Business

42_blog.unitee.eu.jpg
Forrás: ITB
Nagy üzlet a kódolás oktatása gyerekeknek

Teszteljük a boldog, digitális jövőt

Júniusra készül el a magyar digitális oktatási stratégia, amely valamennyi szintre ki fog terjedni, hiszen a digitális fejlesztésekről és az internetről szóló nemzeti konzultáció eredményein alapszik. Magyarországon az internetet mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni.

Az oktatási stratégia egyik fő célja a ma már kézzelfoghatóan megtapasztalható, drámai mértékű informatikushiány megszüntetése (22 ezer IT-szakember hiányzik Magyarországon, az Unióban 2020-ra már 1 milliós informatikus hiányra számítanak). Tehát az oktatás informatikai dúsítása akkor is kötelező, ha az eredményei csak a jövőben jelennek meg.

 

Az Első Digitális Témahét

Április első hetében tartották meg az első Digitális Témahetet, amikor minden figyelem a digitális eszközökre irányult az iskolákban. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szervezte az eseményt. A mozgalomhoz csatlakozó iskolák az általuk preferált digitális eszközökkel és módszerekkel dolgozhattak.

Az EMMI a Témahét koordinálására az Informatikai Vállalkozások Szövetségét kérte fel, akik eddig is sokat tettek az informatikai oktatásért. A cél most a digitális kompetenciát alkotó készségek fejlesztése és az informatikai tantárgyak megkedveltetése volt. Végre nem kellett a diákoknak kikapcsolniuk a kütyüiket a tanórákon, hanem a tananyaghoz kapcsolható információkat és a Digitális Témahét programhoz illeszkedő alkalmazásokat használhatták rajtuk.

Sikeresen mutatták be, milyen lehet a jövő iskolája. A digitális készségek megfelelő elsajátítása gyakorlást igényel, ezért egész évben szükség lenne digitális oktatásra. Míg az írást és olvasást majd 500 órában gyakorolják a nebulók az alsós évfolyamokon, a digitális készségek elsajátítására és az informatikára ma még csupán ennek a tizede jut, a Digitális Témahétben résztvevő pedagógusok is csak az ország tanári karának a 3 százalékát tették még ki.

Pedig a digitalizáció terjedése a munkaerőpiaci elvárásokat is átalakította, néhány év múlva a legtöbb szakmában foglalkoztatási alapfeltétel lesz a digitális jártasság, a magyar köznevelésnek pedig erre már ma, időben meg kell találnia a megfelelő válaszokat.

 

Mindenki a boldog digitális jövőt akarja eladni a gyerekeknek

A Kódolás Órája

Tavaly december elején nagy siker volt a Kódolás Órája, a világ legnagyobb informatikai oktatási kezdeményezése. Itt a gyerekeket, tanáraikat és szüleiket ismertették meg a kódolás alapjaival: a Kódolás Órája egyórás bevezetés a számítástudomány alapjaiba, célja, hogy eloszlassa a kód homályát, és megmutassa, hogy bárki megtanulhatja az alapokat.

A projekt szervezője a code.org, egy non-profit szervezet, célja, hogy a számítástechnikát több iskolában elérhetővé téve segítsen a használatának terjedésében. A Kódolás Órája támogatására egy példa nélküli együttműködés alakult ki olyan résztvevőkkel, mint a Microsoft, az Apple, az Amazon, a Boys and Girls Clubs of America és a College Board.

A korai kezdéssel a diákok olyan tudáshoz jutnak, amely bármilyen, 21. századi pályán biztosítja az alapokat.

Nagy üzlet a digitális jövő bennszülötteinek kiképzése, ezért minden, magára valamit is adó IT-cég benne van ebben az új mozgalomban. Van, aki szoftveres megoldásokkal, van, aki hardverekkel törekedik az emberanyag digitális kiművelésére.

A Microsoft a Minecraft oktatási célra készült speciális változatával rukkol elő nyáron. A tanárok számára ad speciális eszközöket, hogy az iskolákban is fel tudják használni a különböző tantárgyak oktatása közben (nemcsak informatika, hanem kémia, biológia és egyéb tantárgyak is belekerülnek majd).

A pixeles játék már 40 ország oktatásában működik sikerrel, az Education Edition az eddigi tapasztalatokat ötvözi és az oktatók véleménye alapján kap új részeket és világokat. Ilyen a történelem oktatására szolgáló világtérkép, ahol az egyiptomi piramisokat lehet megtekinteni, de Pompeii, az ókori görög világ csodái is belekerültek. Egy halom feladványt is belerejtettek, valamint fényképező és fotókatalogizáló is a részévé vált az iskolai változatnak. Megmarad a játékos része, a tanításra szóló részek csak kiegészítőként jelennek meg. Az is mutatja, hogy mennyire komolyan gondolja a Microsoft ezt az oktatási dolgot, hogy a tanároknak óravázlatokat és a Minecraft Mentors szoftvert is mellékelnek.

A nyári szünetre időzítették az Education Edition változat megjelenését, így az oktatók is tesztelhetik előre. Elindult egy közösségi oldal, ahol mindent meg lehet tudni, mi vár a diákokra majd szeptembertől, ha tényleg használni is fogják a Minecraftot az órákon. Sokan megkongatták a vészharangot, amikor bekebelezte a játékot a Microsoft, de látható, hogy okosan használják ki az oktatási kártyát, a jövő nemzedék nevelésére.

A januári CES 2016-on mutatta be a LEGO a WeDo 2.0 robotos építőjátékát gyerekeknek, hogy korán megkedveljék a programozást. A WeDo 280 darabból áll, motorizált robotot lehet belőle építeni, van benne alapfokú kódolás, tudomány és informatika is. Például felépíthetjük Milo-t, a robotot, amelyet kódokkal programozhatunk, és tanul is. Általános iskolások számára ajánlja a LEGO WeDo-t, ikonos felületen folyik az építés és programozás. Vannak komolyabb projektek is a szettben, ezekhez már egy kicsit több tudás, kitartás és szülői segítség, de így akár marsjárót is építhetünk.

A Sony finomított a hasonló Koov megoldáson, figyelembe vette, hogy gyerekeknek készült, nem „kockáknak”. (A Sony külső vállalkozásba adta ki ezt a termékét: az Artec Co. fejleszti a Koov-ot, a marketing és a támogatás is az ő reszortjuk.) Hangszert is lehet építeni, ez a kreatív része a dolognak, hiszen nem mindenki akar programozó lenni gyermekkorában. Csak irányt lehet adni a gyereknek, ha van tehetsége, akkor úgyis megkedveli. A készlet szintén nyáron kerül hivatalosan piacra, a Sony Global Education projekt keretében.