HR

hr_employer_soft_skills
Forrás: insight.ieeeusa.org

Átfogó körkép készült a legkelendőbb munkavállalói készségekről

A jó munkaerő magabiztosan kommunikál, hatékonyan oldja meg a problémákat, beszél angolul, rendelkezik alapvető informatikai tudással, precíz, önállóan és csapatban egyaránt jól tud dolgozni.

A munkaadók szemében a szakmai tényezők mellett a fent felsorolt munkavállalói készségek a legfontosabbak, melyek rangsora szinte szektortól függetlenül azonos – derült ki az International Business School (IBS) és a Profession.hu kutatásából. Jelenleg tehát ezek a személyes képességek (soft skills) jelentik a legnagyobb előnyt egy nyitott pozíció elnyeréséhez, a szakképesítésen és a szakmai tapasztalaton (hard skills) felül.

Minimum elvárások

A kutatás során 24 különböző készséget és tudást rangsoroltak, a kvalitásokat pedig 21 iparágra lebontva vizsgálták. Szektortól függetlenül a fejlett kommunikációs készség vezeti a toplistát, osztozva a dobogón a problémamegoldó készséggel és a Microsoft Office alkalmazások ismeretével. Bár az idegen nyelvek ismerete nem személyes készség, hanem megszerzett tudás, a felmérés során mégis körvonalazódott az a markáns trend, miszerint öt meghirdetett pozícióból négy valamilyen szintű – jellemzően közép- vagy felsőfokú – aktív angol nyelvismeretet vár a jelentkezőktől, míg német nyelvtudásra csak a pozíciók 4,59 százalékban volt szükség. Biztos angol nyelvtudással rendelkező jelölteket legnagyobb arányban üzleti támogató központok (SSC-k) keresnek, illetve szintén meghatározó ez az igény az IT-s és a telekommunikációs pozícióknál, valamint a marketing, média és kommunikációs területen (88,19%).

Meglepő eredmények

A cégvezetők, menedzsment tagok esetében csak a készség-rangsor végén jelenik meg a terhelhetőség és a stressztűrő-képesség. Tőlük jellemzően a határozottságot és az önálló munkavégzésre való képességet kívánják meg. Az üzleti támogató központok által publikált álláshirdetésekben látványosan lemarad az önállóság kívánalma az alapvető analitikus készségek és ügyfélorientált szemlélet javára: a jellemzően saját módszertan mentén dolgozó SSC-k elsősorban stabil angol nyelvtudást, erős szóbeli- és írásbeli kommunikációs, valamint elemzési készségeket várnak el a pályázóktól.


 

Jól megfigyelhető a tanulási hajlandóság (például a továbbképzéseken való részvétel) igényének hiánya az álláshirdetésekben. Ezt jelenleg inkább csak az informatikai pozíciók esetében kívánják meg.

Lassan változnak a vállalati kultúrák

Összességében figyelemre méltó kép rajzolódik ki a legkeresettebb és legkevésbé hangsúlyozott készségeket összehasonlítva: a hazai munkaadók láthatólag a kommunikációs, probléma-megoldási, alapvető informatikai, nyelvi és csapatmunka készségeket találják meg legnehezebben a munkaerő toborzása során és – egyelőre – nem fókuszálnak olyan készségekre (kreativitás, stressztűrő képesség, utazási és tanulási hajlandóság), amelyek vélhetően új típusú foglalkoztatási formák és vállalati kultúrák sajátjai.

„Várhatóan ezek a készségek is nagyobb szerephez jutnak majd a jövőben, azonban egyelőre még éles a szakadék a tradicionális és az újhullámos céges kultúrák elvárásai között.” – teszi hozzá Paróczay Balázs toborzási szakértő.