work

28_Chartbase_3762r_420
Forrás: -
Üzleti szimuláció és profit

Tervezhető a jövő

Több olyan alkalmazást ismertünk meg mostanában, amelyek újfajta prezentációs, kreatív dialógust kínálnak, mind az előadónak és mind a célközönségnek. Ilyen például a Modeler és a SlideRide – azt bizonyítják, hogy a hagyományos PowerPoint alapú prezentációkat is a kor divatos, grafikus megoldásaihoz lehet igazítani. Alkotóikkal, a Chartbase ügyvezetőivel Gubcsi Leventével és Hegedűs Zoltánnal beszéltünk, akik eredendően a tanácsadói szektor számára dolgoztak ki vérfrissítő, a kor elvárásaihoz alkalmazkodó szoftvermegoldásokat.

–  Hogyan kezdődött el a sikertörténet? (A startup-cég alkalmazásai nyertek a Morgan Stanley pályázatán, és fel is használták azokat.)

Gubcsi Levente (G. L.): Nem vagyunk jellegzetesen startup-cég, sem az életkorunkat, sem életünk jellegét tekintve. Mindketten nemzetközi stratégiai tanácsadó cégeknél gyűjtöttük össze azt a tudást és azokat a tapasztalatot, amely a fejlesztéseink alapja. Olyan eszközt szerettünk volna magunknak is, amely jobban láttatja és interaktívvá teszi a PowerPoint diákat és Excel-számításokat, dialógussá változtatja a prezentációkat, hatékonyabb, gyorsabb dokumentálást eredményez – és megkülönböztető. Több évtizedes stratégiai tanácsadói tapasztalat alapján a tanácsadók munkájában felmerülő igények kielégítésére hoztuk létre a Chartbase céget, amely osztrák–német kockázatitőke-befektetés ellenére ma is többségi magyar tulajdonú. Két alkalmazást fejlesztettünk: egyszerűbb termékünk a SlideRide, amely a PowerPoint prezentációkhoz ad új vizualizációs felületet. Segítségével bemutatóinkat a megszokott mód mellett zoomolós, térben-utazós módon is bemutathatjuk. Modeler szoftverünket (is) a tanácsadói szektornak szántuk, a közvetlen ügyfél-kommunikációhoz, mert a statikus prezentációkat flexibilis dialógussá változtatja. Excel fájlokkal kommunikálva vizualizálja, érthetővé teszi a bonyolult számításokat, valós időben szimulálja az egyes szcenáriókat, ezért a pénzügyi szektor értékesítési területén is nagyon hasznosnak bizonyul. Magyarországon két bank használja értékesítési folyamatában. A Morgan Stanley versenyének eredményét és londoni meghívóját is az egyedülálló Excel szimulációs és vizualizációs lehetőségeknek tulajdonítjuk. Látható az a tendencia, hogy a jelentős nemzetközi pénzintézetek egyre inkább tanácsadás jellegű ügyfélkapcsolattal különböztetik meg magukat versenytársaikkal szemben, amihez megfelelő eszköz egy, a tanácsadói piacnak kifejlesztett egyedi, megkülönböztető szoftver.

 

Hegedűs Zoltán és Gubcsi Levente, Chartbase
Hegedűs Zoltán és Gubcsi Levente, Chartbase
 

 

– Hány fős csapattal dolgozik a cég, hol van a főhadiszállása? Magyarországon vagy külföldön?

 Hegedűs Zoltán (H. L.): Az öt szuperhősből álló fejlesztői csapaton kívül mindössze ketten dolgozunk teljes kapacitással, de a szakmai befektető tulajdonosoktól is értékes segítséget kapunk. Ez pont mostantól annyiban változik, hogy tulajdonosunkká válik Balássy László, a Citibank korábbi vezérigazgatója, illetve az MKB volt vezérhelyettese is, aki operatív tulajdonosként szintén teljes kapacitással fogja segíteni a növekedésünket, elsősorban a nemzetközi bankszektorra fókuszálva. Magyarországon van a főhadiszállásunk.

– Sokan leírták a PowerPointot már a Prezi hatalmas nemzetközi sikere után…

H. Z.: Egyre többen kipróbálják a Prezit, szívet melengető magyar siker ez. Mindenki azonnal rákérdez mindkét termékünk kapcsán a Prezire, mert a vizuális koncepcióban valóban van némi hasonlóság. Nekünk azonban a vállalati, tanácsadói szektorra fókuszálva teljesen más az üzenetünk, célpiacunk és stratégiánk is. Ahhoz, hogy egy prezentáció jó legyen, elsősorban a tartalom, az előadó képessége, grafikai érzéke a legfontosabb tényezők. Ezek hiányában sem egy PowerPoint-, sem egy Prezi-előadás nem lesz lebilincselő. Mi azért a PowerPointhoz fejlesztettünk új vizuális felületet, mert a nagy tanácsadó cégek alapvetően továbbra is PowerPoint-ot használnak, és mi őket szolgáljuk ki. Másik, komplexebb termékünk, a Modeler hasznos tulajdonságainak pedig nagyon kicsi része csupán az, hogy PowerPoint prezentációk is megjelenhetnek benne „visual journey”-ként. Az interaktív „zoomolós” prezentációkon kívül használható például Excel dashboardként, folyamatszimulációra, stratégiaiforgatókönyv-elemzésre, végtelen terű, flexibilis gondolatépítési térként és digitális flipchartként.

–  Hogy viszonyulnak ehhez a döntéshozók, amikor bemutatjátok ezt?

G. L.: Általános az egyetértés abban az üzleti környezetben, amelyben tevékenykedünk, hogy másként kell az ügyfelekkel kommunikálni, dialógussá kell alakítani a prezentációt, be kell vonni az ügyfelet a beszélgetésbe, döntéshozatalba. A SlideRide világa ismert a Preziből, itt az egyszerűség mindig nagy tetszést arat. A SlideRide valóban nem igényel tanulást, csupán egy vizuális felület a PowerPoint fölött. A Modelerrel kapcsolatosan a szabad tér mellett leginkább az Excel-vizualizáció, -szimuláció, az interaktivitás és az azonnali dokumentáció, ami nagy tetszést arat.

– Miért kell a PowerPointhoz új vizuális felület? Miért nem csinálta meg ezt a Microsoft?

G. L.: Ugyanazért, amiért szívesebben tájékozódunk térkép, mint útvonalleírás alapján. A tanácsadók részére nem is lebilincselő térélmény a lényeg, hanem a slide-ok gondolati térképként való megjelenítése. Az üzenetek összefüggései így lesznek plasztikusak. Ha kell, „big picture”-t is mutathatunk, ha kell, részletekbe nagyíthatunk a PowerPoint-diák sorrendjétől függetlenül. Egyszerűségével együtt a SlideRide egy specializált termék, speciális célcsoportot céloz, a Microsoft a felhő irányba tett lépést a prezentációk tekintetében a Sway-jel.

– Mit jelent a végtelen tér fogalma egy prezentációnál?

G. L.: A végtelen tér mindkét termékünk jellemzője. Ahhoz szoktunk, hogy balról jobbra, vagy fentről lefelé követik egymást az azonos nagyságú események. A végtelen tér teljes flexibilitást, gondolati térképet jelent, az elemek között szabadon navigálhatunk, azokat áthelyezhetjük, átméretezhetjük, egymásba helyezhetjük.

– Miért csak a tanácsadók a SlideRide célcsoportja?

H. Z.: Mert nem célozhatunk egyszerre minden potenciális célcsoportra hatékonyan, mert részletesen ismerjük az igényeiket és mert biztonság, robusztusság, produktivitás és minőség szempontjából talán a legnagyobb kihívást jelenti a nekik való megfelelés. Mellettük azért van például banki ügyfelünk is.

– Mennyiben prémium termék a Modeler, vagy a koncepciója is más és az ügyfélcsoportja is?

H. Z.: A Modelert szintén a tanácsadói szektornak fejlesztettük ki, és ez jelenti elsődleges célpiacunkat, annak ellenére, hogy például a pénzintézeti szektorból hasonló érdeklődés mutatkozik. Nem meglepő, ha belegondolunk, hogy gyakorlatilag egy tanácsadó összetett, általában számokkal „erősen terhelt” kérdésekre igyekszik az ügyfél számára megfelelő megoldást találni. A Modeler-be mindent beleraktunk, amire a tanácsadóknak a gyorsan fejlődő digitális világban szüksége lehet, de semmi mást. Így a PowerPoint-prezentációk vizuális utazásként való megjelenítése a Modeler esetében csak az alap. Emellett nagyon erős az Excel-számítások vizualizálásában: szimulációkat készíthetünk, beszédes grafikonok értékeinek mozgatásával követhetjük a függő értékek változását. A Modeler azonban egy végtelen, digitális flipchart– gondolatépítési tér is, amelyben firkálhatunk, képernyőket, dokumentumokat fényképezhetünk be, hangjegyzeteket rögzíthetünk, videókat játszhatunk le, szavazhatunk, módszertani modulokat építhetünk fel. Ezeket az elemeket mindmap-jellegűen szabadon elhelyezhetjük, méretezhetjük, workshopot tarthatunk, és azok eredményeit azonnal prezentálhatjuk. A fenti elemekből programozás nélkül applikációkat is létrehozhatunk, legyen az egy cégértékelési modul vagy egy interaktív, ügyfélre szabott pénzügyi termékértékesítési eszköz. Végül a Modeler a dokumentálás idejét is nullára csökkenti, hiszen egy megbeszélést követően azonnal elmenthetők az eredmények, beállítások, jegyzetek egy pdf- vagy PowerPoint-prezentációként. Nincs félreértés és nem kell hetek múlva új találkozót szervezni „a végleges változat bemutatására”.

–  Üzleti (bi) intelligencia szoftver akkor a Modeler?

H. Z.: A bi-eszközök nagyon nagy százalékban az adott cég múltbeli adataira támaszkodnak és abból próbálnak jövőt varázsolni. Tanácsadói tapasztalataink alapján abban hiszünk, hogy ha egy vezetői gárda hatékonyan együtt tud ötletelni, az sok tonnányi, a saját múltjukra vonatkozó adatnál értékesebb lehet. A Modeler persze alkalmas bi-jellegű adatelemzésre és -megjelenítésre, hiszen az Excellel működik együtt, de fontosabb célunk ennek az alkotó folyamatnak a támogatása, hiszen a vezetők fejében nem csak a saját múltjukról, hanem a versenytársak jövőjéről is vannak információk, gondolatok.

– Mit jelent a flexibilis dialógus? Mit jelent pontosan az Excel szimuláció?

G. L.: A tanácsadásban hosszú évtizedekig az volt a jellemző, hogy sok szellemi munka után letettek egy 50–100 oldalas prezentációt, amelyben meg volt írva a szent és sérthetetlen igazság. A Modelert használva, a témák között szabadon navigálva, az ügyféllel együtt beszéljük végig a legfontosabb paramétereket látványos grafikonok oszlopainak húzogatásával, miközben szintén grafikusan látják, megértik a paraméterek állításának lehetséges hatásait. De véletlen szimulációval is vizsgálhatjuk a folyamatokat vagy a jövőbeli árfolyam-alakulás hatásait. Így az ügyfél részévé válik a megoldás kialakításának, jobban megérti a folyamatokat, sajátjának érzi az eredményt. A rugalmasságot fokozza az is, hogy szabadon navigálhatunk a témák között, mindenre ráfirkálhatunk, vagy hangjegyzeteket rögzíthetünk, majd a közös végeredményt egy gombnyomással pdf- vagy PowerPoint-prezentációként is rögzíthetjük.

– Mennyi időbe telt a fejlesztés? A programozói tudás nélküli alkalmazások elkészítésére is alkalmas, ezt mennyire nehéz „leprogramozni”?

H. Z.: Közel négy éve folyik a fejlesztés, fejlesztőévben kifejezve már lassan 20 év munka van a termékeinkben. Nagy tanulság számunkra, hogy a fejlesztések fókusza legtöbbször az egyszerűsítés, nem a további funkciók hozzáadása. Tapasztalataink szerint egy Excelben járatos, tanulásra nyitott felhasználó, főleg, ha szeret Legózni, könnyen, gyorsan megtanulja és megszereti. Azt, hogy a felhasználók felhasználói tudás nélkül tudnak a Modelerben alkalmazásokat készíteni, úgy a legegyszerűbb elképzelni, mintha PowerPointban dolgoznánk, majd az eredményt pps-formátumban mentenénk.

– Többször előkerül a gondolatépítési tér kifejezés, a mindmapping. Mit is jelent ez ma, 2015-en?

G. L.: A gondolatok egy szabad térben épülnek, mint a mindmapping-szoftverek esetében is. Mintha egy hatalmas falra mindenféle cetliket ragasztanánk. Ezeket szabadon átméretezhetjük, egymásra helyezhetjük, összekapcsolhatjuk, csoportosíthatjuk, ezekből azonnal prezentáció tartható, de pdf- vagy pptx-slideshow-ként is elmenthetjük. A cetlikre azonban nem csak rajzolhatunk vagy írhatunk, azok bármit tartalmazhatnak, akár PowerPoint-slide-ok, élő Excel-diagramok, sképernyőképek, webkamera-felvételek, hangjegyzetek, videó képernyők.

–  Online is működik a Modeler?

G. L.: Nem. Jelenlegi célközönségünk igényeihez alkalmazkodva a Modeler szándékosan offline alkalmazás.

– Mennyiben változtatja meg a nemzetközi elismertség a cég működését és filozófiáját, hiszen itt más sztenderdek uralkodnak?

H. Z.: Még nem tartunk a széleskörű nemzetközi elismertségnél, de bízunk benne, hogy a Morgan Stanley elismerése és támogatása is segíteni fog abban, hogy felgyorsuljon ez a folyamat. Egész életünkben nemzetközi környezetben dolgoztunk, nemzetközi ügyfelekkel szolgáltunk ki, ezért nem számítunk meglepetésre az elvárások vonatkozásában. Szerencsére az „unortodox startup” státuszunk a tapasztalat mellett azt is jelenti, hogy kis cégként gyorsan tudunk fordulni az útkeresési fázisban, de gyorsan tudunk nagyra is nőni, ha megtaláltuk a kikötőt.