Business

48_bigstock_Creative_Mind.jpg
Forrás: ITB
A Prezi-jelenség nyomában

Túl a 60 millión?

Átlépte a 60 milliós álomhatárt a felhő alapokra épülő, magyar prezentációs platform. Ennyi regisztrált felhasználója már biztosan van, ők pedig legalább 190 000 milliónyi nyilvános bemutatóanyagot hoztak létre a programmal, ezeket a Föld lakosságának a hetede tekintette meg eddig. Még egy olyan hungaricum, amelyet gyakorlatilag mindenki ismer a világon, aki látott már számítógépet.

2009-ben indult el (lett online) Árvai Péter, Somlai-Fischer Szabolcs és Halácsy Péter találmánya, a (csak a pc-n) Flash alapú bemutatókészítő. Legmarkánsabban az különbözteti meg a konkurenseitől, hogy nem az analóg, lineáris történetmesélésre épül, hanem a végtelenített vásznon előadott „elágazó ösvények kertjére”. Ahol az előadó és a közönség is szabadságot kap, nemcsak a megjelenítésben, de a struktúrák kifejtésében is. A prezentáció üzenete több síkon is bemutatható és átélhető. A Prezi bemutatók (a program alkotói szerint) ötször több információt tudnak a hallgatóság számára felfedni egy adott brandről, mint egy klasszikus PowerPoint-prezentáció.

 

Benne van az erő

Hatásának titka sokak szerint a vizualitás és az újdonság erőteljes kihangsúlyozásában rejlik. A végtelenített háttér előtt multimédiás bemutatóként mozog folyamatosan az információhalmaz, így tudja megragadni és megtartani a hallgatóság figyelmét, amire a legtöbb diás előadás képtelen a konferenciákon. Egy jól felépített Prezi akkor is el tudja adni terméket, ha a „prezenter” nem rendelkezik előadói vénával. Mivel nem a megszokott „slide-okat” látjuk, hanem egy élő, digitális „színházi” előadást, minden percben meglepetést kapunk, a figyelem hatékonyan irányítható az előadó forgatókönyve szerint.

A Prezi másik erőssége a logikus felépítés megkövetelése. A rész-egész viszonyok plasztikusan megjeleníthetők, az egész előadás felülete átlátható. Úgy érezheti a közönség, hogy belát a kulisszák mögé, így jobban érthető maga a prezentáció.

Logitech és Prezi

A közönség magas számossága indokolta, hogy a Prezi nemrég együttműködési szerződést köthetett a közismert és közkedvelt Logitech-el. Ennek keretében megosztják a releváns termékek használatával kapcsolatos tapasztalataikat, és a jövőben közösen fejleszthetnek olyan termékeket a felhasználók számára, amelyekkel egyszerűbben és látványosan tudnak digitális bemutatókat alkotni és persze vezérelni.

Végül, de nem utolsó sorban, a Prezit a nagy multimédia tartalomrobbanás idején „találták fel”. Az a generáció, amely használja, már az interneten nőtt fel, a multimédiás (videó, interaktív kép és animációk, a YouTube) tartalmakat mondhatni az anyatejjel szívták magukba. Nem beszélve a hallgatókról, akik szinte követelik is, hogy egy-egy prezentáció az ilyen eszközök garmadáját vonultassa fel.

De az is tény, hogy 2015-re leáldozott az unalmas, fapados, Excel-táblázatos bemutatók ideje. (Az más kérdés, hogy még nem tűntek el azok, akik mást nem tudnak, mint unalmas diákat vetíteni és motyogni közben.)  Ezért a Prezi a hallgatóságának generációs „röghöz kötöttségét” is fellazítja: egy előadásban megkaphatja az idősebb és fiatalabb réteg is azt a vezérfonalat, amelyet be tud fogni a szocializáltságának megfelelően.

 

Az emberi tényező

A Prezi mögött 27 országban 250 szakember áll, akik az online jellegnek megfelelően folyamatosan fejlesztik az anyaprogramot, amit a felhasználók nem is érzékelnek (csak az eredményét). Ha pedig olyan ötlettel rukkolnak elő, amely nem illeszthető bele a „core business”-be, akkor kihozzák azt egy másik applikációként, mint a Nutshell nevezetű videós mobilalkalmazással tették. Ebben dióhéjban mesélhet el bárki (videóval, szöveggel és képekkel) egyszerű, hétköznapi, emberi történeteket.

Elmondható az is, hogy a Prezinél jól ismerik a fogyasztókat, tudják mikor és hol, mit csinálnak, folyamatosan monitorozzák, mit is szeretnének, mi az, amit egy-egy bemutatóhoz fel tudnának még használni. Gyakorlatilag a szoftver felhasználásának minden fázisa végigkövethető, maga a termék is változik és „él”.

A nagy rivális a Microsoft a Prezi létezésének ötödik éve után már érdemesnek tartotta reagálni a kihívásra, és elkészítette a vizuális történetmesélést előtérbe állító, Sway névre keresztelt szoftverét, amelyet a nagyközönség csak a szeptemberi Office 2016 bevezetéskor érhetett el tömegesen.

Végül, de nem utolsó sorban arról sem szabad elfeledkezni, a Prezi alapítói fontosnak tarják, hogy a társadalmi szerepvállalást illetően is kiemelkedjenek az it-cégek közül. A mostani migráns-válság idején gyűjtést indítottak a menekültek megsegítésére, „boldog” óvodát és „nyitott” iskolát gründoltak. Az ilyen akciók nyilván hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar gyökerű cégnek sokkal-sokkal több felhasználója van, mint például Elon Musk Teslájának…