Business

28_okos_iskolak_1.jpg
Forrás: ITB
Ég veled, hagyományos tábla!

Itt a jövő: okos iskolák önkormányzati forrásból

Nyár elején adták át a legújabb okos tantermeket Újbudán az önkormányzat erőfeszítéseinek köszönhetően. A kerületben egy nonprofit kft. feladata a smart city koncepció fejlesztéseinek megvalósítása, szakmai támogatása, ezen belül az okos tantermek, iskolák kialakítása. Az ITBUSINESS munkatársa is részt vett a digitális matematika órán.

Az izgalomtól és a négy emelet megmászásától hevesen dobogó szívvel érkeztem arra a demó matematika órára, melyet az Újbudai József Attila Gimnáziumban tartottak még a nyár elején. Ezen az órán a résztvevő diákok és érdeklődők szó szerint hátat fordítva a hagyományos táblának, digitális, érintőképernyős kijelzőn, tabletek segítségével merülhettek el a függvényábrázolás titkaiban. Az izgalom a technológiának, de nagyobb mértékben a rég eltemetett emlékeknek is szólt: a sors olyan matek tanárral áldott meg középiskolában, akinek sikerült végleg megutáltatnia velem ezt a tárgyat.

Újbudán az iskolákat üzemeltető önkormányzatnak eltökélt szándéka megszerettetni a gyermekekkel az iskolát. A fejlesztések megvalósítását az egyik kerületi nonprofit kft-re, az Újbuda Smart 11-re bízták. Eddig három tanterem lett okosabb a Smart School programban: 2014 őszén a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnáziumban adták át az első okos tantermet, ezt követte a Teleki Blanka Általános Iskola és az Újbudai József Attila Gimnázium 2016-ban, ahol nekem is lehetőségem volt járni. A közeljövőben további három kerületi iskola tantermét szerelik fel digitális eszközökkel, hogy pontosan mely intézményekről lesz szó, még nem tudni.

 

Tantermenként 12 millió forint

Egy ilyen okos tanterem felszerelése egy érintőképernyős kijelzőből, vagyis táblából, az azt vezérlő számítógépből, a tanári notebookból, az osztály létszámától függően 35-40 tabletből, azok biztonságos tárolására és feltöltésére szolgáló szekrényből, a teremben zárt wifi hálózatot biztosító routerből (hogy az internetre tényleg csak az osztályban tanulók tudjanak csatlakozni), a tananyagok egy részét adó szoftverekből, valamint az oktatási keretrendszerből áll. Mindez tantermenként nettó 12 millió forintba kerül.

Duplán szép az élet

Véletlen egybeesés, hogy a Samsungnak és az újbudai kerületnek is Smart School néven fut digitális iskolaprogramja – mondta Horváth Mónika, az Újbuda SMART 11 Nonprofit Kft. projektvezetője. A budai kerület közbeszerzés keretén belül szerelte fel a Smart School tantermeket, melyben nem csak a koreai gyártó márkájával dolgoznak.

A Samsung 2014 elején nyitotta meg első SmartSchool-ját Jászfényszarun, ahol a cégnek gyára is található. Ezt követően a vállalat további három intézményt szerelt fel digitális eszközökkel. A legújabb smart tanterem a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Általános Orvostudományi Kar és a Samsung stratégiai együttműködésének eredményeképpen a PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskolában, valamint az intézmény Deák Ferenc Gimnázium és Általános Iskolájában nyílik meg.

A tanárok az oktatás során a saját szoftvereiket, webes tananyag forrásukat is használhatják. A megvásárolt keretrendszer (a Samsung megoldásáról van szó) lehetőséget ad a tanulók előre haladásának követésére: automatikusan feladatokat küld a diákok táblagépére, majd összegyűjti és azon nyomban kiértékeli a tanulók által adott válaszokat.

A demó matematika óra rendhagyó volt, hiszen jelen volt a kerületi polgármester, Hoffmann Tamás is, akitől megtudtuk, hogy az iskolák okosításának első lépése azok eszközparkjának korszerűsítése volt. A kerületben két év alatt közel 750 monitort és számítógépet adtak a tanintézményeknek, több mint nettó 44 millió forint értékben.

 

Látványos és jól érthető

Az órán a függvényekről és azok ábrázolásáról tanultak a diákok – nem véletlenül. Szánthóné Érdi Ágnes tanárnő szerint azért esett a választás a függvényekre, mert azok felrajzolása a hagyományos táblára nagyon körülményes és nehezen követhető, a számítógép segítségével viszont mindez gyorsabb és látványosabb. Az okos termet használták már a valószínűség-számítás témakörben is véletlen események szimulálására, valószínűségek kiszámítására, és szintén hasznos lesz a sok számítást igénylő feladatoknál.

A pedagógus szerint a mai gyermekeknek otthon is elérhető a számítógép, az internet, ezért az órán olyan matematikai programokat, alkalmazásokat is megismerhetnek, melyek segítségével egyénileg otthon is gyakorolhatnak, ellenőrizhetik saját munkájukat. Fontos az azonnali visszajelzés is: a tanuló rögtön szembesül a hibájával, megtudhatja, mi lett volna a jó válasz. Helyes eredmény esetén pedig pozitív megerősítést kap.

A tanárnő tapasztalata szerint a most felépített rendszer folytonos fejlesztést igényel, a tabletek ugyanis bizonyos alkalmazásokat nem bírnak kezelni, időnként lefagynak. A kérdéssorok összeállításában is vannak még technikai nehézségek, bonyolultabb képleteket nem lehet beírni. Szerencsére a fejlesztőkkel napi kapcsolatban vannak, akik igyekeznek minden technikai problémákat orvosolni.