work

32_Karafiath_Balazs_joo_420
Forrás: -
Ólomból aranyat

A kulturális alkimista

Kommunikáció, emergencia, memetika határozzák meg legmarkánsabban Karafiáth Balázs László, a Budapest után most San Franciscóban élő közgazdász, kutató, vállalkozó, befektető pályafutását.

Karafiáth Balázs László, Culture2
Karafiáth Balázs László, Culture2
– Startup-világ és technológia a két kulcsszó. Honnan ered a két terület iránti vonzalom?

– Mindkettő családi örökség. Anyai nagyapám vállalkozó volt, akit rendszeresen üldözött a rendszer, de ő megtörhetetlen volt. Elvették a kertészetét, felépítette újra máshol, majd ugyanezt a kört még egyszer végigcsinálta. Tőle tanultam a kitartást és a bizonytalanság-tűrést, ezek nélkül senkinek sem javaslom a startup életet. Édesapám pedig már 1983-ban mikroelektronikát csempészett át a határon az országba, és így a családunkba.

– Mi motiválta, amikor egyetemistaként megalapították a Sziget Kft-t?

– Sziámi (Müller Péter, költő, zenész és a Sziget Kft. egyik tulajdonosa) és Karcsi (Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezetője) jöttek az ötlettel, hogy csináljuk meg az ország legnagyobb nyári táborát, én pedig imádtam a nyári táborokat. Nem kellett kétszer mondani, beszálltam.

– Hogyan jutott el a „zenés” Szigettől az internetes Carnationig?

Padi Marianna „szigetes” jóbarát mutatott be az amszterdami Digitális Város szervezőinek 1993-ban. 1994-ben megcsináltuk a Digitális Szigetet a Tukkal és holland hekker barátaival, még betárcsázós alapon. Jött első Budapest.hu oldal, aztán 1997-ben már élőben blogoltunk a Szigetről Kirowski–Carnation koprodukcióban.

– Mennyire befolyásolta pályafutását a Yale elitképzőjén való részvétel?

– Megtanultam, hogy a jó kérdések fontosabbak, mint a jó válaszok. Megtanultam globálisan érezni és gondolkodni, megéreztem a saját értékemet, és persze ott kezdődött az amerikai életem.

– Cégei mémtudományos alapokon működnek. Mit jelent ez?

– A kultúrát, mint élő szövetet tekintik, és abból származik a versenyelőnyük, hogy ezzel az ökológiai megközelítéssel, statisztikai eszközök segítségével mérhetővé tesznek korábban nem mérhető értékeket. Kulturális mélyfúrásokat végeznek, és egyedi módon tudnak a kérdésekre válaszokat adni.

– Hogyan lehet valaki a Egyesült Államokban és Magyarországon is sikeres?

– Tudatosan át kell formálnia a személyiségét és a kultúráját annak, aki otthonról indulva itt be akar futni. Az amerikai álom szerint dolgozz keményen, tartsd be a szabályokat és sikeres leszel. A magyar álom szerint találd meg a kiskapukat, hogy hozzáférj a húsosfazékhoz. És ez csak a felszín!

– Volt olyan projektje, ahol a túlzott csapatmunka már-már negatív hatású volt?

– A csapatmunka veszélye a „group-think” kialakulása, amit talán csordaszellemnek fordíthatunk. Én mindig különleges, egyéni, zseniális kollégákat választottam magam mellé, hogy ne legyünk kitéve ennek a veszélynek. A kihívás ebben az eltérő vélemények harmonizálása, amit itt úgy hívnak, hogy „macskapásztorkodás”.

– Kulturális alkimistának tartják…

– Úgy tartom: ahogy bent, úgy mennek kint is a dolgok. Belülről kell indítani a kommunikációs folyamatokat. Segítek lebontani azokat a masszív kulturális falakat, amelyek a munkatársak és vásárlók között minden cégben ott vannak. Sok cég és szervezet a kommunikációt pajzsként emeli maga elé. Én abban hiszek, és csak olyan cégekkel dolgozom együtt, akik hajlandók őszintén megnyílni, és termékeiket, szolgáltatásaikat a közösséggel együtt javítani, fejleszteni. A takargatandónak vélt ólomból együtt alkothatunk fényes aranyat.