Business

35_Invitel_Marton_La_szlo_.jpg
Forrás: ITB
Partneri viszonyban

Ha házon belül nem megy

Számos cég ódzkodik a kiszervezéstől, pedig annak üzleti és technológiai előnyei ma is időszerűek. A korábbi negatív tapasztalatok pedig gondos tervezéssel és a célok pontos definiálásával elkerülhetőek.

Az informatikai feladatok kiszervezése ma kevésbé van előtérben, mint néhány éve volt, pedig azok a hatások, amelyek korábban felkeltették iránta az érdeklődést, ma talán még erősebben jelentkeznek, mint tíz évvel ezelőtt. Az üzleti világban továbbra is éles a versenyhelyzet – ilyenkor pedig a vállalkozásoknak minden erejükkel az alaptevékenységükre kell koncentrálni. Szintén valós, sőt fokozódó jelenség az infokommunikációs technológiák villámgyors fejlődése. A dolgok internete, a mobilmegoldások, a Big Data, a közösségi hálózatok mind számos üzleti előnyt rejtenek magukban, de ezek kihasználása komoly szakértelmet, képzett szakembereket kíván. A jó szakember pedig manapság ritka portéka, ezért a szükséges tudásbázis házon belüli felépítése nehézségekbe ütközhet.

 

A pénz nem minden

Ezekkel a problémákkal gyakorlatilag minden nagyvállalatnak szembe kell néznie. Ennek ellenére a kiszervezés, mint megoldási lehetőség, mégsem jut automatikusan a döntéshozók eszébe – mondja Marton László, az Invitel nagyvállalati és kormányzati igazgatóságának vezetője.

Európa felhősebb

Az Eurostat 2015 tavaszán közzétett adatai szerint az unióban átlagosan 19 százalék a felhő alapú szolgáltatást igénybe vevő cégek aránya. Mintegy kétharmaduk a levelezési rendszer kiváltására használja a szolgáltatást, de népszerűek az elektronikus irattárolási az adatbázis-kezelési szolgáltatások is. Ugyanezen felmérés szerint a magyar cégeknek csak nyolc százaléka vett igénybe felhő alapú szolgáltatást.

Ennek több oka is van. Az egyik legfontosabb, hogy a menedzsment időnként nem tudja helyén kezelni a kiszervezést. Technológiai kérdésként tekintenek rá, amivel az informatikai vezetőnek kell foglalkoznia. A CIO – de még inkább az alatta dolgozó munkatársi réteg – viszont sokszor gyanakodva tekint a megoldásra, mert úgy érzi, hogy a munkája, az állása kerül veszélybe. A másik gyakori hiba, hogy pusztán a költségeket akarják csökkenteni a kiszervezéssel. Itt az az egyik probléma, fogalmaz Marton László, hogy esetenként saját valós költségeikkel sincsenek tisztában, így a célszámokat is nehéz definiálni. A rendszerek amortizációját, a beruházásokat, a személyi kiadásokat össze tudják adni, de ennél mélyebbre nem mennek. A másik probléma az, hogy egy jól működő kiszervezés elsősorban nem a költségekről szól, ennél sokkal fontosabb, bár nem egyszer nehezebben mérhető előnyöket kínál.

 

Hosszabb távon gondolkodva

Hogyan lehet elkerülni a csapdákat? Az első lépésben ki kell választani mindazokat az üzleti folyamatokat és informatikai rendszereket, amelyek nem kritikusak az üzletmenet szempontjából – kezdi az ismertetést Marton László. Ezeket lehet kiszervezni, de csak azt követően, hogy meghatározták az elérendő célokat, amelyeknek túl kell mutatniuk a költségcsökkentésen. Az outsourcing ésszerűsíteni tudja az üzleti folyamatokat, javítja a kiszolgálás minőségét, új technológiákat és új vállalati kultúrát hozhat be a cégbe. Ki kell építeni azokat a módszereket, rendszereket is, amelyekkel a későbbiekben mérhetővé válik a siker, az előrelépés. Mindeközben valós partnerként kell tekinteni az outsourcing-szolgáltatóra. Része a partnerségnek, hogy az ügyfél nem egyszerűen diktál a szolgáltatónak, hanem együtt keresik a legjobb megoldásokat. Partnerből pedig érdemes olyat keresni, amelyikkel hosszabb távon is elképzelhető az együttműködés. A nyomtatók vagy asztali gépek üzemeltetésére sokan képesek, de ha az ügyfél tovább akar lépni, akkor olyan partnerre van szüksége, amelyik bonyolultabb folyamatok üzemeltetését is át tudja vállalni és újabb technológiák megvalósítására is felkészült.

„A kiszervezés sikere nem feltétlenül csak azon múlik, hogy mennyivel lett olcsóbb az üzemeltetés. A jó szolgáltató partner számos folyamat terhét le tudja venni az ügyfél válláról, és azt is megmutathatja, miként lehet üzleti előnyre fordítani az új technológiákat” – mondja összefoglalásképpen Marton László.