Business

34_Hiver.jpg
Forrás: ITB
Csak egy maradhat?

(Kincs)keresők háborúja

A 20. évforduló alkalmából a Google még személyre szabottabb és látványosabb találatokat ígér a felhasználóinak. Nem kell félteni a Microsoftot sem, október elején ők is bejelentették az őszi újdonságait. Vajon a két vetélytárs között a feljövőben lévő harmadik, a DuckDuckGo fogja végül meghódítani a felhasználókat?

Egy magyar kkv vezető álmai között még napjainkban kiemelt helyen szerepel, hogy vállalkozását minél jobban szeresse a Google és Bing keresője. Közben tény, hogy a szektor digitálisan alulképzett, hiszen a 650 ezer kisvállalkozás több mint felének még weboldala sincs, nemhogy Facebook oldala. Ha tényleg fontos egy cégnek, hogy előbbre jusson a keresőkben, akkor hirdetnie kell, mivel a magyar nem igazán tudatos vásárló, csupán csak az első 5-6 találatot nézi meg a keresés eredményeiben, itt pedig a kompetitív piaci hirdetések jelennek meg. A keresőoptimalizálás ugyan kézenfekvő volna, de sajnos kevesen élnek vele. Érdemes viszont megnézni, hogy így 2018 végén milyen nóvumokkal próbálják a cégeket és felhasználókat elkényeztetni a kereső szentháromság tagjai.

 

Jubiláló óriás

A 20. születésnap alkalmából a Google folytatja a bevált trendet, a felhasználóknak személyre szabottabb és látványosabb találatokat ajánlanak továbbra is. Ez a jellegzetesség nem jelent mást, minthogy a keresési előzmények és érdeklődési körök megjelenítése még hangsúlyozottabbá fog válni. Ezt a mára igáslóvá szelídített gépi tanulással és strukturált adatokkal operáló mesterséges intelligenciával oldják meg. Így látványosan változik a mobilos oldal (a legtöbb felhasználó már ezen keres), főként az androidos képernyőkön jelentkezik ez plasztikusan. Vagyis a google.com oldalon a keresőmező mellett rögvest láthatóak lesznek a válogatott eddigi előzményeink is. Ezt azzal magyarázzák, hogy minden nyolcadik keresés egy hónapon belül csupán egy korábbi ismétlése, a felhasználók ugyanazokat a témákat járják körül folyamatosan.

Ide költözik a Google Feed is, amit Discover névre kereszteltek át, ez a minket érdekelhető videókat, híreket és trendi tartalmakat jelenti. A kártyákat témakörök szerint (sport, zene, film, időjárás stb.) tovább is finomíthatjuk. A begépelt keresés során azonnal felbukkannak a releváns keresési előzményeink is, ha az algoritmus épp így ítéli meg, de szerencsére ezeket el is tüntethetjük (nem törlik el a keresést, ugyanúgy követnek el, csak nem tolják az arcunkba a továbbiakban). Minderre azért van szükség, mert a hasonszőrű és azonos szóval leírható, de különböző témakörbe tartozó kifejezéseket egy nagy szemantikus hálózatba szervezi az MI a háttérben. Vagyis figyeli az egymáshoz kapcsolható kereséseket és felajánlja gyűjtemények készítésére is ezeket, megkönnyítve az adott tematika szűkítését egyben.

Látványosan nagyobb hangsúlyt kap mostantól a vizuális megjelenítés és a képkeresés, mindez a kis képernyőkhöz igazodva segíti a gyors információ befogadást. Ennek gördülékenységét a már sikeresen bevezetett Google Lens technológia integrálásával érték el. Nem hiányozhat a közösségi médiában már elcsépelt Stories funkció sem, ami az AMP tartalmak megújítása is egyben. A cégeknek és kiadóknak le kell nyelni a keserű pirulát, ugyanis csak így tudnak kiemelt helyeken a jövőben tartalmakat közzétenni már, a gépi elme csak ezeket fogadja el, vagyis az AMP-sztori lett az új szabvány.

 

Mindent – egyetlen kereséssel

A Microsoft keresőjét sem kell félteni, a szeptember végi Ignite konferencián mutatták be ők miként képzelik el a Bing jövőjét. Ez a kereső egységesítését jelenti, vagyis egyetlen keresés során egyszerre kutat a számítógépen tárol fájlokban (Office, Windows 10), a neten az Edge-ben és a Bingben is elvégzi ugyanazt a feladatot. Itt is mesterséges intelligencia robotol már a háttérben, a Microsoft Search néven futó új szolgáltatás így már sokkal összetettebb kérdésekre is tudja majd a választ. Ha engedjük, akkor a kérdéshez tartozó releváns információk felleléséhez azokat a helyeket is megvizsgálja, melyeket megosztanak velünk munkatársaink vagy családtagjaink. Ez akkor lesz majd igazán hatékony, ha minden MS szolgáltatásba sikeresen integrálják, hiszen jelenleg az Office, Bing és Sharepoint kapta meg a nem végleges verziót.

A redmondiak nagyban gondolkodnak, ugyanis az üzleti Bing for Business-t is váltó Microsoft Search-ben lesz először majd kamatoztatható a mögöttes egységes infrastruktúra és az igazán hatékony információ keresés. Az Office kliensek, szervertermékek és online szolgáltatások és a Windows 10 is ugyanannak a szolgáltatásnak lesznek már a részei. Erre szolgált a nemrég végrehajtott Office-csoport és Windows divízió közös átszervezése is. Az új keresési metódus már élesedett az Office 365 előfizetői számára részlegesen, a teljes portfólió viszont csak 2019-re fog megjelenni.

 

Védik a felhasználót

A 2008-ban Gabriel Weinberg által fejlesztett kereső szédületes tempóban növekszik, a minap lépte át a 30 milliós napi keresést. Ami ugyan nem mérhető a fenti nagyokhoz, mégis egyre többen térnek át a DuckDuckBot algoritmus keresőjére, amely egy hibrid metakereső, számos adatforrást használ (WolframAlfa, EntireWeb stb.) és ezután még utófeldolgozást is alkalmaz. Vagyis kiszűri a haszontalan, reklámokkal teli oldalakat. Nem a felhasznált oldalak eredményeit, hanem a források legjobb találatait igyekszik kidobni.

A legfontosabb erénye viszont az, hogy kiemelten fontos az alapítója számára még ma is a felhasználói adatainak védelme, vagyis a személyes keresésünk anonim marad. Nem véletlen, hogy annak idején egy agresszív Google-ellenes kampánnyal indítottak: „A Google követ, mi nem!” jeligével. Mindezt teszi azért, hogy kiküszöbölje a Google által a perszonalizálás és nyomkövetés eredményeként kialakult „filter bubble” jelenséget, amikor is csak azt látjuk egy idő után, amit (szerintük) látni akarunk és tetszik nekünk, hasonlóan a közösségi médiás buborék léthez. Mivel nem tárolják keresési előzményeinket, ez a veszély nem fenyeget minket. Kérdés persze, hogy mennyiben vállalja fel ezt a független és szabad létet egy, a Google emlőin elkényeztetett felhasználó manapság.