Oktatás

university_egyetem
Forrás: canberra.edu.au

Tanterembe költöznek az ipari digitalizációs megoldások

A negyedik ipari forradalom nemcsak az ipart állítja sosem látott kihívások elé, hanem az oktatást is. A piacra kikerülő szakembereknek ugyanis olyan digitalizált környezetben kell érvényesülniük, ahol csak a legfrissebb ismeretekkel rúghatnak labdába. Erre ad választ az S&T University 4.0 Program, amely az ipar és az egyetemek közti kétirányú tudástranszferének katalizátoraként jött létre. Ennek érdekében a cég öt évre szóló együttműködést írt alá öt magyar egyetemmel. De mit tapasztalnak majd ebből a diákok?

Regionális és a hazai felsőoktatás szintjén is egyedülálló kezdeményezés hitelesítésének lehettünk szem- és fültanúi, melynek keretében öt magyar egyetem, több milliárd forint értékű ipari digitalizációs szoftverrel és képzéssel gazdagíthatja a hallgatók tudáskészletét.

A piaci szemléletváltás az oktatással kezdődik

„A Program elindításával másfél éves előkészítő munkára teszünk pontot. Ez egy stratégiai befektetés a részünkről a jövőbe. Ezúton köszönjük a résztvevő egyetemek és szoftver partnereink rendkívül pozitív és konstruktív együttműködését. Meggyőződésünk, hogy a szoftverek jó kezekbe kerülnek, és a megszerzett tudás az ipar fejlődést szolgálja majd” – mondta Nyirő Ferenc, az S&T Ipari Digitalizáció Üzletágának vezetője a projekt bemutatása során.

Ami az ipar fejlődését illeti, a programban részt vevő öt intézmény – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Miskolci Egyetem, a Neumann János Egyetem és a Széchenyi István Egyetem – hallgatói olyan korszerű szoftverekkel, olyan technológiai eszköztárral ismerkedhetnek, és ezáltal olyan tudásra tehetnek szert, amelyet azonnal a piac szolgálatába tudnak állítani. Sőt, mindez nemcsak a frissen kikerült mérnökök érvényesülésülését segítheti elő, hanem a cégek digitális érettségét, ezáltal a piac digitalizációs revelációját is elhozhatja.

„Egyrészről azt szeretnénk elérni, hogy az átadott szoftverek, és azok az új technológiák, amelyet képviselnek, beépüljenek az oktatásba. Másrészről azt szeretnénk, hogy edukált legyen a piac. A cégek érkezzenek el a felismerés pillanatához, hogy ne az alapoktól kelljen elmagyarázni, hogy miért fontos a digitalizáció, és, hogy ezek az eszközök mire alkalmasak. Az egyetemekről kikerülő szakemberek a legalkalmasabbak erre, hogy ezt a szemléletmódot az egész piacon megteremtsék” – mondta Szabó Péter, az S&T Consulting Hungary ügyvezető igazgatója.

Programban épített gyár, virtuális valóságban körbejárható állomások

A felajánlott szoftverek tekintetében igen színes a paletta. Az Altair HyperWorks, a Moldex3D, a Creo és a Visual Components szoftverek szinte mindegyike száz százalékos hozzáférést biztosít a saját programcsomagjaihoz.

A programban résztvevő öt egyetem hallgatói például professzionális, átfogó véges elemes szimulációs szoftvert használhatnak az Altair képében, míg komplex fröccsszimulációs megoldás gyanánt a Moldex3D áll rendelkezésükre. Utóbbi egy tajvani egyetemi projektből nőtte ki magát, és olyan alternatívákat lehet általa leképezni, mint szerszámtervezés, kompozit szimuláció, műanyag fröccsöntési problémák.

A Creo csúcskategóriás, Ipar 4.0-ra felkészített, integrált CAD/CAM/CAE szoftver is az egyetemek rendelkezésére áll, ami lehetővé teszi, hogy mindenféle műszaki problémával, és azok kezelésével is megismerkedjenek a hallgatók. A szoftverbe a gyártásra jellemző megatrendek is bekerültek, például a 3D nyomtatás, a papírmentes tervezési módszerek stb.

Végül, de nem utolsó sorban a Visual Components mellett sem lehet elmenni szó nélkül, ami modern gyár és robotszimulációs megoldást nyújt. Itt gyakorlatilag a diákok megtanulhatják, hogy miként kell felépíteni egy gyártósort, amit aztán a VR támogatottságnak köszönhetően körbe is járhatnak.

„Az Ipar 4.0 lehetőségeinek kiaknázása elképzelhetetlen a korszerű digitalizációs szoftverek ismeretével felvértezett új mérnök generációk nélkül, ezért az egyetemek döntő befolyással bírnak a magyar ipar modernizációjára. Ezt felismerve dolgoztuk ki az S&T University 4.0 Programot. Hisszük, hogy ezzel további lendületet adhatunk az átalakulásnak és a magyar gazdaság fejlődésének” – mondta Szabó Péter.

Nincs kizáró ok, több egyetem is csatlakozhat

Az egyetemek oldaláról is örömmel fogadták a kezdeményezést, amivel kapcsolatban fontos kihangsúlyozni, hogy nincs limitálva az S&T University 4.0 Programhoz csatlakozó felsőoktatási intézmények számra. A projekt elindításához öt egyetemre volt szükség, amihez a felsoroltak lettek kiválasztva, de a tárt karokkal várják a program iránt érdeklődő intézményeket is. A programban egyébként kiemelt támogatást élveznek az egyetemek járműépítő csapatai.

„Az volt terv, hogy minden egyetemet meghívunk. Végül azonban a lenagyobbakkal indulunk, de ha a projekt tapasztalatai pozitívak, akkor ki tudjuk terjeszteni több felsőoktatási intézményre is” – tette hozzá Nyirő Ferenc.

De hogy néz ki a Program a gyakorlatban? Az szoftverekhez szükséges infrastruktúrát az egyetemek biztosítják, a tanárok oktatását pedig a projekt mögött álló cég végzi. Ezutóbbi egy hónapos időintervallumot jelent, de kapacitástól függően akár két héttel is megnövelhető.

„A korszerű mérnöki tevékenység nehezen képzelhető el az Egyetemeken oktatott integrált tervezőrendszerek alkalmazása nélkül. A Miskolci Egyetem műszaki karai szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen az S&T University 4.0 program keretében olyan átfogó képességű szoftvercsomag válik az egyetemen folyó műszaki képzés részévé, amely igen sokrétű, korszerű, az ipari tevékenységben nélkülözhetetlen tudásanyaggal ruházza fel a frissen végzett hallgatókat” – mondta Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora.