Az
alternatív műsorterjesztési technológiák egyre erőteljesebb
szerepet töltenek be a mindennapjainkban. Az évtizedeken keresztül
megszokott, központilag szabályozott műsorfolyam mellett fontossá
válik a lekérhető tartalom, vagyis bármit bármikor
visszanézhetünk, újranézhetünk megfelelő technológia
segítségével. Emellett természetesen a lineáris médiafogyasztás
sem tűnik el, színtere azonban kitágult. Az OTT (over the top)
fejlesztésekben rejlő lehetőségeket az utóbbi néhány évben
Magyarországon is egyre több szolgáltató és fogyasztó használja
ki. Egyes becslések szerint, bár napjainkban még mindig a
sugárzott tartalmak a legnépszerűbbek, 2020-ra az OTT világszerte
átveheti a vezető szerepet a lineáris tartalomfogyasztás felett.
A
felgyorsult életvitelnek köszönhetően, főleg a „Z” generáció
tagjai azt várják el, hogy akkor és úgy juthassanak egy
tartalomhoz, ahogy idejük és kedvük tartja, kötött programoktól
és műsorrendektől függetlenül. A Netflix és Youtube „uralta”
Egyesült Államokban már jól látszik, hogy a 18–24 év közötti
korosztály többsége online tartalomfogyasztó, és ez a tendencia
pedig nálunk is egyre érezhetőbbé válik. Bár az OTT nálunk még
csak kiegészítő szolgáltatásként jelenik meg, a piaci szereplők
egyre inkább próbálnak ebbe az irányba elmozdulni.
A
hazai színtéren évek óta jelenlévő szolgáltatók mellett most
már azok a startupok is megjelentek, amelyek újszerű,
megvalósítható technológiákat kínálnak, és lépést tudnak
tartani a legújabb generáció elvárásaival. Mivel a
tartalomkínálat egyre szélesebb, a szolgáltatók arra
törekszenek, hogy minél inkább személyre szabott választékot
nyújtsanak, illetve platformfüggetlen megoldásokat keresnek. A
legnagyobb tartalomszolgáltatók, például az RTL Klub, a TV2 vagy
az MTVA, általában ingyenesen teszik közzé online felületeiken a
legtöbb saját gyártású tartalmukat, de ma már a nagy
mobilszolgáltatók sem maradnak ki a versenyből: ők előfizetőiknek
kínálnak hasonló lehetőségeket. Emellett a piacon megjelentek a
kifejezetten internetes tartalomtovábbításra létrejött
szolgáltatások is, amilyen a MinDig TV mobilapplikáció, vagy az
ITT/OTT TV, amelyek szintén a „bárhol, bármikor” elv
kiszolgálását tűzték ki célul, mindenféle egyéb előfizetéstől
függetlenül.
A
kérdés már csak az, mikor és milyen ütemben gyűrűznek majd be
a mindennapjainkba ezek az alternatív megoldások, és a technikai
háttér, valamint a különböző szolgáltatók milyen mértékben
lesznek képesek kiszolgálni a folyamatosan változó nézői
igényeket. A kérdést a szakemberek október 8-9-én, Kecskeméten
igyekeznek megválaszolni!
A
szakma patinás rendezvényének részleteiről és programjairól
itt tájékozódhat:
www.hte.hu/medianet2015