Trendfigyelő

22_wordpress.com.jpg
Forrás: ITB
Fogyasztói trendek

Körül, belül internet

Ha a vállalati infokommunikáció jövőjét nézzük, akkor is a fogyasztói trendeket kell szemügyre vennünk. Az otthoni felhasználóknak szánt eszközök, technológiák, szolgáltatások már rég nem a vállalati világból szivárognak le, hanem éppen ellenkezőleg. Ha egy cég versenyben akar maradni, tudnia kell, hogy mit használnak ügyfelei ma és holnap.

Egy több évtizedes vicc szerint a technikai fejlődés abban nyilvánul meg, hogy ha kíváncsiak vagyunk az időjárásra, nem az ablakot nyitjuk ki, hanem az időjárásjelentést hallgatjuk meg a rádióban. A rádió persze már nagyon 20. századi: manapság csak egy pillantást vetünk az okostelefonunkon futó kedvenc időjárás-appunkra, és máris tudjuk, mit húzzunk elő a ruhatárunkból.

Mindennapi életünk ezer apró szeletét hasonló módon alakította át az infokommunikáció az elmúlt években. A változás olyan sokrétű, hogy nem is könnyű rendet vágni benne. Az Ericsson egyik részlege, a ConsumerLab viszont pontosan ezt teszi: ötödik éve adja ki jelentését, amelyben az adott év tíz legjelentősebb fogyasztói trendjét vázolja fel.

 

Hatással a környezetre is

Érdemes áttekinteni, milyen alapvető folyamatok figyelhetők meg az átalakulások mögött.

Az első, állítják az Ericsson kutatói, hogy gyakorlatilag mindegyik trendnek köze van az internethez. Fizikai létezésünk és életünk egyre több aspektusa kapcsolódik (vagy éppen olvad) össze online időtöltéseinkkel: a munka, a vásárlása, a kapcsolattartás, a tanulás, az utazás vagy akár a sportolás is. Mindez a mobil szélessávnak köszönhető: fizikailag talán nem lettünk mobilabbak, de online tevékenységeinket egyre kevésbé korlátozza földrajzi helyzetünk.

Egy másik fontos jelenség, hogy az újítások sokkal gyorsabban kerülnek el a nagyközönséghez, mint korábban. A korai felhasználók legfeljebb egy-két évvel előzik meg a tömegeket, így a többiekre gyakorolt befolyásuk is rövidebb ideig él. Ennek egyik oka, hogy az internetes szolgáltatások esetében a tömeges használat a fogyasztók számára is előnyt jelent: a Waze vagy bármilyen hasonló alkalmazás annál jobb, minél többen használják.

Végül pedig ma már nem az a kérdés, hogy az internet hogyan befolyásolja a fogyasztókat, hanem az, hogy a fogyasztók miként befolyásolják környezetüket az internet segítségével. A felhasználói és ügyfélértékelések, a vélemények megosztása, az online petíciók, az egy-egy ügy köré szerveződő csoportok már inkább a szabályt jelentik, mint a kivételt. Noha az online aktivizmus sokszor kimerül a lájkok osztogatásában, a tömeges internethasználat korában még inkább igaz, hogy sok lúd disznót győz.

Ezzel a szemmel érdemes tekinteni azokra a trendekre is, amelyek most még futurisztikusnak tűnnek – soha nem volt még annyira igaz, hogy a jövő már elkezdődött.

 

#1 A hálózat átírja az életmódot

Képzeljünk el egy világot, ahol az új technológiák könnyen és olcsón elérhetők, ezért villámgyorsan el is terjednek. Ez a világ már létezik – benne élünk. A felhasználók közel fele egynél több közösségi hálózaton aktív, egyharmaduk pedig kiveszi a részét a sharing economy-ból. Hasonló arányban vannak azok, akik a többi netező véleményét (peer review) többre becsülik a szakértő kritikánál. Ha valaki aktív életét él a hálózaton és az online közösségekben, az menthetetlenül hatni fog életvitelére.

#2 A streaming már életforma

Az internet forgalmának legnagyobb részét már a videó teszi ki; a legújabb becslések szerint csak a YouTube-ra minden percben 300 órányi új videó kerül ki. A médiafogyasztás is ennek megfelelően alakul: a 16–19 évesek 46 százaléka legalább napi egy órát tölt a YouTube-on, 20 százalékuk pedig több mint napi három órát. Ennek a videomennyiségnek ráadásul több mint felét mobil képernyőkön (tableten, telefonon) nézik meg.

#3 A mesterséges intelligencia kiszorítja a képernyőt

Ma még (érintő)képernyőkön keresztül kommunikálunk az eszközökkel. Ez azonban gyorsan változik: a felhasználók többsége szerint néhány éven belül mindennaposak lesznek a hordható személyi asszisztensek, képesek leszünk hanggal irányítani az eszközöket, a mesterséges intelligencia pedig számos feladat (például online keresések) végrehajtását átveszi tőlünk.

#4 A virtuális valósággá válik


A vizuális információt nemcsak a hagyományos képernyőn keresztül fogyasztjuk majd. A virtuális valóságot bemutató, esetleg azt a valós világgal vegyítő eszközök sokak fantáziáját megmozgatták. A fogyasztók különösen szívesen vennék, ha vásárlás előtt valós formájában és méretében láthatnák az eszközt, vagy ha készülne róluk egy „3D szelfi”, amelyet virtuális próbabábuként használhatnának online ruhavásárlás esetén. De népszerűek lennének a VR-térképek telefonokra, vagy a VR-üzemmódban nézhető filmek és sportesemények is.

#5 Érzékelős otthonok

Az internet új építőkövei a téglák lehetnek. A modern építtetők nem Kőműves Kelemenné hamvait építik a falakba, hanem hálózatra kötött szenzorokat, amelyek figyelik az épület állapotát, a falak nedvesedését, a vízcsövek és elektromos kábelek állapotát. Ez pedig egészen új értelmet adna az „okos otthon” kifejezésnek is.

#6 Hatékony ingázás

Egy ingázó átlagosan 20 százalékkal több időt tölt az úton munkahelye és otthona között, mint kikapcsolódással. Érthető, ha szeretné ezt az időt is értelmesen kihasználni, aminek első lépcsőjeként mindenhol elérhető, jó minőségű mobil internetkapcsolatra vágyik. Szintén fontos lenne a valós idejű információszolgáltatás és az egységes fizetési lehetőségek.

#7 Vészhelyzeti chat

A fogyasztók egymás között is egyre inkább szöveges üzeneteket váltanak, képeket, videókat küldenek, így nem csoda, hogy vészhelyzet esetén is inkább a közösségi hálózatokat használnák segítségkérésre, mint a 112-t. A felhasználók közel kétharmadát érdekelné egy olyan vészhelyzeti alkalmazás, amelyen keresztül katasztrófa esetén riasztást, illetve megbízható információkat kapnának, míg a válaszadók fele szerint a segélyhívó központoknak a közösségi hálón keresztül is elérhetőknek kellene lenniük – mobilról, adatforgalmi díj nélkül.

#8 Testen belüli szenzorok

A hordható kütyük már most is számos életfunkciót figyelhetnek. Az eszközök következő generációja azonban már az emberi testen belülre költözhet; az okostelefont használók fele véli úgy, hogy három éven belül már belső szenzorok figyelik egészségi állapotukat. Négyötödük egyúttal azt is szívesen venné, ha a technológia segítségével javíthatná látását és hallását

#9 Minden feltörhető

Minél több eszköz kapcsolódik az internetre, annál több lehetőség van kibertámadásokra. A felhasználók többsége biztos benne, hogy a számítógépek és hordozható eszközök továbbra is veszélyben vannak, de úgy vélik, ezzel együtt kell élni. Mi több, még nő is a bizalmuk az olyan szervezetek iránt, amelyek sikeresen birkóztak meg egy online támadással.

#10 Önjelölt újságírók

Bármi történik ma a világban, arról szinte azonnal készül fotó vagy videó, ami fel is kerül az internetre. Ezzel a „hálózatlakók”, a netizenek betörnek a hagyományos média területére és részben át is veszik annak szerepét. Megosztják egymással rossz tapasztalataikat egy vállalatról vagy szervezetről, és egyharmaduk úgy véli, többet ér online megosztani az információt egy korrupt vállalatról, mint a rendőrséghez fordulni. Mindezek révén az átlagpolgár is egyre inkább befolyásolni tudja a társadalom fejlődését.