Évi több mint
10 ezer irat „gyártásához” már elektronikus dokumentumkezelő rendszer (edms)
kell – állítják szakértők. Napjainkban ugyanis, a korábbi évekkel szemben, már
digitális csatornákon is érkeznek iratok, s egyre több adathordozót használunk
ezek kezelésére, tárolására. Mindez pedig egységes dokumentumkezelésért kiált.
Kockázat és versenyelőny
Az IDC
szerint az egész vállalati működést érdemes elektronikusan támogatott,
dokumentumközpontú folyamatokra helyezni. Az a mítosz már régen megdőlt, hogy
az alacsony hatékonyságú folyamatok csak kis kockázatot jelentenek az üzletre.
Ezt egy felmérés is alátámasztja: a megkérdezett vállalatok 76 százaléka az
elhibázott dokumentumkezelés súlyos következményeiről számolt be. Többek között
nem sikerült betartaniuk a hatósági előírásokat, fontos munkatársakat és
ügyfeleket veszítettek el, sérült az informatikai rendszer, véget nem érő
auditokon kellett átesniük. S végül, de nem utolsósorban, csúfosan romlott a
pr-jük is.
Ezért az
edms-fejlesztő és -értékesítő cégek a válság ellenére 30–40 százalékkal tudtak
nőni. Ebbe persze az is belejátszik, hogy egy edms bevezetése versenyelőnyhöz
juttatja a vállalatokat, mivel a digitalizált iratkezelés még manapság sem
annyira triviális. A helyzet hasonló, mint 10–15 évvel ezelőtt az erp-korszak
hajnalán: amelyik cég felismerte a vállalatirányítási rendszerekben rejlő
lehetőséget, s megragadta azt, az a piac többi szereplőjével szemben gyorsabban
tudott reagálni a felmerülő belső és külső igényekre.
Az üzleti
információk rendezett tárolása tehát igen fontos szempont, amikor egy cégvezető
elkezd töprengeni edms bevezetésén. Gondoljuk meg: egy átlagos irodai alkalmazott
heti 40 órás munkaidejéből hét és fél órát tölt azzal, hogy különböző iratokat
és dokumentumokat keres elő. Mekkora bevételkiesés ez, tekintve, hogy az illető
más, a cég számára profitot jelentő tevékenységet is végezhetne? Ha viszont
megfelelő terméket választunk, akkor az iratkezeléssel töltött idő legalább 30
százalékkal csökken. Így a kollégák teljes munkaidejének közel 5 százalékát
lehet megspórolni.
Mítoszrombolás |
---|
Teljesen természetesnek és elfogadhatónak tartja mindenki azt az állítást, hogy
a
papírmentes iroda növeli a hatékonyságot. Nos, az IDC egyik felmérése azt látszik
bizonyítani, hogy ez közel sincs így.
A folyamatok hatékonysága ugyanis nem attól függ, hogy azokat milyen
médiumokon végezzük. Inkább az alapvető munkafolyamatok minőségében kell a
probléma kulcsát keresni. A piacelemző cég kutatása szerint ebből az következik,
hogy azoknál a szervezeteknél, ahol dokumentumközpontú folyamatokkal operálnak,
nem feltétlenül a papírt kell „kikiáltani bűnösnek”.
Ilyenformán a folyamatok 31–39 százaléka továbbra is papírra fog támaszkodni.
Ráadásul a
felmérésből az is kiderül, hogy a válaszadók jó része úgy véli, a papír alapú
dokumentumkezelés sokkal hatékonyabb, mint az elektronikus.
|
Gyors reagálás és biztonság
Európai felmérések szerint továbbá a dolgozók ötöde rendkívül ingerült lesz,
amikor
hosszabb ideig kell keresni egy dokumentumot a vállalat hálózatán. Nem beszélve
arról, hogy 1 gigabájt, papíron tárolt információ átvizsgálása több mint 2 ezer
euróba kerül. Ezzel szemben a tárolására körülbelül mindössze 20 eurocentet kell
költeni, s az adatok villámgyorsan kereshetők. A gyors hozzáférésnek, a
személyre szabott indexelésnek és a teljes dokumentumtörténetnek köszönhetően
a
vállalatok alacsonyabb áron és gyorsabban szolgálhatják ki ügyfeleiket. A
korszerű dokumentumkezelés zökkenőmentessé teszi az üzleti gyakorlatot: egy
beérkező számla például órák alatt fogadható, feldolgozható és kifizethető.
Az üzleti
életben nem csak a gyors reagálás, a biztonság is elsődleges fontosságú.
Hatékony dokumentumkezeléssel biztonságosabb információs rendszereket lehet
kiépíteni. A folyamat során ugyanis megszületik a dokumentum teljes
élettörténete, így könnyedén visszakereshetők a módosítások és a módosító
személye. Az adattitkosításnak köszönhetően az üzleti dokumentumok biztonságban
vannak, mivel a felhasználók csupán virtuális meghajtókat láthatnak a tényleges
tárolási hely helyett.
Fontos
biztonsági szempont az is, hogy a jogosultságkezelést szabadon, személyenként,
vagy akár munkakörönként állíthassuk be. Így garantálható, hogy minden
munkatárs csak azokhoz az iratokhoz férjen hozzá a rendszerben, amire a
munkájához szükség van. Lehetőséget kell biztosítani továbbá minden adat
központi vagy irodán kívüli biztonsági mentésére.
Mérlegeljünk!
Ha már a
cégvezető rászánta magát a vásárlásra, a lényeg, hogy ne kapkodja el. Az első
fontos szempont a mérlegeléskor, hogy az edms széles körű, működési szektortól
és iparágtól független funkcionalitással rendelkezzen. Ezen kívül hatékonyan
támogassa a teljes workflow-t, s a lehető legjobban racionalizálja a mindennapi
adminisztratív munkát. Ha ez nem teljesül, a választott rendszer csak tovább
bonyolítja az ügymenetet, és ezzel éppen ellenkező hatást érünk el, mint amit
szerettünk volna.
Lényeges a
rendszer integrálhatósága, azaz hogy képes legyen együttműködni a céges
levelezéssel, esetlegesen meglévő erp-rendszerrel. Ez akkor is értékes
tulajdonság, ha jelen pillanatban nincs rá szükségünk – később bármikor lehet.
A rendszernek
nemcsak funkcionálisan, hanem dizájn és ergonómia tekintetében is felhasználóbarátnak
kell lennie. Fontos például, hogy a könnyű használhatóság érdekében tökéletesen
különüljenek el a leggyakrabban használt gombok és a kevésbé, ritkán használt
elemek a mindennapi munka során használt többi elemtől.
Az ár sem
lényegtelen. Mindenki törekszik az olcsóságra, ám azzal is tisztában kell
lennünk, mit kapunk a pénzünkért. Ne elégedjünk meg a piacon jelenlévő
legalacsonyabb árral, hanem nézzünk utána, hogy a választott szoftver
bővíthető-e, képes-e rugalmasan alkalmazkodni cégünk, intézményünk
fejlődéséhez, növekedéséhez.
Egy
iratkezelő rendszer nem ér sokat, ha nincs megfelelően a cég folyamataihoz
igazítva. Ezért nagyon fontos olyan szállítót választani, amely nemcsak a
telepítést tudja megfelelően elvégezni, hanem az alkalmazást testre is szabja,
illetve adott esetben javaslatokkal, módszertan átadásával segít a folyamatok
optimalizálásában.
A megtérülés
Egy
dokumentumkezelő rendszer bevezetése elsősorban nem informatikai vagy
iratkezelési szakmai kérdés, hanem stratégiai döntés, ezért mindenképpen
befektetésnek kell tekinteni.
Egy edms
beruházási megtérülését ugyanakkor nehéz számszerűsíteni, az irodai dolgozók
számából és bértömegéből azonban számíthatunk bizonyos fajta megtérülést. Az
egységes, elektronikus tárolásnak, az átlátható számla- és
szerződés-nyilvántartásnak köszönhetően az adminisztratív munkatársaknak nem
kell hosszú perceket pazarolniuk a szükséges papírok előkeresésére. Ha
megvizsgáljuk az irodai dolgozók teljes bérköltségét, akkor annak a fent
említett 5 százalékát a megtérülés oldalára írhatjuk, mivel az elektronikus
dokumentumkezelés esetén ezt a munkaidőt minden kolléga a fő feladatainak
végzésére tudja fordítani. Húszfős irodai létszámnál ez egy plusz kollégát
jelenthet…
Az iratok
digitalizálásának azonban nem csak az az eredménye, hogy a munkatársak kevesebb
időt töltenek az ügymenethez szükséges iratok előkeresésével, hanem az is, hogy
a fénymásolási, nyomtatási költségek is racionalizálódnak. Ugyanis az
elektronikus dokumentumkezelésnek köszönhetően minden irat egy helyen
tárolódik, így nem kell több másolatot készíteni róluk. Ez különösen abban az
esetben mérhető, ha a szervezet működése megkívánja, hogy egy-egy ügyet több
kolléga is kezeljen.
Környezet, nyomtatás, felhő
Az edms
jóvoltából az irodai dolgozók elvileg megfontoltabban használják az eszközöket:
a bármikor könnyedén előhívható dokumentumokat csak akkor nyomtatják ki, amikor
azok feltétlenül szükségesek. Ennek köszönhetően mind gazdasági, mind
környezetvédelmi szempontból előnyös módon csökken a papír-, tinta-, valamint
energiafelhasználás. Nem mindegy, hiszen például a még mindig elég gyakori
nyomtatás miatt állandóan kifogyó tonerek üres állapotban is veszélyes
hulladéknak minősülnek, s tárolásuk külön szakértelmet kíván.
Ha azonban összes
adminisztrációs folyamatunkat digitalizáljuk, jelentős lépést teszünk
környezetünk védelme felé.
A
környezettudatos gondolkodásnak más haszna is van. Az ilyen elvek alapján
rendezett számla- és szerződés-nyilvántartás nagy segítséget jelent a pályázati
elszámolásoknál, és hatékonyan támogatja a minőségbiztosítási rendszer
működését.
Mindezek
ellenére a dolgok jelenlegi állása szerint a papírmentes iroda álma még messze
van a megvalósulástól. A végfelhasználókkal ellentétben ugyanis a cégek és
állami intézmények még hosszú évekig fognak nyomtatókat és kellékeket
használni, mivel egy részük képtelen lesz kommunikációját teljesen
digitalizálni.
Ettől
függetlenül a nyomtatók mögött álló infrastruktúra jelentős átalakuláson megy
keresztül. A szervezeti dokumentumkezelés forradalma jelenleg zajlik, de egyes
vélekedések szerint ennek a főszereplői éppenséggel nem a nyomtatógyártók.
Legalábbis nem a printereikkel, multifunkciós készülékeikkel, hanem azok
hálózati képességeivel.
A piacon
fellelhető összes komoly gyártó terméke ugyanis funkciókban és minőségben már
alig tér el egymástól, így plusz-szolgáltatásokat, integrált rendszereket kell
a gépeik mellé tenniük. Például gondolkodniuk kell felhő alapú tárolórendszerek
bevezetéséről, amelyhez natívan kapcsolódni tudnak a gyártó különböző eszközei,
az interaktív digitális táblától a nyomtatóig. A rendszer felhős eleme adja az
összekötő kapcsot és a szükséges pluszt a piaci versenyben.
Mindezt Udvardi Gábor, a Xerox Magyarország Kft.
marketingvezetője is megerősíti. Ha például egy cég új, multifunkciós
nyomtatókat dob piacra, azokat célszerű olyan technológiai platformmal ellátni,
amely a dokumentumkezelésben egyidejűleg szolgálja az ügyfél kényelmét,
termelékenységét, biztonságát és költségkontrollját.
A kényelmet
olyan mobil nyomtatási és szkennelési megoldások támogathatják, amelyek teljes
mértékben integráltak a felhő alapú technológiákkal, valamint az
okostelefonokkal és a táblagépekkel. A wifiképes multifunkciós berendezések
számítógépes csatlakozás nélkül is kapcsolatot tudnak teremteni a felhőben
található tárhellyel, s így a felhasználó mobileszközével.
A
termelékenységet többek között az azonos érintőképernyős kezelőfelület, a
címjegyzék integrálása szavatolhatja. A biztonságot például a titkos nyomtatás,
merevlemez-felülírás, titkos emailküldés és hálózati hitelesítés biztosíthatja.
A hatékony
költségkontroll pedig azáltal érhető el, hogy az irodában nyomtatási
házirendeket és felhasználói jogosultságokat alakítanak ki.
Mobilan is lehet
A
felhőszámítás mellett a mobilitás is meghatározza az edms-ek jövőjét. Az
okostelefonok terjedése a dokumentumkezelést új kihívások elé állította: a
vezetők hozzászoktak ahhoz, hogy a különböző alkalmazások segítségével két
tárgyalás között vagy éppen egy megbeszélés közepén is intézhetik ügyeiket.
Tehát az
elektronikus dokumentumkezelő rendszernek mobilkliens-hozzáféréssel is kell
rendelkeznie. Így az irodán kívül is elvégezhetők a szerződésekkel, számlákkal
kapcsolatos feladatok. Míg egy hagyományos, papír alapú rendszernél vagy akár
egy helyi gépen futó alkalmazás esetében egy beszerzési folyamat, egy
számlajóváhagyás akár napokig is eltarthat – hiszen meg kell várni, amíg a
vezető gép elé kerül –, a mobilelérésnek köszönhetően ez a folyamat percekre
rövidülhet le. Ezt az is támogatja, hogy a rendszer emailértesítőt küldhet a
felhasználónak az esedékes feladatokról. Ehhez hasonlóan, a dokumentumok és
üzleti információk is egy kattintással bármikor elérhetők, így a vezetők akár
egy tárgyalás közben is megtekinthetik a megbeszéléshez kapcsolódó
szerződéseket, dokumentumokat, jelentős időt és energiát spórolva ezzel.
A
mobilfelületen keresztül – többek között – véleményezni lehet a jóváhagyásra
váró feladatokat, kommenteket, megosztott tartalmakat lehet olvasni vagy nézni.
Célszerű a mobilmegoldást a böngészőből elérhetővé tenni, így nincs szükség
külön telepítésre, csak internetelérésre. (Ha a webes alkalmazást fel is készítik a mobilkliensre, a más méretű
kijelzőre. – a szerk.)
A mobilmegjelenítés biztonságát az garantálhatja, ha az okostelefonokhoz az
asztali gépekéhez hasonló megoldásokat valósítanak meg.