Közösségi média

fut_22_social_networking_420
Forrás: -

Közösségekben a jövő

Meghatározó szerepük lesz a technológiáknak a hálózatos világban a vállalatok versenyképességének alakításában. A jövő vezetője közösségi platformon építi a vállalati kultúrát, és üzletet is itt köt.


 

Bár az alábbiakban elsősorban a közösségi hálózatokról és az ezekhez kapcsolódó technológiákról lesz szó, a téma jobb megértése érdekében óhatatlan, hogy kitérjünk a dolog miértjeire, azaz, hogy miért gondolják a piackutatók, hogy ez lesz 2013 egyik fókuszterülete.

Az olyan iparági jelenségeket, mint a big data, a cloud computing s a mobiltechnológiák, illetve az ezekből összeálló újszerű területet nevezte el harmadik platformnak az IDC, s a piackutató szerint ezek lesznek a legmeghatározóbbak már jövőre is, de az elkövetkezendő 10 évre biztosan a népszerűségi index csúcsán lesznek majd a vállalatoknál. Már nevet is találtak a vonulatnak: „move to the third platform” – ide tartozónak gondolják a közösségi technológiák vállalati alkalmazását is.

„Az informatika sokkal gyorsabb ütemben halad a 3. platform megvalósítása felé, mint azt sokan gondolnák. 2013-tól 2020-ig ezek a technológiák adják majd az informatikai ágazat növekedésének 90 százalékát” – mondta Frank Gens, az IDC alelnöke, vezető elemzője. Tehát a közösségi hálózatok „mindössze” egy részét képezik ennek a folyamatnak, ugyanakkor nagyon is fontos részét. Ezt azért gondoljuk, mert míg a mobiltechnológiákkal, a big datában rejlő kihívásokkal s a számítási felhővel már viszonylag régóta barátkoznak a cégek és vezetőik, a közösségi platformokról ugyanez már nem mondható el. Bár tudvalevő, hogy napjainkban a Facebook meg a Twitter talán a legnépszerűbb ilyen internetes platformok, a cégek és a döntéshozók még kissé ódzkodnak tőlük, legalábbis nem szívesen használják vállalati célokra – kivéve a LinkedInt.

Egyelőre. Mert egyes kutatások szerint a jövőben nagyon is ragaszkodni fognak majd ezekhez az alternatívákhoz.

 


 

 

Bízd a közösségre!

Nem most kezdték a cégek kihasználni az internetben rejlő kommunikációs lehetőségeket. Újdonság viszont, hogy ezt egyre gyakrabban teszik közösségi oldalakon, melyeken például nemcsak egymással kommunikálhatnak, de a munkatársaikkal és vásárlóikkal is. A pláne viszont az egészben az, hogy a vásárlók is eszmét cserélhetnek egymással.

Ugyanakkor ez az átalakuló kapcsolatrendszer komoly kihívásokat jelent a vállalatok minden szintjén, és persze számtalan új lehetőséget is teremt az innovációra – állapítja meg az IBM idei ügyvezetői felmérése (CEO Study), amely a technológia és a vállalatirányítás közös jövőjét kutatta. Több mint 60 országban, 1700 ügyvezető megkérdezésével készített felmérést a cég a vállalatirányítás és a technológia kapcsolatáról, az eredmények 18 iparágról adnak átfogó képet.

A tapasztaltak alapján a technológia alapvetően átformálja az üzleti kommunikációt, és jelentős változásokat hoz a szervezeten belüli kapcsolattartás módjában is. A felsővezetők nagy többsége – 71 százaléka – szerint a következő három évben a technológia lesz a szervezet életét legjobban befolyásoló tényező, megelőzve a változó gazdasági és piaci környezet hatásait. A kutatás rámutat, hogy az email és a telefon helyett a vezetők elsősorban a közösségi hálózatok használatára törekednek majd, ha közvetlenebb kapcsolatot keresnek ügyfeleikkel, partnereikkel vagy a fiatalabb munkatársakkal. A hangsúly a „majd”-on van, mert egyelőre igaz a megállapítás, hogy kissé még ódzkodnak ettől.

Jelenleg a vállalatvezetők 16 százaléka használja a közösségi médiát az ügyfelekkel való kapcsolattartásra, igaz, 3–5 éven belül már több mint felük (57 százalékuk) akar ilyen módon kommunikálni az ügyfelekkel, vásárlókkal. Nem véletlen tehát, hogy már most is az a közösségi hálózatokkal kapcsolatban gondolt általános vélemény, hogy a következő néhány év során ugyanazt a „karriert” futják be az ügyfelekkel való kapcsolattartás terén, mint a 2000 előtti néhány évben maga az internet és a web.

„A felmérés egyik legérdekesebb eredménye, hogy a vezetők mennyire egyformán gondolkodnak a közösségi média jelentőségéről és hatásáról” – nyilatkozott Bridget van Kralingen, az IBM Globális Üzleti Szolgáltatások vezető alelnöke. „Az emberi kapcsolatok elszemélytelenedéséről szóló panaszok helyett azt halljuk, hogy többségük azok elmélyítésére, a közösségi hálózatokban rejlő lehetőségek megragadására törekszik, és a kollektív intelligencia kiaknázásával új együttműködési modelleket igyekszik kialakítani” – mondta.

 


 

 

Pontosan mire is jó?

Mit lehet kezdeni az összekapcsolt világgal, hogyan lehet abból üzleti értéket kovácsolni? Fontos kérdés ez, mert bár a paradigmaváltás szükségességét szinte mindenki érzi, sokan még nem látják, hol és hogyan kezdjenek hozzá, miként különböztessék meg a felhajtást a valódi üzleti lehetőségektől.

Nem könnyíti meg a döntést az sem, hogy a felsővezetők többsége csak módjával használja a közösségi tereket és nem érzi magát komfortosan benne, s így olyan, mindent átalakító technológiáról kell sorsfordító döntéseket hozniuk, amelyet maguk nem ismernek tökéletesen. Nos, a közösségi médiában rejlő lehetőségek minél teljesebb kiaknázását az újfajta információs technológiák (például webes rendszerek, nagy adatelemző megoldások) teszik lehetővé. Igazi jelentőségét pedig az a tudás adja, amelyet a segítségével az ügyfelektől meg lehet szerezni.

A modern elemzőeszközök révén akár egyénekre lebontva is teljes és részletes ügyfélprofilt lehet kialakítani. Mindenképpen előnyös helyzetbe kerül az a cég, amelyik a lehető legtöbb hasznos információt tudja kinyerni az ügyfelek tevékenységéből és megnyilvánulásaiból. Ugyanakkor az így megszerzett tudást hatékonyan hasznosítani is kell. Azok a vállalatok tehetnek szert komoly versenyelőnyre a konkurenseikkel szemben, amelyek a kéznél lévő adatokat a lehető leggyorsabban tudják hatékony interakcióra, ügyfélkiszolgálásra lefordítani.