Közösségi média

robot program
Forrás: ITB

Csalással vádolják a Facebookot

Indokolatlanul magas hirdetési költségek kiszámlázásával vádolja a Facebookot egy ügyfele.

Nem könnyű mostanában a Facebook sorsa, a nyilvános tőzsdei kibocsátás után a sajtó és a befektetők is minden lépését követik és egyik legnagyobb partnere, a Zynga legutóbbi kedvezőtlen gyorsjelentése után a cég részvényeinek ára újra a mélybe zuhant. A helyzeten a Facebook azzal próbál segíteni, hogy igyekszik egyre jobban kiszolgálni hirdetőit, egyik egykori ügyfele szerint nem feltétlenül tisztességes módon. A Limited Run nevű, online boltokkal foglalkozó szolgáltató egészen odáig ment, hogy levette hirdetéseit a közösségi oldalról, valamint céges oldalát is megszünteti. A vállalalkozás azzal vádolja a Facebookot, hogy az oldalon keresztül érkezett látogatók többsége nem valódi személy, csupán egy robot. A Facebook rendszere szerint a Limited Run kattintásonként fizet a közösségi oldalnak, így véleményük szerint meglehetősen etikátlan olyan találatokért pénzt kérni, ahol csupán egy robot kattintott.

Csak benéznek (forrás: kbotik.ucoz.ru)
Csak benéznek (forrás: kbotik.ucoz.ru)

A Limited Run nyilatkozata szerint az Facebook által számlázott és az általuk mért forgalom között jelentős különbség mutatkozott, ezért kutakodni kezdtek. A Limited Run igyekezett nem hirtelen felindulásból megvádolni a szolgáltatót, így a cégvezető elmondása szerint nyolc különböző analitikai szolgáltatásokat végző cég termékét próbálták ki, köztük a Google Analytics-et és a Click-et, és minden esetben hasonló eredményt kaptak. A saját elemzés által regisztrált kattintások száma csupán 15-20 százaléka volt a Facebook által számlázottnak. A Limited Run fejlesztői végül úgy gondolták, saját szoftvert írnak a forgalom elemzésére, hogy kideríthessék az eltérés okát és az adatokat átnézve arra a következtetésre jutottak, hogy a találatok 80 százaléka olyan gépekről érkezik, amelyeken nincs bekapcsolva a Javascript. Ez önmagában nem gyanús, hiszen vannak olyan netezők, akik nem szeretnek scripteket futtatni, ám ezek aránya általában elenyésző 1-2 százalék között mozog. A mérések azt is mutatták, hogy a találatok többsége nem a megszokott böngészők és mobil operációs rendszerek felől érkezett, és a cég számára gyanús, hogy oldalát leginkább a személyes adataikra érzékeny, alternatív rendszereket használó geekek látogatják, akik a főoldal betöltése után eltűnnek.

A Limited Run természetesen nem azzal vádolja a Facebookot, hogy robotokat használ hirdetési bevételeinek növelésére, a nyilatkozatban leginkább a segítőkészség hiányát hozták fel, amivel az ügyfélszolgálaton találkoztak, amikor a problémára kerestek megoldást. A Limited Run szerint könnyen elképzelhető, hogy a találatok hátterében hacker- vagy DoS támadás áll, illetve az sem lehetelten, hogy egy konkurens próbál kitolni a céggel. Ennek ellenére a cég vezetői úgy döntöttek egyelőre nem hirdetnek többet a Facebookon és a céges oldalukat is megszűntetik, különösen miután a cég 2000 dollárt kért azért hogy a cégnevet megváltoztathassák. A cég azonban eddig az egyetlen, ami botinvázióra panaszkodott a Facebookon, más hirdetőnek egyelőre nem tűnt fel, hogy indokolatlanul sokat számlázott a szolgáltató.