Közösségi média

facebook dislike
Forrás: ITB

Lecsapott a Facebook

A korábbi ígéreteknek megfelelően megkezdte a hamis felhasználók eltávoítását a Facebook.
A Facebook korábban többször is bajba került a hálózaton található hamis felhasználók miatt, amit egyesek kéretlen levelek küldésére vagy éppen oldalak látogatottságának és népszerűségének befolyásolására használtak. A szolgáltatónak sok kínos pillanatot szereztek azok a hirdetők, akik kiszámolták mennyit is fizetnek a nemlétező találatokért, illetve látogatóik hány százaléka robot. A Facebook számára létfontosságú volt, hogy minél előbb meggyőzze ügyfeleit arról, az általuk elhelyezett hirdetések valódi személyekhez jutnak el. A cég augusztus végén közleményben tudatta, dolgoznak a probléma megoldásán ami hamarosan várható. A Facebook hű maradt szavához és a tegnapi napon elkezdte rendszere megtisztítását a spammerektől és a hamis felhasználóktól, aminek következtében számos oldal veszítette el rajongóit, olykor több tízezres számban. A szolgáltató saját adatai szerint az egyik legnépszerűbb oldal, a Zynga Texas HoldEm Pokere 96 ezer rajongót veszített alig pár óra leforgása alatt. A majdhogynem 100 ezer rajongó elvesztése kevésbé tűnik nagy veszteségnek, ha figyelembe vesszük, hogy a játéknak oladal jelenleg 63 millió felhasználót tudhat magáénak. A Facebook szerint a tisztogatás során sokan fognak rajongókat veszíteni, de az arányokat tekintve átlag 1 százalék veszteséggel lehet számolni. Utóbbi alól természetesen kivételek azok a cégek és oldalak, amelyek pénzért vásároltak maguknak találatokat, esetükben a visszaesés látváyosabb lesz. 

Csökkenő érdeklődés
Csökkenő érdeklődés

A hirdetők jóindulatának viszanyerése mellett más pozitívumai is lesznek a Facebook akciójának. A rajongói oldalak fenntartói pontosabb képet kaphatnak követőikről, így jobban alakítva az oldal tartalmát. Emellett a felhasználók is megszabadulhatnak az egyik legnagyobb spamforrástól. A kéretlen bejelölések és levelek jelentős hányadát már 2010-ben sikerült kiszűrnie a szolgáltatónak, ám ez nem jelentette a probléma teljes megszűnését. A robotok kiszűrése mellett egy másik problémát is igyekezett kezelni a cég, ami azonban már nem nyert akkora támogatást a felhasználók és a szaksajtó körében. Néhány hete egyes felhasználók azt vették észre, hogy a Facebook barátaikról kérdezi őket, leginkább a nevek valódiságát firtatva. A közösségi háló egyik alapelve, hogy kizárólag valós személyek használhatják saját névvel, az álnév használatát nem engedélyezve. A szolgáltató igyekszik következetesen betartatni a szabályt, most arra kérve felhasználóit, hogy leplezék le ismerőseiket. A módszer hatalmas felháborodást vátott ki a felhasználók között és a cég nemrégiben be is fejezte a tesztelést, arról nem nyilatkozva, hogy később élesítik-e a rendszert. Számos cikk rámutatott, hogy habár a hálózat alapvető érdeke, hogy valós személyek jelenjenek meg rajta, olykor a valódi név használata porblémát jelent. A művésznevet használó alkotóknak és előadóknak adott a lehetőség, hogy saját rajongói oldalt vagy ellenőrzött fiókot hozzanak létre, ám egyes esetekben az álnév életeket védhet, legyen szó elnyomó rezsim ellen küzdő ellenzékierkől vagy erőszakos partnerek elől bújkálókról. A Google saját közösségi hálózatán már megküzdött ezzel a problémával és végül az álnevek engedéyezése mellett döntött, igyekezve kellemetlen helyzetbe hozni riválisát. A Facebooknak a robotok irtásával sikerült megnyernie hirdetőit, ám az alteregók és álnevek vadászatával rossz pontot szerzett felhasználói között.