Business

34_www.entrepreneur.com.jpg
Forrás: ITB
Elégedettség a számok tengerében

Optimisták az IT-t használó cégek

Sokkal derűlátóbbak azok a kis- és középvállalkozások, amelyek kihasználják a technológia adta előnyöket, illetve megfelelő adatelemző képességekkel rendelkeznek – derül ki a Microsoft nemzetközi felméréséből. A kisvállalatok szerint az IT-eszközök használata hozzájárul az ügyfélkapcsolatok elmélyítéséhez és javít az eredményességen. Jöhetnek az adatok?

A rendelkezésükre álló adatmennyiséget jól feldolgozó európai kis- és középvállalkozások közel kétszer akkora arányban várnak javuló eredményességet a következő tizenkét hónapra vonatkozóan, mint azok, amelyek nem helyeznek hangsúlyt erre – derül ki a Microsoft 20 országban, 6200 kkv megkérdezésével végzett Ipsos Mori kutatásból, ahol 300 magyar kkv képviselte országunkat. A felmérés eredménye szerint azoknak a kkv-knak, amelyek kihasználják a big data nyújtotta lehetőségeket, 45 százaléka vár javuló pénzügyi eredményt a következő egy évtől, míg a többieknél 20 százalékos ugyanez az arány.

Azoknak a kisvállalatoknak, amelyek már komoly lépéseket tettek a digitalizáció útján, 67 százaléka látja úgy, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papír alapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék – és ezek már csak kifejezetten magyar eredmények. Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy látja, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papír alapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. Figyelemre méltó megállapítása emellett a kutatásnak, hogy a digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos.

 

Jobb az ügyfélkapcsolat

A magyar cégek alkalmazottai egyértelműen úgy látják, hogy a technológiai eszközök használata hozzájárul a jobb ügyfélkapcsolatok kialakításához: 71 százalékuk nyilatkozott így, miközben további 66 százalékuk úgy vélekedett, hogy a technológia hozzájárul az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz, és a sikeres ügyfélmegtartáshoz is. A Microsoft felmérése alapján a hazai kkv-k vezetői szintén nagyon bíznak az IT-eszközök sikert ösztönző erejében: 94 százalékuk például úgy látja, hogy a fejlett technológia alkalmazása révén jobb kapcsolatot alakíthatnak ki meglévő ügyfeleikkel, további 87 százalékuk pedig egyetért azzal az állítással is, hogy a technológia révén új üzleti kapcsolatokhoz is hozzá tudja segíteni vállalkozását.

Dolgozz a saját eszközöddel!

Egyre népszerűbb itthon is a BYOD (Bring Your Own Device), a Microsoft friss kutatása szerint a valamilyen technológiai eszközt használó magyar kisvállalatok 57 százaléka támogatja a saját eszközök irodai használatát, ami látványos előrelépést jelent a 2014-es, 38 százalékos arányhoz képest. Érdekes, hogy ez a hozzáállás a mikrovállalkozások körében az átlagnál is elterjedtebb, náluk 67 százalékos az arány, szemben a középvállalkozások 51 százalékával.

A kkv-döntéshozói kör bő háromnegyede – 77 százaléka – emellett úgy vélekedik, hogy a technológia hozzásegíti a jobb teljesítményhez az üzleti folyamatokban, a megkérdezettek 68 százaléka szerint pedig annak révén a vállalkozás gyorsabban tud reagálni a változó üzleti igényekhez is.

Ami az IT infrastruktúrát illeti, a döntéshozók meggyőző többsége – 77 százaléka – szerint rendelkezésére áll a szükséges adatmennyiség, amikor szüksége van rá: emellett a válaszadók 61 százaléka szerint integrált IT-folyamatok és rendszerek működnek a vállalkozásnál. Ezzel az eredménnyel a harmadik legelégedettebb ország vagyunk Európában. Ezzel együtt a többség – 55 százalék – véleménye szerint még lehetne csökkenteni a jelenleg futó informatikai rendszer összetettségén.

 

Távmunka, de nem mindenkinek

A magyar kkv-k körében egyre népszerűbb a felhőalapú IT megoldások, ezt a technológiát a cégek több mint fele – 54 százaléka – használja, ami látványos emelkedést jelent a 2014-ben mért 40 százalékhoz képest.

A magyar kkv-k alkalmazottainak majdnem a fele – 44 százaléka – úgy látja, hogy a technológiai lehetőségek fontos szerepet játszanak abban, hogy ki tudják használni a rugalmas munkavégzés előnyeit. Az irodai dolgozók többsége – 61 százaléka – viszont úgy nyilatkozott, hogy jelen kell lennie a munkahelyén ahhoz, hogy el tudja látni feladatait, miközben 37 százalékuknak adott a távoli munka lehetősége. Érdekes megállapítása ugyanakkor a felmérésnek, hogy a távoli munkavégzés lehetőségével az egyes generációk eltérő mértékben tudnak élni: miközben a 18-34 éves generációhoz tartozó alkalmazottak 69 százaléka szerint inkább csak a munkahelyen lehet ellátni a feladatokat, addig a 44-54 éves, senior munkavállalóknak már csak 54 százaléka látja így. Vagyis a rutinosabb, magasabb beosztásban lévő munkavállalók lehetőségei jóval nagyobbak a rugalmas munkavégzésre, mint a fiatalabbaknak. A kkv-k döntéshozói ugyanakkor mindkét csoportnál nagyobb rugalmasságot élveznek a munkavégzésben: 65 százalékuk távolról is tud foglalkozni a cég ügyeivel, és csak 35 százalékuk kötődik teljesen az irodához.

A távmunkában dolgozó döntéshozók közül a távoli hozzáférés és a felhőszolgáltatások – például a Google Apps for work vagy az Office 365 – adta lehetőségekkel 75 százalékuk él, míg az otthoni gépére 55 százalékuk juttat el rendszeresen munkahelyi dokumentumokat. A magyar kkv döntéshozók fele a Dropboxot, a Google Cloudot és a OneDrive-ot is használja a felhőalapú otthoni eléréshez.