Közösségi média

facebook
Forrás: Bloomberg

A demokrácia vége a Facebookon

Lezárult az a szavazás, amely nagyban meghatározza a Facebook jövőjét, beleértve a felhasználói részvételt.

A Facebook még 2009-ben vezette be azt a rendszert, amelyen keresztül a felhasználók szavazás útján nyilváníthattak véleményt egyes átalakítási javaslatokról. A szabályok értelmében a Facebook nyilvánosságra hozta, hogy milyen változásokat vezetnek be, és amennyiben legalább 7000 hozzászólás született a javaslathoz, akkor szavazásra bocsátották azt. A szavazás akkor volt érvényes, ha az aktív Facebook felhasználók legalább 30 százaléka szavazott, ebben az esetben az eredmény a szolgáltatóra kötelező volt. A tegnapi nappal lezárult szavazással azonban a felhasználók elveszítették jogukat ahhoz, hogy ilyen módon beleszólhassanak a cég irányításába, miután a szavazás tárgya éppen a szavazás megtartása volt. A közösségi szolgáltató 2009 óta óriásira nőtt, több mint egymilliárd felhasználóval, így egy érvényes szavazáshoz is jóval nagyobb tömegeket kellett volna megmozgatni. 2009-ben még 700 ezer szavazattal lehetett kötelezni a szolgáltatót, mára ez már 300 millióra nőtt, az amerikai elnökválasztáson sem szavaztak ennyien.

Hiába a többség (forrás: TechCrunch)
Hiába a többség (forrás: TechCrunch)

Nem lehetetlen ekkora tömeget mozgósítani, a Facebook éppen az amerikai elnökválasztáson mutatta meg, mekkora közösségszervező erőt jelent a közösségi háló. Természetesen a cégnek nem volt érdeke a szavazás megtartása, ezért nem meglepő módon csupán 668 500 szavazat érkezett, amelyek 88 százaléka ellenezte a cég politikájának változtatását. Ennek megfelelően a jövőben a felhasználók már csupán fórumokon nyilváníthatnak véleményt a javaslatokról és nem kötelezhetik a Facebookot arra, hogy figyelembe is vegye véleményüket. A szavazás azonban nem csak közvetlen demokrácia eltörléséről szólt, a demokrácia sorsa mellett a felhasználóknak adataik kezeléséről is dönteniük kellett. A Facebook jelentős változásokat vezet be a partnerekkel való adatmegosztás terén is, ezek közül az egyik legfontosabb az Instagram és a Facebook adatbázisának egyesítése. A közösségi szolgáltató minden valószínűség szerint az Instagramon is reklámokat fog megjelentetni, ám a fotómegosztó meglehetősen kevés személyes adatot tárol felhasználóiról.

A mostani változások értelmében a Facebook és Instagram tagsággal is rendelkező felhasználók a jövőben a Facebookon megtalálható adataik alapján célzott reklámokat láthatnak a fotómegosztón, illetve az egyéb Facebook partner szolgáltatóknál. A mostani változások értelmében a Facebook felhasználók minden kontrollt elveszítettek afelett, hogy a szolgáltató mire és hogyan használja fel adataikat, illetve azokat hogyan tárolja és kivel osztja meg. Habár nem valószínű, hogy a Facebook mostantól feljogosítva érzi magát arra, hogy bármit megtegyen, az irány mégis szemmel láthatóan a felhasználók kizárása a döntéshozatalból.