Munkerőpiac

46_19192190.jpg
Forrás: ITB
Mértékadó előrejelzések a 2020-as HR-trendekről

Erre figyeljenek idén a jó HR-vezetők

A kritikus szaktudás és képességek erősítése, a vezetői csapat fejlesztése, a digitális üzletmenetre való átállás támogatása – többek között ezek szerepelnek idén a humán erőforrást vezető menedzserek prioritásai között.

Összeállításunkban áttekintjük a Gartner és a KPMG 2020-ra vonatkozó HR-előrejelzéseit. „A HR vezetők 2020-as prioritásai reflektálnak arra, hogy mire van szükségük a vállalkozásoknak ahhoz, hogy sikeresen működhessenek olyan bizonytalan körülmények között is, mint amilyenek a mostani időszakot jellemzik. Miközben a digitális átállás napjainkra komoly szakadékot hozott létre a ténylegesen rendelkezésre álló és a szükséges kompetenciák között, és alaposan próbára teszi a vezetői képességeket, az is jól látszik, hogy a cégeknél hiányzik az egész üzlet átstrukturálásához és az előttük álló változások menedzseléséhez szükséges tudás” - mutatott rá Leah Johnson, a Gartner HR-tanácsadói üzletágért felelős alelnöke.

A helyzet komolyságát jól mutatja a kutatócég felmérése is, mely szerint HR-részlegek vezetőinek mindössze 9 százaléka látja úgy, hogy a saját szervezetük felkészült arra, hogy a jövőbeni elvárásoknak megfelelő munkahely legyen. A Gartner tanulmányának készítői öt fő prioritást állapítottak meg, amelyekkel foglalkozniuk kell a HR-vezetőknek annak érdekében, hogy az adott vállalkozás munkaerő-politikája is támogassa a növekedést.

 

Alkalmazkodás a változó igényekhez

A kutatócég szakértői szerint kulcsfontosságú, hogy biztosítsák a jövőbeni sikeres működéshez szükséges munkaerőt. Az automatizáció és a digitalizáció jelentős mértékben megváltoztatja, hogy milyen képességekre és tudásra van szükség a sikerhez és a cégek bizony bajban vannak, amikor ezt biztosítani kellene. A Gartner kutatása szerint a HR-vezetők 46 százaléka látja úgy, hogy az adott cég munkavállalói nem rendelkeznek az átalakuló üzleti környezetben szükséges képességekkel. Annak érdekében, hogy változtassanak a helyzeten és rendelkezésre álljon a megfelelő szaktudás, a HR-szakembereknek össze kell fogniuk az üzleti döntéshozókkal, hogy megértsék az új igényeket és képesek legyenek fenntartani az egyensúlyt az örökölt, a jelenlegi és az új tudáskészletek között. Ez az együttműködés azért is fontos, mert így pontosabban tudják majd bemutatni a munkavállalóknak azt is, hogy az új képességek elsajátítása hogyan járulhat hozzá a személyes karrierjük építéséhez.

Öt meglepő HR statisztika:

– A munkáltatók 72,8 százaléka küzd azzal, hogy releváns jelölteket találjon vállalkozása számára.

– Manapság a dolgozók csak 4,2 évig marad az adott cégnél, és karrierjük során 10–15-szer váltanak munkahelyet.

– Az álláskeresők több mint 79 százaléka használja a közösségi médiát álláskeresésre.

– A HR szakemberek 53 százaléka szerint a magasabb minőségi onboarding folyamat növeli az alkalmazottak elkötelezettségét.

– A HR vezetők 97 százaléka azt tervezi, hogy 2020-ig növeli a toborzására irányuló technológiai beruházásait.

(Forrás: hrcloud.com)

Jobban képzett menedzserek

A Gartner elemzése arra is felhívja a figyelmet, hogy hiába sikerül megszerezni a szükséges képességeket és tudást, ha nem megfelelő az irányítás, nincs esély a sikerre. Éppen ezért a HR-vezetők jövő évi prioritásai közül nem hiányozhat a menedzsment tagjainak további fejlesztése is. Ez azért is rendkívül fontos, mert a gyorsan változó üzleti környezetben, a folyamatosan feltűnő diszruptív technológiák és üzleti modellek miatt a vállalati döntéshozók felelőssége és a velük kapcsolatban megfogalmazott elvárások is jelentős mértékben nőttek. Azt, hogy ez mekkora kihívást jelent jól mutatja az a felmérés, amely szerint a HR-vezetők egyharmadának jelent problémát a felsővezetők hatékony fejlesztése, a középszintű menedzserek esetében már közel felük jelezte is ezt.

A Gartner szakértői szerint az egyik célravezető megoldás a „complementary leadership” lehet, vagyis egy olyan modell, amelynek keretében több vezető szorosan együtt dolgozik, és mivel megosztják egymás között a felelősséget, még arra is van lehetőség, hogy egy-egy szakterületet jobban megismerjenek.

 

Változások egyszerűen

A gyorsan változó üzleti környezetre történő hatékony reagálást támogathatja, ha a munkavégzést megkönnyítő változtatásokat hajtanak végre a vállalati struktúrában, és kidolgoznak egy jól működő változáskezelési gyakorlatot. A kutatócég felmérése alapján a munkavállalók 57 százaléka szembesül komoly akadályokkal mindennapi munkavégzése során, amelyek a munkahelyi környezet változásaiból adódnak. Egészen elképesztő, de egy átlagos dolgozó 2019-ben 12, kisebb-nagyobb szervezeti átalakulással szembesült a munkahelyén. A megfelelő munkatársak aktív bevonásával a változást előkészítő folyamatokba a HR-vezetők számottevő mértékben csökkenthetik a dolgozók ellenérzését az újdonságokkal szemben.

 

Digitális képességek

Ahogyan arról már volt szó, a digitalizáció az egyik legnagyobb kihívás, amellyel szembenéznek a vállalkozások, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy közülük nagyon sok nem készült fel a változásra. A Gartner által megkérdezett HR-vezetők 43 százaléka jelezte, hogy a cégük nem rendelkezik egyértelmű, jól átgondolt stratégiával a digitális átálláshoz, 35 százalékuk pedig arról számolt be, hogy hiányoznak a képességek is, amelyek a sikeres váltáshoz szükségesek. Ahhoz, hogy ebben változás következhessen be, a Gartner elemzői szerint a HR-osztályoknak markáns szerepet kell vállalniuk a digitális átalakulásban. Ennek érdekében a lehető leginkább a szakértőivé kellene válniuk a folyamatnak, amit a többi részleg vezetőivel együtt dolgozva, a célok és a stratégia közös megalkotásával érhetnek el, emellett pedig kiemelt figyelmet kell fordítani a folyamatot támogató képességek felmérésére.

 

Kommunikációs kihívás

A versenyképesség megőrzésében és a növekedés biztosításában alapvető fontosságú a tapasztalt, képzett munkatársak megtartása, ráadásul ha ők elégedettek, akkor az nem csak jobb működést jelent, de a „szájreklám” révén könnyebbé teheti az új tehetségek megtalálását is. A Gartner elemzése szerint 2020-ban minden eddiginél nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a HR-vezetőknek és a vállalkozásoknak a munkavállalói élmény növelésére. A helyzet egyelőre korántsem kedvező, a kutatócég adatai szerint ugyanis az alkalmazottak 46 százaléka nagyon elégedetlen jelenlegi munkahelyével. A Gartner elemzése szerint annak érdekében, hogy a helyzet változzon, már nem elegendőek a munkavállalók közérzetét, vagy éppen a munkavégzés körülményeit javító intézkedések, hanem intenzíven kommunikálni kell ezeket a lépéseket és az elért eredményeket az alkalmazottak felé.


Irreleváns vagy stratégiai szerepű lesz a HR 2020-ban?

A KPMG belenézett a technológia varázsgömbjébe, és a világ működését újra író trend mentén arra tett kísérletet, hogy a HR-szakmát érintő, annak jövőjét meghatározó legfontosabb változásokra irányítsa a figyelmet. Hogy a folyamat végén a HR üzleti szempontból lényegtelen vagy stratégiai szerepűvé lép elő, csak azon múlik, hogy vezetők miként építik döntéseikkel a szakma jövőjét. De lássuk, mit mond a jövőről a „Future of HR 2020”.

Az idei tanulmányban négy összekapcsolt, jövőformáló fókuszterületet azonosított a KPMG.

#1 A munkaerő állandó változása A negyedik ipari forradalom nem csak a gépek évszázadát hozta el, hanem a „gig economy” és a robotmunkatárs (coworker) fogalmakat is, amelyek teljesen új kihívás elé állítják a munkaadókat a multinacionális szinttől lefelé a legkisebbekig. A klasszikus 8–5 óráig tartó fix munkaidő kora egyre inkább leáldozóban van, helyette pedig a távmunka és a más említett gig, vagy projektalapú és a technológia integrált megoldásai kezdenek teret nyerni. A globális, több mint 1300 HR-vezető válaszait elemző kutatásból kiderül, hogy a válaszadók 56 százaléka egyetért abban, hogy a legnagyobb kihívás az AI és az azzal kapcsolatos technológiai megoldások céges működésbe való implementálása lesz. Utóbbi pedig a hagyományos, évszázadok óta működő szabályok felrúgását helyezi kilátásba, és a már meglévő dolgozók soft skilljeinek fejlesztését, ami alól a vezetők sem kivételek.

#2 Cél vezérelte kultúra A legtöbb cég törekszik a tökéletes vállalati kultúra megteremtésére, azonban az ezt formáló vezetők csupán 31 százaléka tudja a gyakorlatba is átültetni az elméletben jól hangzó innovációs megoldásokat. S noha a vezetők 90 százaléka támogatja és hisz az innovatív céges kultúrában, mégis a megvalósítás elmarad az évek során.

A KPMG-kutatás válaszadói abban látják a sikeres és a jövő változásaira adaptív választ adó céges kultúra kialakítását, mint a HR és az üzlet együttműködése, a megfelelő munkavállalói réteg megtalálása, annak megértése, hogy a kultúra specifikus, árnyalt, és hogy nincs minden szervezet számára egy általános „tökéletes” séma belőle.

#3 Munkavállalók a vezetői székben A HR-vezetők a munkavállalói tapasztalatok megtervezését is a három legfontosabb prioritás közé sorolják, amelyre az elkövetkező években kiemelt figyelmet kell fordítani. A szervezetek 93 százaléka úgy véli, hogy a munkavállalói élmény megtervezése, menedzselése és javítása stratégiai prioritás. Nem véletlenül, hiszen számos országban a munkaerőpiacon a speciális készségek és tudás iránti kereslet meghaladja a kínálatot, így a munkavállalók válogathatnak az ajánlatok közül, és nyilván azt a céget fogják választani, ami számukra a legtöbbet nyújtja. S melyik cég ne akarna a legjobb lenni, ebben a kiélezett harcban?

#4 Adatok általi jövőformálás Az adatok ezernyi fronton befolyásolják a világot, ez alól a HR sem kivétel. A kutatásban résztvevő cégek komoly hangsúlyt fektetnek arra, hogy az adatok valós időben történő kinyerésével és elemzésével azonnal megérthessék és orvosolhassák a felmerülő problémákat. A jövőre nézve ezt 0a prioritás szerves részeként említik.