Közösségi média

Graph Search
Forrás: ITB

Mindent megtalál neked a Facebook!

Némileg csalódottan távoztak a sajtó munkatársai a Facebook „nagy” bejelentéséről, hiszen egy várva várt Facebook telefont sokkal inkább lájkoltak volna, mint egy keresőszolgáltatást, amit végül is Zuckerberg bejelentett. Ugyanakkor a Graph Search nevű szolgáltatás minden bizonnyal többet hozhat a konyhára, s végre lesz egy normális keresője annak a milliárdnyi felhasználónak is.

Elmaradt a „nagy bumm”

Na de hol van már a Facebook telefon meg a VoIP szolgáltatás? Feltehetően ezek a gondolatok keringtek a Palo Alto-ba sereglő újságírók fejében, akik végül nem kapták meg, amiért a – kissé túlajnározott – sajtótájékoztatóra mentek. Mark Zuckerberg ugyanis egy teljesen más jellegű fejlesztést, a közösségi platform új, s egyben saját keresőmotorját mutatta be a nagyérdeműnek, az úgynevezett Graph Search-öt. És tekintettel arra, hogy erre senki nem számított, a bejelentést követően szépen meg is indultak lefelé a vállalat részvényei. Kissé érthetetlenül, hiszen ha jobban belegondolnak, a Facebook egy olyan kiskaput nyitott most meg a befektetőknek, amely a Facebook keletkezése óta zárva volt: azt a hirdetési piacot, amelyből a Google a mai napig is bevételeinek nagyobb részét köszönheti.

Nem erre számítottak.     (forrás: forbes.com)
Nem erre számítottak. (forrás: forbes.com)

Korábban sokszor vádolták azzal a közösségi hálózatot, hogy egy fekete lyukhoz hasonlít, minden tartalmat elnyel és már a kezdetek kezdete óta bénán működik a keresője, miközben egymilliárd körüli aktív felhasználója van a rendszernek, s ezek a felhasználók hihetetlen mennyiségű információt (lájk, komment, megosztás, fotók, stb.) hagynak maguk után a rendszerben. Ezt a hatalmas, mondhatni a teljes webet átszövő adatbázist a Facebook eleddig nem használta ki megfelelően, nem „rendszerezte” az adatokat, s a felhasználók is csak igen nehezen boldogultak ebben az „adatkáoszban”. Viszont a bevezetendő szolgáltatással – mert egyelőre az még csak tesztelési fázisban van – mindez megváltozhat.

Nyitva van az aranykapu

Mint arra már utaltunk, a milliárdnyi felhasználónak azért lesz jó, mert végre lesz egy normális kereső az oldalon. Zuckerberg elmondása szerint ez nem egy webes, hanem egész pontosan egy grafikai kereső – az már egy másik dolog, hogy a Graph Search egyébként a Microsoft Bingjével együtt lett összehozva. Lényeg a lényeg, a megújult kereső révén kinyílnak a határok. Említek néhány példát: a jövőben úgy is rákereshetünk egy fotóra, hogy mondjuk, azt „kérjük” a keresőtől, mutasson olyan képeket, melyeket egyik ismerősünk mondjuk, Las Vegasban készített. Vagy rávehetjük például arra is, hogy csak 2000 előtt készült képeket mutasson az egyik ismerősünkről. Vagy utánanézhetünk akár annak is, hogy legutóbb milyen videót lájkoltak az ismerőseink. Vagyis jobban használható, s egyben informatívabb lesz a Facebook korábbi keresőszolgáltatása. Viszont továbbra is csak azt listázza ki találatként a keresőmotor, amit publikussá tettünk magunkról. Vagyis aki nem az ismerősünk, az csak az engedélyezett információkhoz tud hozzájutni.

Ha jobban belegondolunk, azon túl, hogy elégedettebb felhasználókhoz jut, a Facebook maga is jól jár az újdonság bevezetésével. A keresővel ugyanis egy olyan területre lép be, ami nagyon jól működik, legalábbis a Google éves árbevételének tetemes része a keresésből származik. A keresőn belüli hirdetések értékesítéséről van szó, mely bizniszből a Facebook eddig köztudottan kimaradt. A kereső révén közvetlenebb, hatékonyabb kommunikációt, valódi eladásokat lehet generálni, így a Facebook simán kiválthatná a Google hirdetéseket, konkurenciát állítva ezzel a keresőkirálynak.

Furcsa átfedések (szerkesztői megjegyzés)

Amennyiben már szóba került a Google, egy kicsit időzzünk még el az internetes cég mellett, melynek titkos laboratóriumában egyébként jobbnál jobb ötletek születnek. Ilyen volt például a cég tavaly májusi bejelentése, mikor is a Knowledge Graph nevű csodát jelentették be. Úgy gondolom, van némi „áthallás” a Knowledge Graph és a Graph Search között. A Facebook és a Google „keresőoptimalizálása” mindössze annyiban tér el egymástól, hogy a Facebook azt csinálja kicsiben, amit a Google nagyban: jobb keresési feltételeket teremtenek, s releváns, akár kiegészítő tartalmakkal is szolgálnak a felhasználóknak. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a találati oldalakon el lehet helyezni egy-egy hirdetést is…