Oktatás

tanarkepernyo.jpg
Forrás: The Daily Collegian
Végre nem kell olyan korán kelni

Kiegyensúlyozottabbnak érzik magukat a diákok a digitális oktatástól

Pár hete a diákok digitális oktatás keretei között, otthon birkóznak meg az iskolai feladatokkal. A húsvéti szünet előtt pedagógusok, szülők segítségével 185 vidéki és fővárosi tanulót kérdezett meg Steigervald Krisztián generációs szakértő a digitális oktatásról, természetesen online módon. A kutatás nem reprezentatív mintán készült, és inkább mesélős jellegű volt, aminek köszönhetően nagyon sok mindent megmutatott a diákok hangulatából.

Leginkább olyan válaszok érkeztek, hogy több időt tudnak fordítani a saját életükre, családtagjaikra, hobbira. Ezek mellett pedig azt is kiemelték a tanulók, hogy nagyon jó megtapasztalni, milyen érzés magántanulónak lenni. Steigervald Krisztián szerint fontos hangsúlyozni azt is, hogy szinte minden harmadik diák nagyon hálás az oktatóinak jelen helyzetben: legtöbben a pedagógusok kreatív megoldásait, lelkes és segítőkész hozzáállását említették.


„Sokkal jobban be lehet osztani az időt, mindenki személyre szabhatja a napirendjét, ez, ha jól van kivitelezve, akkor javíthatja a tanulás minőségét. Több idő van magunkra, a családra, a hobbikra. Felelősségteljesebb lett a tanulás, most már nem csak ’követjük a birkanyájat’, meg kell terveznünk, mikor, mit, mennyit, hogyan csinálunk meg. Ez fejleszti a gondolkodást, a problémamegoldást, a tervezőképességet. Összességében nekem nagyon tetszik ez a digitális oktatás, bár a szociális élet hiányát még én is megérzem”, idézte Steigervald Krisztián az egyik véleményt. „Számomra kifejezetten örömteli, hogy arra a kérdésre, hogy mi a jó a digitális oktatásban, szinte minden második megkérdezett diák önmagával kapcsolatos pozitívumot tudott mondani”, folytatta.

A gyerekek mintegy 4 százaléka szerint minden, másik 4 százaléka szerint viszont semmi nem jó a digitális oktatásban. Ugyanakkor 16 százalékuk az új típusú tanulási lehetőségekben találta meg az előnyöket. „Szerintük azért jó a digitális oktatás, mert mindenki saját magának oszthatja be az idejét, nem zavarják a tanulás menetét a többiek és akár az udvarról is be lehet kapcsolódni az órára”, mondta a szakértő.


A válaszok jelentős része a megváltozott körülményekre tud a leginkább reflektálni, így a legtöbben (a diákok majdnem ötöde) annak örül a leginkább, hogy nem kell korán kelni. Ez érinti azt is, hogy sokkal kevesebb a reggeli stressz, de azt is, hogy hogy kipihentebbek, kiegyensúlyozottabbak a gyerekek a tanórákon.
Jól látszik, hogy majdnem ugyanennyien azért örülnek, mert saját tempójukban haladhatnak.
„Tetszik, hogy jobban ki tudom pihenni magam, mert amikor iskolába mentem, sokszor voltam fáradt. És nem az órarend alapján kell dolgoznom, így később is el tudom kezdeni a feladatok megoldását, és közben tudok kicsit többet pihenni, mint az iskolában”, mondta el egy diák.
Természetesen nemcsak pozitívumot, hanem nehézséget is okozott az átállás. Többen kiemelték, hogy a tanárok élőben azért többet tudnak segíteni egyéni problémákon, mint digitálisan. Ugyanakkor úgy tűnik, a kezdeti nehézségekre (az elején még döcögve elküldött feladatok, anyagok letöltése) sikerült megoldásokat találni.

„A válaszokból úgy tűnik, hogy a pedagógustársadalom jelentős része nemcsak kénytelen-kelletlen átállt az új rendszerre, hanem sok erőforrást, kreativitást fektetett abba, hogy valóban kiváló segítsége tudjon lenni a gyerekeknek. És bár a gyerekeknek hiányoznak az osztálytársaik, úgy tűnik, a diákok nagy része türelemmel és alázattal áll az új helyzethez”, hangsúlyozta Steigervald Krisztián.

(A diagramokat a vágólapra másolva, majd képszerkesztőbe illesztve teljes méretben meg lehet tekinteni.)