Oktatás

innovation_2
Forrás: cio.com

Magyar MI-tudásközpontokból érkeznek a jövő megoldásai

Megjósolhatók-e a cukorbetegség egyes szövődményei meghatározott laboradatok alapján csak a vér és a vizelet mintából? Milyen adatok nyerhetők ki a gyógyszerek felhasználói értékeléséből? A Mesterséges Intelligencia Tudásközpontokban a hazai egyetemi hallgatók nemzetközi szintű kutatások és fejlesztések során pallérozzák tudásukat. Sőt, mesterséges intelligenciára épülő, nagy társadalmi hasznosságú alkalmazásokat fejleszthetnek a legmodernebb technológiák felhasználásával.

Az oktatás meghatározó szerepet játszik egy ország gazdaságának fejlődésében, az új technológiák megismertetése a hallgatókkal pedig a versenyképessé válás egyik kulcsa. Az MI Tudásközpontok pontosan ezt a célt hivatottak szolgálni, mert a központoknak köszönhetően javul a hazai technológiai oktatás eddig is magas színvonala, nőhet a magas hozzáadott értékű fejlesztések száma, azzal pedig hogy több lesz az új technológiákat is ismerő, fiatal szakember a hazai munkaerőpiacon, nőhet a magyar gazdaság versenyképessége.

Ötösfogat az élbolyban: egyetemek, ahol már létezik a központ

A Microsoft Magyarország támogatásával fél év alatt öt MI Tudásközpontban indult el a munka: a központok egészségügyi, mérnök-informatikus és gazdasági területeket fednek le. A hallgatók a legkülönfélébb projektekhez vehetik igénybe a mesterséges intelligencia adta technológiai hátterét. Az elsők között a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, Debreceni Egyetem, a Budapesti Gazdasági Egyetem és az Óbudai Egyetem diákjai élhettek a lehetőséggel, amelyekből izgalmas projektek születtek.

Az MI Tudásközpontok első tagja a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem, ahol a kutatók drónok által készített felvételek elemzéséhez alkalmaztak képfelismerő neurális hálózatokat a Microsoft FPGA-alapú technológiájának használatával.

A Pécsi Tudományegyetem projektjében több százezer gyógyszerfelhasználói vélemény szövegét tartalmazó adatbázist dolgoztak fel a fejlesztők szövegbányászattal. A Debreceni Egyetem Klinikai Központja a labordiagnosztikai eredmények nagy tömegű elemzésével vizsgálja a cukorbetegség megjósolható szövődményeit.

Az MI Tudásközpont elindult már a Budapesti Gazdasági Egyetemen és az Óbudai Egyetemen is, ahol jelenleg is zajlanak a kutatások, amelyek témáját és első eredményeit később hozzák nyilvánosságra. Ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy bármelyik egyetem csatlakozhat a Microsoft programjához, az elmúlt időszak pedig arról árulkodik, hogy komoly érdeklődés mutatkozik az MI Tudásközpontokra az ország több felsőoktatási intézményéből is.

Kell a cégeknek a digitálisan felkészült munkaerő

„Nem kell nagynak lenni, de ha értjük a technológia működését, akkor bármilyen gazdasági helyztű és méretű ország komoly előrehaladást képes elérni – mondta Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. – A központok létrehozásának egyik alapcélja, hogy több ezer hallgató hozzáférjen ahhoz a tudáshoz, ami együtt jár a mesterséges intelligenciával, mert az az a technológia, ami determinálja a jövőt” – fogalmazott az ügyvezető hozzátéve, hogy nemcsak a vállalat, hanem az ország érdeke is, hogy felgyorsuljon a technológiai fejlődésben.

„A cégek nagyon érdeklőnek a digitálisan felkészült munkaerő iránt, és a legfontosabb dolognak a digitális írástudást és a digitális felkészültséget tartják. Az egyetem az egyik olyan hely, ahol ezeknek a megszerzését fel tudjuk gyorsítani” – mondta Christopher Mattheisen.

A programot nemcsak egyetemi, hanem általános iskolától egészen a felnőttoktatásig bezáróan szeretné a Microsoft kiterjeszteni, de egyelőre az egyetemek azok, ahol a legtöbb és legígéretesebb eredmények remélhetők a közeljövőben.

A változás táplálja a jövőt

A hálózatot a Microsoft Magyarország az oktatók számára biztosított képzésekkel, és speciális tananyaggal támogatja. A Microsoft az Azure számítási kapacitásait is tanárok és hallgatók rendelkezésére bocsátja, hogy a mesterséges intelligenciát adó technológiákról frissen szerzett ismereteik birtokában kísérletezzenek tovább és teszteljék a fejlesztéseiket.

„Az MI Tudásközpontok révén nemzetközi tapasztalatokat és a legmodernebb technológiáinkat tesszük elérhetővé Magyarországon is, hogy a tehetség és a tudás találkozásából sikeres fejlesztések szülessenek. Ez az egyetemi együttműködés nemzetközi figyelemre is érdemes pozitív gyakorlatot jelent” – mondta Anthony Salcito, a Microsoft oktatásért felelős globális alelnöke.

„Az a törekvésünk, hogy a legmodernebb technológiák mindenkihez eljussanak Magyarországon, akik az életünket jobbá tévő fejlesztésekhez szeretnék ezt felhasználni” – fogalmazott Chistopher Mattheisen.