Közösségi média

youtube
Forrás: hubspot.com

Átszervezik a YouTube csatornákat

Alig több mint egy évvel ezelőtt kezdte meg a Google néhány YouTube csatorna szponzorálását, amelyeket most felülvizsgálnak.

A Google alig több mint egy évvel ezelőtt fektetett 100 millió dollárt különböző YouTube csatornákba, amelyeket professzionális vagy félprofesszionális alkotók tartottak fenn. Az elképzelés szerint a csatornák kvázi műsorszolgáltatóként funkcionálnak, a televíziókkal versenyezve. A különböző hírműsorok, vígjátékok, talk-show-k és tanácsadó műsorok egy része végül bevátotta a hozzá fűzött reményeket, ám ez nem minden esetben történt így. A Google idén nyáron a csatornákra szánt 100 milió mellett további 200 milliót költött azok reklámozására, azaz ez az összeg nem közvetlenül az alkotókhoz került. A Google vezetése most úgy döntött, tovább folytatja a kísérletet, további csatornákat szponzorálva. Most azonban a cég felülvizsgálja az eddigi csatornák teljesítményét, és a hírek szerint azok legalább 40-60 százalékát nem szponzorálja tovább. 

Mindenre van igény (forrás: youtube)
Mindenre van igény (forrás: youtube)
Az eddigi módszer szerint a csatornák egy évre kaptak egy nagyobb összeget, 1 és 5 milió dollár között, ahhoz, hogy a YouTube számára exkluzív tartalmakat gyártsanak. Ebben az esetben a tartalom a Google tulajdona maradt, és a csatorna felületén generált reklámbevétel is a céget illette. A mostani körben a YouTube további 200 millió dollárt költ a csatornákra, elosztva azt a már meglévők, illetve néhány újonnan indítandó között. A támogatásból kimaradt csatornák természetesen továbbra is üzemelhetnek ám ebben az esetben kölcsönt kapnak, amelyet később vissza kell fizetniük a Google-nek. Ez azonban nem lesz egyszerű feladat, az AdAge számításai szerint egy csatornának közel 50 millió lejátszást kell generálnia ahhoz, hogy 1 milió dollárt visszafizethessen. A támogatott csatornák kiválsztásánál a Google már a korábban bevezetett módszer szerint nem a kattintások számát veszi majd figyelembe, hanem azt, hogy hány percet töltenek el a tartalmak megnézésével a felhasználók, illetve a programok költséghatékonyságát is figyelembeveszik. Ennek megfelelően nem feltétlenül a nagynevű sztárok által készített tartalmak lesznek a befutók, erre figyelmeztetett Jamie Byrne, a YouTube tartalmakért felelős igazgatója.

A kísérlet meghosszabbításával és további támogatások kiosztásával a Google bizonyítja, hogy továbbra is érdekelt a tartalomgyártásban, illetve akár a televíziózás felé is mozdulhat a közeljövőben.