Munkerőpiac

26_hrzone.jpg
Forrás: ITB
Bájtok és sorsok

Az adatvezérelt HR-hez vezető út kilenc állomása

Akár dollármilliókat is hozhat egy cégnek, ha elkezdi hatékonyan használni a rendelkezésre álló adatokat a HR-folyamatok során, ahogyan az például a Virgin Media esetében is történt. Az adatvezérelt működésre való átállás során a meggyőző érvek és a jó stratégia mellett érdemes a vállalkozásnál már meglévő tudásra is támaszkodni.

A bőség zavara – első hallásra talán meglepőnek tűnik, de a vállalati HR-osztályok munkatársainak akár ez is lehetne a problémája, ha a jelenlegi és a potenciális jövőbeni munkatársakról rendelkezésre álló információról van szó, nem beszélve arról, milyen eszközök alkalmazhatók a megtartás, toborzás és kiválasztás során. Persze önmagában az, hogy a közösségi médiának, az üzleti elemző rendszereknek és az egyre szélesebb körben bevetett mesterséges intelligenciának köszönhetően rengeteg adat vált elérhetővé még kevés, valahogyan ki is kellene használni az ezekben rejlő potenciált. Az adatvezérelt HR felé vezető út nem feltétlenül könnyű, de figyelembe véve a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetet, hosszú távon valószínűleg nagyon megéri.

 

Milliós haszon

Vállalattól, a humán erőforrás osztályokon dolgozók és a felső vezetést alkotók személyiségétől függően persze számos megoldás lehet arra vonatkozóan, hogyan érhető el ez a cél, az egyik legfontosabb feladat azonban az, hogy tisztán lássuk, hogy miért is éri meg. Első lépésként ezért azt kell bemutatniuk az adatvezérelt HR kialakításán dolgozó vezetőknek, hogy az adott állapothoz képest milyen előnyökkel jár, ha jobban kiaknázzák a rendelkezésre álló adatokban rejlő lehetőségeket.

Ez akár hosszas kutatást, a vállalaton belül más osztályok bevonását is igényelhet, ahogyan például a brit kábeltévé és mobilszolgáltató, a Virgin Media esetében történt. Az egyik újonnan érkezett vezető arra volt kíváncsi, hogyan befolyásolja a márka imázsát a felvételi beszélgetések után elutasított jelentkezők véleménye és egészen megdöbbentő eredményre jutott. A visszautasított jelöltek hat százaléka a cég döntése után lemondta a náluk lévő előfizetését a rendkívül negatív élmények miatt. Ez évente 5,4 millió dollárnyi kiesést jelentett, azonban a teljes kár a családtagok, barátok előfizetés-lemondásaival együtt ennek az összegnek a kétszerese, háromszorosa is lehetett. Ha nem néznek bele igazán mélyen az amúgy rendelkezésre álló adatokba, sohasem derült volna ki ez a jelenség, és később a személyes interjúkat készítők oktatásával sikerült jelentősen javítani a helyzeten.

 

Kell egy csapat!

Ha már egyértelműen látszanak az előnyök és a felső vezetés is elfogadta az érvelést, jöhet a következő pont, az átmenetre koncentráló, azt levezénylő csapat összeállítása. Mivel a HR-osztályokon dolgozók számára sokszor teljesen új az adatvezérelt megközelítés, ezért célszerű más részlegekről is bevonni szakembereket ebbe a csapatba, olyan területekről, ahol már napi rutin az adatok rendszeres is igen átfogó elemzése, mint a marketing vagy az értékesítés.

A következő fontos lépés az átmenet stratégiájának megalkotása, ami egyértelmű üzeneteket és olyan célokat tartalmaz, amelyek könnyen befogadhatók és amelyekkel azonosulni tudnak a munkatársak. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az adatvezérelt HR-re történő átállás, főleg egy nagyobb szervezet esetében nem „kiscsoportos foglalkozás”, ezért szükség van arra, hogy az egész cég megértse, hogy mi a vízió és mi a változtatások célja. Persze egy, a vállalati levelezőlistán körbeküldött e-maillel is le lehetne tudni a kommunikációt, de ahhoz, hogy mindenki megértse, miért van szükség a változtatásokra és miért lesz sokkal erősebb az adatvezérelt módszerrel dolgozó csapat, ahhoz rendszeresen és minél szélesebb körben kell beszélni az új koncepcióról.

Kilenc tipp az adatvezérelt HR-hez

1. Mutasd be az adatvezérelt működés előnyeit!

2. Hozz létre egy csapatot, amivel megvalósítható a változás!

3. Legyen egyértelmű víziód és stratégiád!

4. Beszélj a cégen belül rendszeresen az elképzelésedről és a célokról!

5. Alakítsátok ki az adatgyűjtés közös módszereit!

6. Használd fel a példákban rejlő erőt!

7. Győződj meg arról, hogy mindig a megfelelő emberhez érkezik a megfelelő adat!

8. Osszátok meg egymás között a tudást!

9. Intézményesítsétek a változásokat!

 

Persze ha már az adatvezérelt működésről van szó, akkor mindenképpen foglalkozni kell azzal, hogy a megfelelő forrásból származó, a döntéseket és a HR működését valóban támogató adatok álljanak rendelkezésre. Ehhez érdemes felmérni azt, hogy a belső folyamatok mennyire támogatják ezt és ahol szükséges, ott beavatkozni. Nagyon fontos, hogy a lehető leggyorsabban alakuljanak ki az adatgyűjtés új útjai, ha szükséges, hogy rendelkezésre álljanak a megfelelő, a HR csapat tagjai által is elfogadott információk.

 

Kis lépésekkel a nagy cél felé

Az új megközelítés bevezetése során kezdetben érdemes gyorsan megvalósítható és rövid időn belül eredményeket hozó változtatásokat végrehajtani. Egy kisebb, néhány embert megmozgató projekt sikere nagyszerű módszer lehet arra, hogy megmutassuk, milyen előnyökkel jár, ha megfelelő módon használjuk az adatokat. Ehhez kapcsolódik az is, hogy az adatvezérelt működésre történő átállás során olyan rendszert kell kialakítani, ami biztosítja, hogy a megfelelő emberhez kerüljenek az egyes információk, hiszen így hozhatja a legtöbb hasznot az átállás.

Az egész vállalatot érintő szemléletmód-váltás hatalmas, hosszabb ideig tartó és hosszú távú célokat szolgáló projekt. Ugyanakkor érdemes egy ilyen feladat során is kiaknázni a korábbi, kisebb projektek során szerzett tapasztalatokat. Fontos, hogy az adatvezérelt stratégiát bevezető csapat tagjai is megosszák egymást között a korábban, más projekteken szerzett tudást és persze az is, hogy pontosan megértsék, mekkora értéket képviselnek az adatok.

Az alapos előkészítés, a jól átgondolt stratégia, az ütős csapat összeállítása, valamint a megfelelő kommunikáció jelentős mértékben megkönnyíti és meggyorsítja az adatvezérelt HR-működés bevezetését, azonban az átállás még így is egy hosszú folyamat, amely folyamatos ellenőrzést, és ha szükséges, korrekciókat igényel. Hiszen a végső cél az, hogy az adatokra alapozott döntéshozatal valamennyi csapattag számára a napi rutin részévé váljon, ami nem egyik napról a másikra következik be.