A Facebook még 2009-ben vezette be azt a rendszert, amelyen keresztül a felhasználók
szavazás útján nyilváníthattak véleményt egyes átalakítási javaslatokról. A szabályok
értelmében a Facebook nyilvánosságra hozta, hogy milyen változásokat vezetnek
be, és amennyiben legalább 7000 hozzászólás született a javaslathoz, akkor szavazásra
bocsátották azt. A szavazás akkor volt érvényes, ha az aktív Facebook felhasználók
legalább 30 százaléka szavazott, ebben az esetben az eredmény a szolgáltatóra
kötelező volt. A tegnapi nappal lezárult szavazással azonban a felhasználók elveszítették
jogukat ahhoz, hogy ilyen módon beleszólhassanak a cég irányításába, miután a
szavazás tárgya éppen a szavazás megtartása volt. A közösségi szolgáltató 2009
óta óriásira nőtt, több mint egymilliárd felhasználóval, így egy érvényes szavazáshoz
is jóval nagyobb tömegeket kellett volna megmozgatni. 2009-ben még 700 ezer szavazattal
lehetett kötelezni a szolgáltatót, mára ez már 300 millióra nőtt, az amerikai
elnökválasztáson sem szavaztak ennyien.
Hiába a többség (forrás: TechCrunch)
Nem lehetetlen ekkora tömeget mozgósítani, a Facebook éppen az amerikai elnökválasztáson
mutatta meg, mekkora közösségszervező erőt jelent a közösségi háló. Természetesen
a cégnek nem volt érdeke a szavazás megtartása, ezért nem meglepő módon csupán
668 500 szavazat érkezett, amelyek 88 százaléka ellenezte a cég politikájának
változtatását. Ennek megfelelően a jövőben a felhasználók már csupán fórumokon
nyilváníthatnak véleményt a javaslatokról és nem kötelezhetik a Facebookot arra,
hogy figyelembe is vegye véleményüket. A szavazás azonban nem csak közvetlen demokrácia
eltörléséről szólt, a demokrácia sorsa mellett a felhasználóknak adataik kezeléséről
is dönteniük kellett. A Facebook jelentős változásokat vezet be a partnerekkel
való adatmegosztás terén is, ezek közül az egyik legfontosabb az Instagram és
a Facebook adatbázisának egyesítése. A közösségi szolgáltató minden valószínűség
szerint az Instagramon is reklámokat fog megjelentetni, ám a fotómegosztó meglehetősen kevés személyes adatot tárol felhasználóiról.
A mostani változások értelmében a Facebook és Instagram tagsággal is rendelkező
felhasználók a jövőben a Facebookon megtalálható adataik alapján célzott reklámokat
láthatnak a fotómegosztón, illetve az egyéb Facebook partner szolgáltatóknál.
A mostani változások értelmében a Facebook felhasználók minden kontrollt elveszítettek
afelett, hogy a szolgáltató mire és hogyan használja fel adataikat, illetve azokat
hogyan tárolja és kivel osztja meg. Habár nem valószínű, hogy a Facebook mostantól
feljogosítva érzi magát arra, hogy bármit megtegyen, az irány mégis szemmel láthatóan
a felhasználók kizárása a döntéshozatalból.