Business

36_woman_sitting.jpg
Forrás: ITB
Csomagautomaták szép, új világa

Behálózott vásárlók

Új, nagy szereplők megjelenése a piacon, alternatív kézbesítési módszerek, a mobileszközök előretörése – többek között ezeknek köszönhető a hazai online kiskereskedelem gyors bővülése. Becslések szerint a szegmens forgalma öt év alatt a jelenlegi duplájára nőhet.

Hatalmas fejlődésen ment át a hazai online kiskereskedelem az elmúlt években, és ha beválnak az előrejelzések, akkor a következő időszak talán még látványosabb növekedést hozhat. Az eNET partnere, Kis Gergely azzal számol, hogy öt év alatt akár a jelenlegi duplájára is nőhet a webáruházak forgalma. Ráadásul ez csak a kosaras rendszerben értékesítő webshopokra vonatkozó prognózis, az apróhirdetési és aukciós oldalakon keresztül megvalósuló adás-vételek, a bónuszos-kuponos piac, valamint a szolgáltatások talán még lendületesebben fejlődő szegmenst jelentenek.

A folyamat több, egymáshoz is kapcsolódó tényezőre vezethető vissza. Egyrészt az elmúlt másfél-két évben számos olyan szereplő jelent meg az online kiskereskedelemben, amely méreténél, ismertségénél fogva hatalmas forgalmat tudott generálni. A legismertebb példák talán a Media Markt és a Tesco, az utóbbi például már 150 autóból álló flottával végzi a kiszállítást, és Budapest mellett már Szeged és Győr vonzáskörzetének nagy részén, illetve Székesfehérváron is elérhető a szolgáltatásuk. A közelmúltban pedig olyan, hagyományos üzlethálózattal rendelkező vállalkozások indították el Magyarországon is a netes értékesítést, mint a Deichmann, vagy a H&M. Utóbbi, svéd gyökerű társaságról érdemes tudni, hogy Európában jelenleg a legnagyobb internetes kereskedőnek számítanak a ruházati szegmensben.

 

Divatos trend

Tehát olyan termékkörök is megkezdték az online térhódításukat, amelyek korábban nem voltak jelen ezen a területen. Bár ruhákat már hosszú ideje lehet vásárolni a neten, a kínálat ugrásszerű bővülésével, a nagy cégek piacra lépésével és a logisztikai megoldások fejlődésével robbanásszerű növekedésnek indult ez a szegmens.

Hogy ez a gyakorlatban mit jelent? Kis Gergely, az Internet Hungary-n tartott előadásában az eNET egy friss eredményét ismertette, amely szerint már több online vásárló keresett valamilyen ruházati terméket a hazai webáruházakban, mint számítástechnikai eszközöket. Tavaly csak Magyarországon 15 milliárd forint értékben vásároltak ruhákat a világhálón. Európában 2014-ben az előző évhez képest 18 százalékkal nőtt az ilyen termékek forgalma, míg itthon 27 százalékos volt a fejlődés.

Ebben persze egy harmadik tényező is fontos szerepet játszik, mégpedig az, hogy a hölgyek az offline után a virtuális világban is átvették a vezető szerepet a férfiaktól a vásárlások intézésében. Már néhány éve megfigyelhető volt az a folyamat Magyarországon is, hogy a netes vásárlók körében a nők aránya kezdte megközelíteni a férfiakét, napjainkra pedig már meg is előzték őket.


 

Ezek alapján már nem is annyira meglepő, hogy előretört a ruházati termékek, cipők, ékszerek, parfümök internetes értékesítése, ahogyan az sem, hogy az fmcg- (fast moving consumer goods: mindennapi fogyasztási cikkek) szektor vállalkozásai is egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak a világhálón.

 

Mobil lehetőségek

Az ismert, nagy márkák megjelenése az internetes kereskedelemben azzal is jár, hogy nő a fogyasztói bizalom, és olyanok is megpróbálkoznak a webes vásárlással, akik korábban elvetették ezt. Adódik ugyanakkor a kérdés, hogy milyen hatással van ez a folyamat a régi, évtizedes múlttal rendelkező, magyar gyökerű online áruházakra.

Nos, a szakértők szerint a nagyok továbbra is megállják a helyüket, forgalmuk a piaccal együtt, vagy akár annál gyorsabban is nőtt. Ez arra vezethető vissza, hogy a komoly riválisok megjelenésének hatását – a műszaki cikkeknél az eMAG-ét vagy a Media Marktét – a szegmens dinamikus fejlődése képes ellensúlyozni. A magyar piacra már a korábbi években is a nagyfokú koncentráltság volt a jellemző, vagyis a forgalom túlnyomó többségét a néhány tucatnyi nagy e-kereskedő adja. Ez a trend a jövőben még jobban erősödhet, így a kisebb vállalkozások számára igen nehéz időszak jöhet, kivéve azokat, amelyek egy-egy speciális területre, termékre szakosodnak.

Az is jól látszik, hogy a piaci pozíció megtartásának, illetve a további növekedésnek alapfeltétele, hogy a mobil megoldások felé forduljanak a webáruházak, ugyanis a következő években jelentősen megnő majd e csatorna részesedése a forgalomból. Míg 2014 tavaszán a mobileszközről érkező látogatók aránya alig haladta meg 8 százalékot, a bevételben pedig 5 százalékos volt a platform részesedése, addig 2019-re az online vásárlások 43 százaléka valamilyen mobilkészülékről történik majd, míg az értéket tekintve 41 százalékos lesz a részarányuk.

 

Alternatív megoldás

A forgalom ugrásszerű növekedése jó hír az e-kereskedők számára, azonban komoly kihívást is jelent, hiszen egyre több megrendelés feldolgozásáról, megvett termék csomagolásáról és kiszállításáról kell gondoskodni. Nem véletlen, hogy ma már a logisztikai szolgáltatásokban is kiélezett versenyt vívnak egymással a webáruházak. Már szinte csak a másnapra történő szállítást tartalmazó ajánlatok számítanak versenyképesnek, amihez nem csak jó szállító partnerre van szükség, de megfelelő kapacitású raktárbázisra és személyzetre is.

Az új kihívásokra viszonylag gyorsan jönnek az alternatívát jelentő megoldások is, mint például a csomagautomaták elterjedése. Az ilyen terminálok megjelenése alig egy éves múltra tekint vissza Magyarországon, de máris jóval több mint száz van belőlük országszerte. Ha pedig megvalósulnak a szolgáltatók tervei, akkor ez a szám a jövő év végére több százra nő majd. A megoldás lényege, hogy a neten vett árut egy kiválasztott automatából lehet átvenni, amikor éppen arra jár az ember. A Magyar Posta mellett magáncégek, a Webox és a FoxPost is belépett erre a piacra. Az előbbi a korábban közzétett tervei szerint 2016 végéig összesen 300 csomagautomatát telepítene, míg a FoxPost évente ötven újat állítana működésbe.

A FoxPost egyébként már tovább is gondolta a koncepciót, szeptembertől a lakossági csomagfeladás piacára is belépett berendezéseivel. Ha valaki küldeményt akar feladni, megkeresheti a cég legközelebbi csomagautomatáját, lebonyolítja a tranzakciót, és akár egy nap alatt a célautomatába érhet a csomag.


Határon túli kalandok

Talán a logisztikai kihívások is szerepet játszanak abban, hogy a magyar gyökerű vállalkozások nem igazán próbálkoznak a nemzetközi értékesítéssel. A magyar kis- és középvállalkozások online forgalmának mindössze 9,8 százaléka származik külföldről, míg az európai uniós átlag 15 százalék – jelezte Nagy-Rothengass Márta, az Európai Bizottság osztályvezetője az idei Internet Hungary-n tartott előadásában. Lényegesen kedvezőbb a helyzet a nagyvállalatok esetében, amelyek értékesítésének 32 százalékát adja a netes csatorna, ez 10 százalékkal több, mint az uniós átlag. Az Európai Unióban tavaly 317,9 milliárd euró volt a teljes online kiskereskedelmi forgalom.

Persze, nehéz úgy külföldieknek eladni bármit is, hogy nem értik, mit is próbál értékesíteni számukra az adott online bolt. A hazai webáruházak mindössze 15 százaléka többnyelvű. Persze az óvatos határon-túli tervekben az is szerepet játszhat, hogy az európai fogyasztók sem igazán nyitottak a külföldi internetes áruházak iránt. Nagy-Rothengass Márta szerint csak 12 százalékuk hajlandó idegen nyelvű online boltban vásárolni.