Közösségi média

31_Facebook-Phone-Home_420
Forrás: -
Feljebb robban az Android?

Az okostelefon közösségi arca

Április 4-én bejelentette a Facebook (Mark Zuckerberg személyesen), hogy hamarosan kiadják a Facebook Home nevű androidos okostelefon szoftvert. Nem, nem azt, amelyet mindenki (?) évek óta használ már. Ez az a termék, amelyet a Facebook-márkás okostelefon helyett dobnak a piacra.

A Facebook Home nem egy szimpla app, hanem egy felszín. Nem is, annál több, a felszín neve okostelefon nyelven „téma”. Legyen „Start menü”, ahonnan az alkalmazások indíthatók. Opsz. Ilyen már van (volt) a Windowsban. Vagy ablakkezelő? Mint a Linuxban? Végül is… az Android valamiféle Linux – csak hát nincsenek benne ablakok.

Szóval a „launcher” egy menü-, ikon- és alkalmazásrendszer, amelytől egész másképpen néz ki a telefonunk. A Facebook Home egy olyan launcher, amelytől a telefonunk hivatalos, hardcore Facebook-készülékké válik. Nem egy Facebook-telefont adtak ki tehát, még egyet a sok gyártói androidos készülék mellé, hanem egy olyan szoftvert, amelytől bármelyik androidos okostelefon Facebook-telefonná változik. Bármelyik. Elvileg mindegyik ilyen lehet.

 


 

 

A ZDNeten jelent meg kiváló elemzés arról, hogyan fogja a Facebook Home befolyásolni a közeli és távolabbi jövőben az okostelefon-, pontosabban az online hirdetési piacot.

Az nem kérdés, miért kell elemezni egy kutya közönséges Android-launchert. Egyet a tucatból. Mert nem az. Egy világmonopólium birtokában levő cég adja ki. A Facebook a Facebook-reklámpiacon egyeduralkodó, ami azért nem nevetséges, mert ugye egymilliárd fogyasztót jelent.

Az online reklámpiac másik főszereplője a Google. A Facebook és a Google nincsenek jóban, ennek egyik jele, hogy a Google nem keres a Facebook adataiban, mert azok eléréséhez jelszóval be kell jelentkezni, tehát azok magánadatok.

Az Android azért ingyenes a végfelhasználónak, mert egyrészt minden ésszerű és ésszerűtlen alkalommal internetezésre csábít, másrészt minden lehetséges módon online hirdetéseket vetít, ha kapcsolódik a hálóhoz. Facebookozás közben is ez történik – de azt a bevételt a Facebook kapja, nem a Google.

Most tehát az a helyzet, hogy ha a Facebook Home felkerül a Google Play-re, akkor a Google a legnagyobb ellenségét engedte be az éléskamrájába, ha kitiltja, akkor korlátozza a szabad piacot. Továbbá, ha ő kitiltja, attól még bármelyik okostelefon-gyártó gyárilag ráteheti a készülékére, vagy hozzáférhetővé teheti a saját alkalmazás-áruházában, vagy magától, vagy a Facebookkal való tárgyalások eredményeképpen. A legnagyobb androidos gyártó, a Samsung, folyamatosan építgeti a tartalomkínálatát, miért ne illene bele pont a Facebook Home? A kisebbek: HTC, LG stb. miért állnának ellent egy előnyös ajánlatnak? A szolgáltatók is árulnak okostelefont, ők is dönthetnek úgy, hogy az előtelepített Facebook Home legyen az eladást segítő hozzáadott érték.

Úgyhogy nemsokára nemcsak annyiféle Android lesz a piacon, ahány gyártó, hanem (elméletileg) kétszer annyi: facebookos vagy anélküli. „Örülünk, Vincent?”