Azt ígérik a
szállítók, hogy a következő generációs vállalatirányítási (erp) rendszerek
egyszerűbbek és jobban „fogyaszthatók” lesznek. A megrendelők ugyanis egyre
kevésbé tolerálják a nagy, monolitikus és drága rendszereket. Olyat akarnak,
amely például össze van integrálva a projektmenedzsment- vagy kockázatkezelési
rendszerrel, s hatékony kollaborációt tesz lehetővé a partnerekkel. S
mindenképpen kapcsolódjon hozzá ügyfélkapcsolat-kezelési (crm) rendszer.
Elkötelezettség és rugalmasság
A következő
generációs erp szállítója mindenekelőtt elkötelezett: pontos és folyamatos
fejlesztési tervekkel rendelkezik. Ez az erp működjön együtt a meglévő
informatikai rendszerrel, sőt, javítsa annak funkcionalitását. Ez úgy érhető
el, hogy bármilyen erp-alkalmazásból meg lehessen hívni a dokumentumkezelő
rendszert, a projektmenedzsment-rendszert, sőt az alapvető irodai
hatékonyságnövelő eszközöket is.
Lényeges a
rugalmas, módosítható platform is – ugyanis nincs olyan erp, legyen bármilyen
jó is, amely mindenkinek az igényét kielégíti. Még a legrobusztusabb
vállalatirányítási rendszer funkcióinak is csak 80 százaléka felel meg az
igényeknek, a maradék 20 a testre szabásról szól. A módosítható és a
körülményekhez adaptálható szoftver mindezt figyelembe veszi. A terméket ugyan
átfogó alapfunkcionalitással bocsátják ki, de oly módon, hogy javításokat,
módosításokat nagyobb beruházás nélkül és kevesebb fejlesztési idővel lehet
integrálni.
Hatékonyan, mobilan és élményszerűen
A modern
erp-rendszer növeli felhasználója termelékenységét és hatékonyságát is. Teszi
ezt úgy, hogy minden munkatársnak és csoportnak szerep alapú, egységes kezelői
felülettel könnyű és gyors hozzáférést biztosít az őket érintő funkciókhoz. Nem
kell már bonyolult menürendszerekből kiválasztani a megfelelő funkciót,
alkalmazást, a felhasználói felület feldobja a feladatot és a hozzájuk tartozó
alkalmazásokat. Nem kell hosszú órákat tölteni információkereséssel sem, a
következő generációs erp automatikusan szállítja ezeket (működése „push”
jellegű.) Növeli a felhasználói élményt az adatbevitel újszerű, egyszerűsített
módja is, ugyanis a folyamatot a vállalatszerte elhelyezett, az adatokat
automatikusan gyűjtő érzékelők támogatják.
A jövendő
erp-megoldásai, sőt, a jobbak már ma is lehetővé teszik, hogy a felhasználók
bármikor és bárhol hozzáférjenek a céges adatokhoz biztonságosan használható
mobileszközökkel. Az intelligens mobileszközök terjedése azzal a jótékony
hatással jár, hogy az erp-szállítók immár ezekre az eszközökre is
fejleszthetnek kreatív alkalmazásokat.
Mennyire legyünk „felhősek”? |
---|
Egyszerre, vagy előbb csak a nem kulcsfontosságú üzleti alkalmazásokat telepítsük
át,
későbbre hagyva az erp-rendszert?
Ez a hibrid
jellegű megközelítés jelenti leggyakrabban az ideális megoldást ott, ahol
olyan, magasan konfigurált rendszereket használnak, amelyeket az egyedi,
specifikus igényeknek megfelelően alakítottak ki. Fontos mérlegelni azokat a
telepítési opciókat is, amelyek a legnagyobb rugalmasságot kínálják. Több
lehetőség létezik, köztük a sokfelhasználós modellek, ahol egyetlen szoftver
fut egy adott szerveren, amely több kliensvállalatot is kiszolgál. A másik
lehetőség az egyfelhasználós modell, ahol teljes kontroll gyakorolható az
alkalmazások felett. |
Ezek az
alkalmazások a felhasználói élményt is növelik. A felhasználóbarátság mindig is
fontos volt az erp-rendszerek kezelhetőségében, de öt-hat éve kezdett
felerősödni az a trend, amelyet sokan az erp-rendszerek konzumerizációjának
hívnak – vélekedik Weiszbart
Zsolt, a svéd IFS
hazai leányvállalatának ügyvezető igazgatója. A jelenséget több egymást is
erősítő tényező generálja. Egyrészt munkavállalóvá, vezetővé érett az első
olyan generáció, amelynek tagjai látványos, felhasználóbarát megoldásokat
felvonultató videójátékokon, számítógépeken, egyéb szórakoztatóelektronikai eszközökön,
mobiltelefonokon nőttek fel. Ők az üzleti megoldások felhasználói felületétől
is hasonló színvonalat várnak el. Másrészt a mobileszközök piacán az iPhone
2007-es megjelenésével végletekig kiéleződő verseny is szinte kizárólag a
felhasználói élmény területén zajlik. Ezért az okostelefonok, táblagépek által
nyújtott felhasználói élmény válik hivatkozási ponttá, amelyhez képest a
felhasználók az üzleti megoldások felületének kezelhetőségét is értékelik.
A
mobileszközök ugyanakkor egyre inkább a munka során legtöbbet használt
eszközökké válnak. Így egy idő után felmerül a kérdés, hogy ha minden egyebet
el tudunk végezni táblagépen, akkor miért éppen a munkánkat ne tudnánk? A
táblagépek már alkalmasak arra, hogy a felhasználók jelentős része elvégezhesse
segítségükkel a napi munkáját, ehhez azonban az üzleti megoldások felületének
–
így az erp-rendszerekének is – alkalmazkodniuk kell az eszközök képességeihez,
érintőképernyős használatra kell azokat optimalizálni.
A trendekkel
összhangban a fejlesztés fókuszába az utóbbi időben az IFS-nél is a mobilitás
került – mondta el Weiszbart Zsolt. A március végére a magyarországi ügyfelek
számára is elérhetővé váló IFS Applications 8 felülete már teljes mértékben
optimalizált érintőképernyős eszközökre, míg okostelefonokra olyan alkalmazások
érhetők el, amelyek az erp-rendszer bizonyos, jól meghatározott funkcióinak
mobiltelefonon való elérhetővé tételével segítik a felhasználókat holtidejük
kihasználásában.
A felhőben
Egy modern
erp-hez többféleképpen lehet hozzáférni. Kérhetjük a szállítót, hogy telepítse
cégünk szervereire és pc-ire, de ha akarjuk, elérhetjük a felhőből
szoftverszolgáltatásként (saas-ként) – hívják fel a figyelmet más szakértők. A
lényeg, hogy könnyen lehessen váltani a különböző módok között aszerint, hogy
számunkra mi a kedvezőbb. A jövő egyértelműen a felhő alapú
erp-szolgáltatásoké, ahol minden lehetséges kapcsolat, sőt integráció kiépül a
különféle erp-felhők és a helyszínen installált rendszerek között. Mindez
lehetővé teszi a felhasználó cégeknek, hogy igényeik szerint állítsák össze az
üzleti folyamataiknak leginkább megfelelő rendszert a különböző szállítók
ajánlataiból.
Nem kérdés
tehát, hogy számos vállalat számára a cloud lesz a jövő szoftverelérési opciója
az üzleti alkalmazások esetében. A korlátlan méretezhetőség, az igény szerinti
kapacitás mind-mind ígéretes lehetőségeket rejtenek. A felhő alapú elérés
megoldást jelent az infrastrukturális beruházási költségek csökkentésére is.
Sok vállalat
viszont úgy véli, kritikus fontosságú adatait inkább helyszíni
adatközpontjaiban tárolja, azt gondolván, ott biztonságosabb helyen lesznek.
Nos, a felhő alapú adatközpontok jellemzően biztonságosabbak, mint a klienseik
saját rendszerei, egyrészt mert a felhőszolgáltató általában nagyobb, professzionálisabb
it-cég, mint a kliens it-szervezete, másrészt mert a szolgáltatók épp a
megbízhatóság, a biztonság, továbbá a teljesítmény terén versenyeznek egymással
az ügyfelekért.
A crm-választás kínjai
Azokért az
ügyfelekért versenyeznek, akiket vagy amelyeket meg is kell tartani – vagy meg
kell szerezni. Ez nem könnyű dolog, ezért erősen ajánlott – lehetőleg az
erp-hez integrált – crm-rendszert alkalmazni. S ha már az igény megvan a
crm-megoldásra, ki kell választani az üzletünkhöz leginkább passzoló rendszert.
A piacon számtalan megoldás létezik, ám ami jó az egyik cégnek, nem biztos,
hogy a másiknak is megfelel. A crm bevezetését továbbá befektetésnek kell
tekinteni, ezért a legnagyobb figyelmet kell szentelni a kiválasztásnak. A
komplexebb crm-rendszerek kiválasztása sem egyszerű. Ám ha kisebb, könnyebben
kezelhető lépésekre bontjuk a folyamatot, könnyebb dolgunk lehet – tanácsolják
szakértők. Mindenekelőtt össze kell vetni a jelen szükségleteit a jövendő
igényeivel, s alapos elemzéssel meg kell határozni az irányokat – legalább
három évre előre. Ha fejlődni akarunk a crm területén is, fontos, hogy a
rendszer méretezhető legyen.
Legyünk
realisták! A crm-termékek számtalan funkciót nyújtanak, ne vásároljunk olyat,
amelyben sokat soha nem fogunk használni. Ezzel csak felesleges költségbe
verjük magunkat egyrészt az implementációkor, másrészt a terméktámogatás
későbbi fizetgetésekor.
Ha már
installáltuk a crm-rendszert, az nagy valószínűséggel üzleti stratégiánk egyik
legfontosabb eleme lesz. Ezért a terméknek egyaránt képesnek kell lennie valós
idejű és historikus elemzésekre, mégpedig interaktív módon. Időnként ugyanis
szükségünk van trendanalízisre, hogy
megtudjuk, melyek azok a
területek, ahol cégünk sikeres, és mely területeken nyújt a cég gyenge
teljesítményt. Ha erre nem képes a szoftver, akkor nem tudunk fontos üzleti
döntéseket hozni, amelyekkel igazodnánk a piac változásaihoz.
A magyar crm-piac |
---|
Elsősorban az általános piaci bizonytalanság, a nagy projektek kifutása, valamint
a
vásárlóerő csökkenése befolyásolta a magyarországi crm-piac alakulását
2012-ben. Fauszt Gábor, az IDC Hungary vezető elemzője szerint
a piac mérete tavalyelőtthöz képest 18 százalékkal csökkent, értéke pedig 3,8
milliárd forintot tett ki. A jelentősnek tűnő zsugorodás oka, hogy tavaly a
nagy távközlési cégek mindegyike befejezte nagy bevezetési projektjeit.
Mindemellett a másik nagy felhasználói szegmens, a pénzügyi szektor is
jelentősen visszafogta crm-költéseit az elmúlt évben, a már jól ismert okok
(különadók, végtörlesztés vesztesége, tranzakciós illeték bevezetésére való
felkészülés, stb.) miatt.
A
crm-projektekre jellemző volt, hogy a vállalatok leginkább a meglévő rendszer
optimalizálásával töltötték az időt, és igyekeztek jobban kihasználni a
lehetőségeket. Mindemellett nagyobb hangsúlyt kapott a mobilitás és az
értékesítők mobil crm-mel való felszerelése is. Új elemként jelent meg a
törekvés a testreszabott ajánlatok és az ügyfélélmény fokozása felé. A
szolgáltatók reményei szerint ezek a rendszerek elősegítik az ügyfelek
lojalitását, és segítségükkel egyedi ajánlatokkal nagyobb bevételre tehetnek
szert.
Az IDC arra
számít, hogy 2013-ban a piac a stagnálás közeli állapotba kerül, ugyanis a
felszabaduló uniós pályázati források nem lesznek képesek ellensúlyozni a
nagyvállalatok tovább csökkenő költéseit. |
Költség és minőség
Ne biankó
csekket lobogtatva induljunk el crm-megoldást vásárolni, de ne is határozzunk
meg fix összeget, amelynél többet nem költünk rá. A crm beszerzési és
fenntartási költségei igen változóak. A magasabb költség itt sem jelent
automatikusan jobb minőséget, illetve nem jelenti azt, hogy a drágább minden
igényünket kielégíti. Legyünk kritikusak, mérlegeljünk minden lépést! S ha már
egyszer tudjuk, mit akarunk a jelenben és a jövőben, illetve milyen funkciókra
van szükségünk, könnyebben meg tudjuk becsülni a termék költségvonzatát.
Ne feledjük:
a crm bevezetése befektetés! Aminek vannak kezdeti költségei; s az idő múltával
találkozni fogunk a teljes birtoklási költség (tco) fogalmával is. Ezekkel
viszont szembeállítható a termék használatából fakadó megtérülés (roi).
Figyelmesen meg kell vizsgálni mindkét oldalt, s olyan terméket válasszunk,
amely még éppen belefér a büdzsénkbe (vagy épp nem…), és (de) hosszabb távon
üzleti sikerrel kecsegtet.
Saját vagy felhő?
Kétféleképpen
lehet használni a crm-szoftvereket is. Vagy megvesszük a terméket s
telephelyeinken felinstalláljuk a számítógépekre, vagy az új divat szerint
felhőszolgáltatásként vesszük igénybe. Mind a két módszernek vannak előnyei és
hátrányai. Mérlegeléskor mind az erp-, mind a crm-területről vizsgáljunk meg
néhány megoldást: mit kínál egy helyi implementáció és mit a hosztolt változat.
Így viszonylag hamar eldönthetjük, melyik lenne számunkra optimális.
Vigyázzunk, ne másoljuk a versenytársakat! Ami nekik siker, nekünk lehet, hogy
kudarc lesz.
Most jöhet a
szállító kérdése. Nos, azzal, hogy már tisztában vagyunk az üzleti
követelményekkel, s belőttük a költségvetést is, egy sor szállítót már ki is
lőttünk, amivel időt, fáradságot és pénzt takarítottunk meg. Persze, ettől még
nem sétagalopp a megfelelő partner felkutatása, így is sok marad mindkét
fajtából. Be kell tehát szerezni magunknak a megfelelő információkat. Egy-két
jó tanács:
– olyan
szállítót keressünk, amelyiknek jó referenciái vannak, azaz megvan hozzá a
kellő tapasztalata, hogy segítse ügyfelei üzleti céljainak elérését;
– kérjük is
ezeket a referenciákat. Ha egy cég büszke a munkájára, szívesebben összehoz
ügyfeleivel, akiktől lehet kérdezősködni;
– kérdezzük
meg a felhőszolgáltatókat hosszú távú terveikről, s érdeklődjük meg, milyen
típusú ügyfeleknek szolgáltatnak;
– tudjuk meg,
milyen biztonsági intézkedéseket foganatosítanak a felhőszolgáltatók.
Az
információszerzés talán a legnehezebb része a kiválasztási procedúrának, de ne
sajnáljuk rá az időt és a fáradságot. Az akár több hónapig is tanúsított
kitartás és a gondosság kifizetődik azzal, hogy megtaláljuk a megfelelő
megoldást.
Jelen
és jövő, avagy hogyan változik az erp? |
---|
Tekintve, hogy az erp-rendszerek mindig azt tükrözik, amire szükségünk van cégünk
hatékonyabbá tételéhez, az irányadó újdonságok (közösségi média, mobilitás,
számítási felhő, „nagy adat”) közül nézzünk meg két érdekeset.
MOBILITÁS: Egy erp-programot el szeretnénk érni
akár a föld túlsó végéről is. Nem az az elterjedt, hogy a teljes rendszer
elérhető legyen okostelefonon, táblagépen, de például a crm funkciók az
értékesítőknek, a jelentések és listák a felsővezetőknek biztos, hogy manapság
kötelező elvárás az esetek majd 90 százalékában.
„NAGY ADAT”: Minél több adat áll rendelkezésünkre a cégről (struktúrált formában),
annál értékesebb
döntéseket tudunk hozni. Egy jó vezető gyorsan hoz döntést, ha megvannak az
adatai, ugye? S vajon az Ön rendszere az adatkupacból valóban szinte azonnal
tud egy jól értelmezhető kimutatást produkálni? Akár egy kattintással egy
megbeszélésen? Nem kell hozzá emberi plusz munka, avagy 2-3 Excel-tábla netán?
Erős igény mutatkozik arra, hogy a bevezetésre kerülő szoftver szinte olyan
könnyedén dobja ki a különböző listákat és jelentéseket a nagy adatkupacból,
mint ahogy a Google-ban keresünk egy kifejezésre.
Egy cégünkre
szabott erp bevezetésével 100 százalék, hogy kiváló megoldásokat kapunk a
problémáinkra a fentiek figyelembe vételével. (X)
Célálmodó:
Szekrényi Péter – www.amtech.hu |
Tanulni, tanulni, tanulni
Mivel a
megoldás minden előnyét ki szeretnénk használni, biztosnak kell lennünk benne,
hogy munkatársaink tudják, miként kell hatékonyan használni a rendszert. Ezért
fontos, hogy megérdeklődjük a szóba jöhető szállítóktól, ajánlanak-e, és ha
igen, milyen képzést. Sokan félresöprik az oktatást, mondván, csak növeli a
költségeket. Ne kövessük el ezt a hibát! Ha nem ismerjük crm-szoftverünket, nem
kapjuk meg az elvárt eredményeket. Inkább érjük el, hogy az oktatási költségek
már eleve benne legyenek a termék árában.
A sikeres
bevezetés után ne feledkezzünk meg a termék rendszeres értékeléséről. Változnak
az idők, és mi is. Legyünk rugalmasak, s ne ijedjünk meg a szoftver időnkénti
felturbózásától! Elvégre a megoldásnak a céggel együtt kell nőnie.