
nem tűntek el azok, akik mást nem tudnak, mint unalmas diákat vetíteni és motyogni
közben.) Ezért a Prezi a hallgatóságának
generációs „röghöz kötöttségét” is fellazítja: egy előadásban megkaphatja az
idősebb és fiatalabb réteg is azt a vezérfonalat, amelyet be tud fogni a
szocializáltságának megfelelően.
Az
emberi tényező
A Prezi mögött 27 országban 250 szakember
áll, akik az online jellegnek megfelelően folyamatosan fejlesztik az
anyaprogramot, amit a felhasználók nem is érzékelnek (csak az eredményét). Ha
pedig olyan ötlettel rukkolnak elő, amely nem illeszthető bele a „core business”-be,
akkor kihozzák azt egy másik applikációként, mint a Nutshell nevezetű videós
mobilalkalmazással tették. Ebben dióhéjban mesélhet el bárki (videóval,
szöveggel és képekkel) egyszerű, hétköznapi, emberi történeteket.
Elmondható az is, hogy a Prezinél jól
ismerik a fogyasztókat, tudják mikor és hol, mit csinálnak, folyamatosan
monitorozzák, mit is szeretnének, mi az, amit egy-egy bemutatóhoz fel tudnának
még használni. Gyakorlatilag a szoftver felhasználásának minden fázisa
végigkövethető, maga a termék is változik és „él”.
A nagy rivális a Microsoft a Prezi
létezésének ötödik éve után már érdemesnek tartotta reagálni a kihívásra, és
elkészítette a vizuális történetmesélést előtérbe állító, Sway névre keresztelt
szoftverét, amelyet a nagyközönség csak a szeptemberi Office 2016 bevezetéskor
érhetett el tömegesen.
Végül, de nem utolsó sorban arról sem
szabad elfeledkezni, a Prezi alapítói fontosnak tarják, hogy a társadalmi
szerepvállalást illetően is kiemelkedjenek az it-cégek közül. A mostani
migráns-válság idején gyűjtést indítottak a menekültek megsegítésére, „boldog”
óvodát és „nyitott” iskolát gründoltak. Az ilyen akciók nyilván hozzájárultak
ahhoz, hogy a magyar gyökerű cégnek sokkal-sokkal több felhasználója van, mint
például Elon Musk
Teslájának…