HR

nexon_konf_nyito
Forrás: NEXON
Öveket bekapcsolni!

Tarts lépést a világgal!

Ha visszatekintünk arra, mennyit változott világunk az elmúlt harminc évben, nem túlzás azt mondani, hogy gyökerestől felfordult. Nemcsak a technológiai eszköztárak fejlődésében élünk meg óriási változásokat a forradalmi újításoknak köszönhetően, de a fejlődés sebességében is. A NEXON idei konferenciája arról adott átfogó képet, hogyan maradhatnak talpon és lehetnek sikeresek napjaink gyorsan és nagymértékben változó körülményei között a cégek.

Minden, ami hétköznapjaink kommunikációját, ügyintézését, munkafolyamatait, közlekedését, vagyis teljes életünket meghatározza, koncentráltan az elmúlt évtizedek fejlesztéseinek eredményeként történt. Az elmúlt harminc év mindent megváltoztatott – nem triviális, ha egy hazai vállalkozás sikerrel veszi a kihívásokat és marad talpon évtizedeken keresztül. A NEXON idén harminc éves lett – konferenciájuk a jubileum szellemében is telt.

Mint a gepárd

„Tarts lépést a világgal!” – szólt a rendezvény jelmondata, de mégis hogyan lehet ezt megtenni? Hiszen gyorsulva gyorsuló világban élünk, így olyan, mintha egy gepárddal akarnánk versenyt futni a szavannán. „Harminc év mögöttük, a világ előttünk. A mi életünkben is folyamatos sebességkapcsolást jelentettek az elmúlt évtizedek. De van egy mondat, ami mindig is meghatározta munkánkat: partnereink sikere a mi sikerünk. Ez a vezérelv irányítja fejlesztéseinket, és ez motivál bennünket arra, hogy egy pillanatra se veszítsünk a tempónkból” – mondta köszöntőjében Sass Katalin, a NEXON tulajdonos-ügyvezetője.

Egy csapat sikere a csapattagok összjátékán múlik leginkább. Szujó Zoltán újságíró és sportriporter a vállalkozások életét a Forma-1 világával állította párhuzamba: a „száguldó cirkuszban” tizedmásodpercekért folyik a küzdelem. Vajon milyen hajtóerő kell ahhoz, hogy egy csapat a technológia segítségével évről évre felülmúlja saját rekordját? Mint mondta, az F1 nem egyéni sportág, komoly teammunka zajlik a versenyistállókban. A siker titka, hogy jól kell megszervezni a csapatot és jól kell felhasználni az erőforrásokat a háttérben zajló háborúban a győzelemért. Hiszen – akárcsak az üzleti életben – változó külső körülmények között és folyamatosan változó szabályrendszerben kell jobbnak lenni a riválisnál.

Gondolkodj másként!

Napjainkban már egy tízéves HR-rendszer is elavultnak, idejét múltnak számít. A HR-rendszereknek már nem két bérszámfejtőt kell kiszolgálniuk, hanem a teljes vállalatot, így nem csupán szoftverbevezetésről van szó, hanem a vállalaton belüli kultúraváltásról – fogalmazott Nagy Péter és Tóth Attila Zoltán. A NEXON munkatársai előadásukban azt foglalták össze, hogyan lehet hatékonyabbá (és valóban papírmentessé) tenni a HR-folyamatokat, bemutatva a vállalat legújabb HR-megoldásait, például az intelligens beosztástervező szoftvert.

„Munkavállalóink 92 százaléka kizárólag elektronikus bérjegyzéket használ webes változatban, illetve mobiltelefonos applikáció segítségével. A digitális alapú HR által a dolgozói hétköznapok szerethetőbbek, a vezetői munka pedig egyszerűbbé válik” – foglalta össze a HR digitalizációjának legfőbb előnyét a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. képviseletében Dr. Börcsök Levente.

Sass Katalin, NEXON
Sass Katalin, NEXON

Hogyan kell átszervezni a HR feladatkörét és a munkavállalókkal való kommunikációt? A mezőgazdasági iparágban tevékenykedő Glencore Agriculture Hungary Kft. képviseletében Demeter Judit nyújtott betekintést a vállalat (HR-adminisztrációt érintő) digitalizációjába. Mint mondta, a NEXON-programok implementációja után sikerült megvalósítaniuk a majdnem papírmentes adminisztrációt; könnyebben használható lett a HR-rendszerük; jól működik a kommunikáció a különböző szoftverek között; a szervezeti felépítés mindig naprakész és pontos; hibátlan az adminisztráció; delegálhatók a felelősségek – csupán a legfontosabb előnyöket említve. Összességében mindez a dolgozói elégedettség növekedését eredményezte náluk.

Értjük, miért dolgozunk

A vállalati kultúra megeszi a céges stratégiát reggelire – Peter Drucker híres mondatát idézte „service design” fókuszú előadásában Kudich Zsolt, az Exalt Interactive vezetője, aki azt mutatta be, hogyan tervezhető és milyen módszerekkel menedzselhető tudatosan a munkavállalói élmény. A service design (SD) valójában egy innovációs gondolkodásmódot jelöl – olyan tervezési módszertant jelent, ahol a komplex terméket vagy szolgáltatást az üzleti érdekek mellett egyéb, például a fogyasztói szempontok, igények felmérésével és figyelembe vételével alakítják ki. Nem belülről gondolkodunk kifelé, hanem fordítva, az ügyfelek nézőpontjából indul a gondolkodás egészen a cég belső folyamatai, szervezete felé. Ügyfélélmény, munkáltatói márka, vállalati kultúra – mind más-más fogalom, mégis komolyan hatnak egymásra.

A díjazottak
A díjazottak

Egy jó márkát felépíteni bonyolult folyamat, és vajon kik egy márkának a legjobb szóvivői? Batiz András, az Impact Works alapító-tulajdonosa arról beszélt, mit szabad és mit érdemes mondani azoknak, akiket be szeretnénk vonzani a cégünkhöz. A legfontosabb alapszabály: tilos hazudni! Olyat és úgy kell kommunikálni, hogy az igaz, egyedi és hiteles legyen azoknak, akiket meg akarunk szólítani. A csökkenő bizalom korát éljük (az Edelmann bizalom barométere szerint 2017-ről 2018-ra 15-ből 10 iparágban csökkent a bizalom, például a szórakoztatóiparban, a divatiparban, a szállítmányozásban, de a gyártásban és az egészségügyben is). Éppen ezért fontos az a tény, hogy az, aminek első körben bizalmat szavaz az ember, az a munkáltatója – erre érdemes építeni. Kikkel? Egy cég leghitelesebb kommunikátorai a saját munkavállalói – felmérések szerint gyakorlatilag a céget érintő bármely témában (még az üzletet vagy a technológiát érintő kérdésekben is). Napjainkban leginkább a munkavállalók teszik hitelessé az üzenetet (akár reklámban, akár a social mediában). Mindezt nem árt szem előtt tartani, ahogyan azt a kilenc fő szempontot is figyelembe kell venni, ami a felmérések szerint ma Magyarországon a leginkább számít a munkavállalóknak: munkahelyi környezet; fizetés és juttatások; a munka–magánélet egyensúlya; vezetők; munkahelyi hangulat; biztos munkahely; karrierlehetőségek; érdekes munka; képzés és fejlesztés.

Nagyító alatt a vezetői attitűd

Jól ismert tény napjainkban, hogy a munkavállaló céget választ, de főnököt hagy ott. Dr. Piczkó Katalin pszichológus éppen azokat a vezetőket vizsgálja, akiket otthagynak a munkavállalók. Előadásában arról beszélt, mi a pszichológiai háttere, mozgatórugója annak, amikor valaki céget vált. Ahogy a szakember fogalmazott, a problémás főnökök három fő „sakál típusba” sorolhatók: 1. agresszív sakál (nem partneri, fölényes, lekezelő, uralkodó), 2. bólogató sakál (tehetetlen, gyengekezű, konfliktuskerülő), 3. sunyi sakál (manipulatív, nem őszinte).

A pszichológus hangsúlyozta, hogy a vezető–beosztott kapcsolatban a bizalmi szint alakulása közvetlenül befolyásolja a bevételeket. Ha nő a bizalmi szint, nőnek a bevételek is, mert a munkát gyorsan, lelkesen és kevesebb hibával végzi el az alkalmazott. Ha csökken a bizalmi szint, a munka lassabban megy, a minősége pedig rosszabb lesz. A vezetőnek figyelnie kell arra, ami napjainkban a munkavállalóknak (lelki megközelítésből) számít. Ez pedig a következő: élvezze a munkavállaló azt, amit csinál; értéket találjon a munkájában; kapjon kellő autonómiát, legyen meg a saját döntési jogköre; fejlődjenek a kompetenciái; jó legyen a csapatszellem.

Láthatatlan hősök, avagy a bérügyvitel bajnokai

Hetedszer szervezte meg a NEXON az Országos Bérügyviteli Bajnokságot, melynek célja, hogy rangot, láthatóságot és elismerést adjon azoknak, akiknek profi és lelkiismeretes munkája nélkül a zökkenőmentes bérügyvitel nem volna lehetséges. Az első 10 helyezett összesen bruttó 2 millió forint pénzjutalomban részesül.

Az ország legjobb 10 bérügyviteli munkatársa 2019-ben:
1.: Bokodi Zsófia (pénzjutalom: bruttó 600 ezer forint)
2.: Katona Fazekas Tünde (holtverseny; pénzjutalom: bruttó 400 ezer forint)
3.: Papp Andrea (holtverseny; pénzjutalom: bruttó 400 ezer forint)
4.: Nagy Zoltánné
5.: Sutús Andrea
6.: Perjésiné Márkus Judit
7.: Spitzer Tamás
8.: Kocsiné Almási Ágnes (holtverseny)
9.: Hudák Éva (holtverseny)
10.: Sinka Nikoletta