Közösségi média

facebook baba
Forrás: patdollar.com

Kiskorúakra hajt a Facebook

A legújabb hírek szerint a 13 éven aluliakat is engedne regisztrálni a Facebook.
Még el sem ült a botrány a Facebook részvénykibocsátása körüli fennakadások miatt, a cég újabb botrányosnak mondott kezdeményezéssel került az újságok főoldalára. Habár a közösségi szolgáltató vezetője már korábban elhintette a kiskorú felhasználók beengedésének lehetőségét, a terv csak mostanára körvonalazódott annyira, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek neki. Az először a Wall Street Journalban megjelent nyilatkozatok szerint a Facebook vezetői nem csak gondolkodnak azon, hogy lehetővé tegyék az eddig kizárt korcsoport tagjainak regisztrálását, de már megkezdték a fejlesztéseket az oldal átalakítását illetően. Az eddig is nyílt titoknak számított, hogy a 900 millió felhasználó között számos, elvileg a szolgáltatásból kizárt 13 év alatti van, a konkrét számok azonban még a legpesszimistábbakat is meglepték. Egy tavalyi felmérés szerint a Facebooknak körülbelül 7,5 millió fiatalkorú felhasználója van, akik közül több mint 5 millióan 10 év alattiak. Az adatok azt mutatják, hogy a szülők 36 százaléka van tisztában azzal, hogy gyermeke a tiltás ellenére rendelkezik Facebook profillal és ezen szülők túlnyomó többsége segítette is gyermekét a regisztrálásban.
Mindent látnak (forrás: scoop.it)
Mindent látnak (forrás: scoop.it)

A közösségi szolgáltató éppen ezeket az adatokat használta most fel arra, hogy a korlátozás eltörlése mellett érveljen, hiszen szerintük a szűrés a legjobb szándék ellenére sem működik, ezért inkább olyan környezetet kellene kialakítani ami lehetővé teszi a kiskorúak biztonságos netezését. A cég számára a legnagyobb kihívást a felhasználók személyazonosságának megállapítása jelenti majd, amiben mindenképpen számítanak a szülők segítségére. Habár konkrét terveket még nem mutattak be, egy felvázolt lehetséges megoldás szerint a kiskorúak csak szülői beleegyezéssel regisztrálhatnának és adatlapjuk a szülőkhöz lenne kötve. A szülők különböző szűrők segítségével szabályozhatnák milyen tartalmakat ér el, illetve milyen játékokkal játszik gyermekük, valamint azt is, hogy a kiskorú tevékenységéről milyen adatokat gyűjthet a szolgáltató. Utóbbi a Facebook számára kiemelkedő fontosságú, hiszen a gyerekekről gyűjtött adatokkal új lendületet adhat hirdetési üzletágának, hiszen egyes ügyfelei minden bizonnyal örömmel árasztanák el a kiskorúakat különböző személyre szabott reklámokkal.

A Wall Street Journal kommentárja szerint a közösségi oldal jelenlegi bejelentése annak jele, hogy a cégvezetés a tőzsdére lépés után most igyekszik minél jobban megfelelni a befektetők elvárásainak, ami esetenként olyan lépéseket is jelenthet, amit a cégvezetés korábban nem mert volna megtenni. A Facebook részvényei a tőzsdei bevezetés óta gyengén teljesítenek, a legutóbb 26,90 dolláros áron zárva, ami majdnem 6 dollárral marad alatta a bevezetéskori vételárnak. A cég most két tűz közé került, egyik oldalról a befektetők szorongatják a vállalatot, hogy az hozza a korábban beígért növekedési számokat, míg a másik oldalról a barátságtalan törvényhozókat kell meggyőznie a lépés helyességéről. A szolgáltató ellen tavaly vizsgálatot indított a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, mely szerint a Facebook félrevezette felhasználóit az róluk gyűjtött adatok felhasználásával kapcsolatban. A tüzetesebb vizsgálatot és az esetleges büntetést végül egy novemberben született megegyezéssel tudta elkerülni a cég, amely szerint 20 éven keresztül rendszeres auditáláson esik át. A jelenlegi helyzetet komplikálja, hogy míg a felnőttek adatainak kezelése körüli vizsgálatot sikerült megúszni, addig ugyanaz a hatóság külön vizsgálatot indított annak érdekében, hogy kiderítse milyen módon gyűjti, tárolja és használja fel kiskorúak adatait a szolgáltató. A hatóságok és a szülők meggyőzése létfontosságú lehet a Facebook számára, hiszen a jelenlegi felmérések azt mutatják, m    ár csupán a kiskorúak beengedésével tud dinamikusan növekedni a vállalat.