Közösségi média

11_Varga_Zoltan_420
Forrás: -

Közösségi kereső

Meglepte a világot a Facebook, amikor a múlt héten a sokak által várt telefon helyett saját keresőjét, a Graph Search-öt mutatta be. A lépés mindenképpen felkavarja az internetes keresések és az azokhoz kapcsolódó hirdetések világát.

Varga Zoltán, a Klikkmánia ügyvezető igazgatója
Varga Zoltán, a Klikkmánia ügyvezető igazgatója
– Mennyire nagy jelentőségű a Graph Search? Mi benne a legfontosabb újítás?

– Mindenképpen figyelemre méltó fejlesztésről van szó. Számomra az a legérdekesebb a bejelentésben, hogy az internet végre egy igazán új szemléletű, izgalmas, szemantikus keresőmotorral gazdagodott. Úgy vélem, nem lesz a Google közvetlen konkurense: egészen másfajta algoritmusok alapján működik, és a saját adatbázisából dolgozik, ellentétben a külső weboldalakat indexelő Google-lel. Több mint 1 milliárd a Facebook-felhasználók száma; legalább 250-300 milliárd kép található fenn; naponta több mint 2 milliárd lájkkal, kommenttel bővül az adatbázis. Ez óriási adattömeg, a Google nem fér hozzá, és a Facebook aligha fogja hozzáférhetővé tenni, hiszen ez adja a versenyelőnyét.

– Van ebben a hatalmas adattömegben elegendő releváns információ, amelyet érdemes is kinyerni?

– Ez valóban alapvető kérdés, de szerintem egyre több ilyen van. A „peer review”, a hasonszőrűek véleménye mind fontosabb az internetes tájékozódásban, gondoljunk csak az úticélok, szállodák kiválasztására. A Facebookon is sokan vannak, akiket érdekelhet, hogy ismerőseiknek milyen könyvek, éttermek tetszettek. A marketingesek meg arra lesznek kíváncsiak, hogy mit és hogyan keresnek a felhasználók egy szemantikus keresőben, mert így még jobban meg tudják célozni az ügyfeleiket.

– A keresésekhez kapcsolódó hirdetések világát mennyire formálja át a Graph Search?

– Felborítani nem fogja, de átrendeződésre mindenképpen számítani kell. A marketingeseknek meg kell tanulniuk és be kell építeniük a médiamixükbe. A kereső- és közösségi marketingre specializálódott cégeknek pedig új szolgáltatással, a Graph Search-optimalizálással kell bővíteni portfóliójukat. A Facebook jelentős, a Google AdWords-höz hasonló, ha azzal nem is azonos nagyságrendű bevételi forrásra tehet szert. Nagyon fontos viszont, hogy a mobileszközökre is optimalizálják a felületet, hiszen a felhasználók nagy része már mobilról facebookozik. Itt viszont további lehetőségeket rejthetnek magukban a helyfüggő szolgáltatások, hirdetések. A hirdetők számára azért lesz jó az új rendszer, mert minden korábbinál pontosabban célozhatják hirdetéseiket: nemcsak demográfia, hanem érdeklődési kör, attitűd alapján is.

– A cégeknek át kell gondolniuk meglévő Facebook-stratégiájukat?

– Nem átalakítani, hanem kiegészíteni kell azt. Amennyire most látni lehet, a Graph Search algoritmusaiban is kiemelt szerepet kapnak a lájkok, tehát azokat ugyanúgy gyűjteni kell, mint eddig, és lényeges marad a „talking about” funkció is. Vagyis a feladat alapvetően nem változik: minél értékesebb tartalmakat kell generálni és megosztani a Facebookon.

Szakmai pálya:

– 2008-ban szerzett közgazdász diplomát a Budapesti Gazdasági Főiskolán

– 2008-tól keresőmarketinggel foglalkozott a Klikkmániánál

– 2009–2010-ben üzletágvezető a Viala Kft.-nél

– 2010 decemberétől a Klikkmánia részlegvezetője, 2012 januárjától a cég ügyvezetője

– Hol, kin vagy min bukhat meg az egész koncepció?

– A legnagyobb veszélyt szerintem a felhasználói szokások változása jelentheti. Jelenleg a felhasználók többsége nem használja a komolyabb adatvédelmi beállításokat a Facebookon, de a böngészőjükben sem. Nő viszont azok száma, akik számára fontos a „privacy”, a magánélet szentsége, és ők kifejezetten tesznek azért, hogy illetéktelenek minél kevesebbet tudjanak meg róluk. Ha ez a hozzáállás globálisan elterjed, az egész Graph Search alól kihúzzák a talajt, hiszen nem lesz miben keresni. Persze a Facebook ma sem enged mindent kikapcsolni az adatvédelmi beállításokban, és ezzel a későbbiekben is játszhat, hiszen a saját homokozójáról van szó, ahol ő szabja a feltételeket.