Karrier

28_crayons_420
Forrás: -

Sima szájú vezetőket!

Nem árt, ha egy globális üzleti vezetőnek kifinomultak a kommunikációs képességei, ugyanis csak így tudja a határokon túl is ellátni menedzseri feladatait. Viszont, ha nincs ilyen felkészültsége, oda a hatékony vezetés.

Ma, a nagy fordulaton pörgő üzleti világban – informatikai szakkifejezéssel élve – egyre inkább a 7×24 órás rendelkezésre állás a „divat”. A nemzetközi vállalatok csúcsmenedzsereinek tevékenysége országokon, sokszor kontinenseken ível át, így gyakran kénytelenek szó szerint éjt nappallá téve dolgozni. Sőt mi több, munkatársakat bevonni, csapatot építeni, inspirálni, motiválni. S ezek a csapatok ma már inkább többnyelvű és multikulturális csoportosulások, tagjai pedig különböző időzónákban, különböző piacokon tevékenykednek. Éppen ezért nem mindegy – sőt, az üzleti siker szempontjából elengedhetetlen –, hogy a vezetők hogyan kommunikálnak sokszínű teamjeikkel.

 


 

 

Rendszeres kapcsolattartás

Nem véletlen, hogy hr-szaktekintélyek mind jobban hangsúlyozzák a kommunikáció egyre növekvő fontosságát a nemzetközi hatókörű munkavégzésben. Még a legtöbbet utazó menedzser sem lehet ott mindenütt egyszerre.

Hogyan alakíthatják ki tehát a vezetők a megfelelő szemléletet, amelynek révén sikeresen összehangolhatják a különböző országokban dolgozó csapatok eltérő kulturális és szociális jellegzetességeit, illetve elvárásait? A siker elsődleges kulcsa a csapattal való rendszeres kapcsolattartás, miközben szem előtt kell tartani a régióspecifikus kérdéseket és a törvényszerű piaci eltéréseket.

 

Személyesen!

Bár a technológia (email, Skype, azonnali üzenetküldés, videókonferencia, közösségi média) fontos szerepet játszik a cégen belüli napi kommunikációban, nem szabad teljesen kiszorítania a személyes kapcsolattartást – figyelmeztetnek szakértők. Az email jó eszköz lehet időzónák áthidalására, de érzelmek és apró, jelentésbeli eltérések közvetítésére – ami pedig fontos momentum a különböző kultúrákkal rendelkező munkatársak számára – nem alkalmas .

A kulturális különbségek figyelembevétele azért is fontos, mert mondandónk adott esetben ellenkező hatást válthat ki. Figyelnünk kell tehát arra, hogyan fejezzük ki magunkat, mert a nem angol anyanyelvűek félreérthetik a mondatokat, gesztusokat.

 

Alkalmazkodás a diverzitáshoz

Hogy minél sikeresebb legyen a kommunikáció, sok cég saját online képzési programot nyújt vezetőinek arról, hogy mi a diverzitás, illetve hogyan lehet sokszínű környezetbe beilleszkedni. Nem árt még külön tréningeket is tartani azoknak, akik valószínűleg eltérő földrajzi területeken dolgozó alkalmazottakkal fognak együttműködni – sorolja a vezetők előtt álló kommunikációs feladatokat Tammy Nagy-Stellini, a szakembertoborzással és kiválasztással foglalkozó Hays Hungary ügyvezető igazgatója.

A minél nagyobb hatékonyság érdekében célszerű a felsővezetők számára egyedi, globális vezetésfejlesztési programot kidolgozni, amely ötvözi a hagyományos, osztálytermi oktatást a vezetői coaching és a virtuális tanulás módszereivel.