Munkaerő-menedzsment

Gáspár Attila, META-INF
Gáspár Attila, META-INF
Forrás: ITB
Kis cégnél is lehetnek nagyvállalatokra jellemző kihívások

„Nem mi választunk munkavállalót, hanem közösen választjuk egymást”

A hazai IT-munkaerőpiac jelenlegi helyzetéről, az élethosszig tartó tanulásról, a kollégák motiválásáról és egy izgalmas, Las Vegas-i csapatépítőről is beszélgettünk Gáspár Attilával, az Atlassian megoldásokkal foglalkozó META-INF egyik ügyvezető-tulajdonosával.

– Bármilyen területről is legyen szó, nehéz ma jó szakembert találni – és nem csak Magyarországon jelent ez problémát. Amikor valaki állást keres, vagy váltáson gondolkodik, nem feltétlenül elég számára a cég hangzatos neve vagy a feladat érdekessége. Nemcsak a munkaadók veszik figyelembe, hogy az új ember beleillik-e a csapatba, hanem a munkavállaló számára is fontos, hogy a munkakörén kívül is jól tudja-e magát érezni az adott közegben. Az érdekes feladatok mellett magasztosabb célokat is keresnek. Miben nyilvánul meg nálatok a magasztosabb cél?

– A magasztosabb célt sokszor az ügyfeleinkben találjuk meg. Például az Atlassian által alapított Pledge 1%-os mozgalom arról szól, hogy a cég négy területének egy százalékát non-profit célra ajánlják fel. Ez a négy terület a tőke, a profit, a kollégák munkaideje és a termékek. Ehhez a kezdeményezéshez mi is csatlakoztunk, és például a Herosz Állatmenhelynek Székesfehérváron ingyenesen vezettük be a vállalat megoldásait. Az állatok védelme, a természet szeretete mindannyiunk számára fontos, ezért ez a projekt szívügyünk volt. A menhely vezetője elmondta, hogy korábban tíz dossziéjuk volt, nehezen tudták rendszerezni és nyilvántartani az állatok aktuális állapotát. Mióta megszüntették ezt a rendszerezést, azóta sokkal több idejük jut az állatokra. Mi ilyen és ehhez hasonló feladatokat igyekszünk elvállalni, hogy ne pusztán termékfejlesztésről, IT-tanácsadásról szóljon a munkánk, hanem a társadalmi felelősségvállalás is szerves része legyen tevékenységeinknek. 

– Hogyan kivitelezhető a magasztos cél mellett az élethosszig tartó tanulás?

– Az igazán jó szakember számára fontos, hogy mivel lehet ő több néhány év múlva. Mindennapjaink része, hogy kollégáinknak lehetőséget adunk az önfejlesztésre. 

– Mi a véleményed az informatikushiányról? Hogyan motiváljátok a leendő kollégákat?

– Amikor folyamatosan növekszünk, bővülni és fejlődni szeretnénk, miközben a munkaerőpiac szűknek látszik, ott nem könnyű ezzel a helyzettel szembesülni. Igyekszünk egy teljesen újfajta perspektívát, munkakörnyezetet kínálni a leendő csapattagoknak.

– Ezt hogyan tudjátok megvalósítani?

– Hosszútávra tervezünk a kollégákkal és segíteni szeretnénk őket abban, hogy a munka és a magánélet kettőse harmonikusan megférjen egymás mellett. Saját példámból jöttem rá, amikor a kisfiam óvodai beszoktatásában részt vettem, hogy milyen meghatározó élmény volt, hogy jelen lehetettem ebben az időszakban az ő életében. Ezután kitaláltuk és bevezettük az extra öt nap szabadságot, ami minden kollégának jár, aki az életéhez tartozó nagyobb és meghatározó eseményeken részt szeretne venni. Támogatjuk a heti egy-két nap home office-t, ami egyrészt lehetőséget ad arra, hogy a kolléga néha a családja közelében dolgozzon, másrészt a maradék három-négy napban a csapategység is erősödjön. Ehhez szükséges a rendszeres személyes jelenlét. Bár kicsi cég vagyunk, de hasonló a problémák itt is megjelenhetnek, mint egy háromezer fős cégnél.

– Jelenleg inkább a külföldi vagy a belföldi terjeszkedésre fókuszáltok?

– A magyar piacon több személyes kapcsolatot tudunk kiépíteni, leginkább a rendezvényeinkkel, a negyedévente megrendezésre kerülő Meetupokkal és a nemzetközi konferenciáinkkal. Külföldön sajnos nem tudjuk azt a személyes élményt biztosítani, amivel az itthoni ügyfelek lojalitását elnyertük, de igyekszünk a személyes kapcsolat korlátait konferenciahívásokkal és ugyanazzal a hatékony munkával ellensúlyozni, mint amit a magyar ügyfeleknél biztosítunk. Itt a termékeink esetén nagyobb hangsúlyt fektetünk a user experience-re, a marketingre, a termék supportra és a dokumentációra.

– Az informatikusok szűrése és felvétele hogyan működik nálatok? Maga az állásinterjú a jól megszokott sémák alapján történik?

– Általában meglepi az álláskeresőket a nálunk tapasztalt transzparencia és kölcsönösségre való igény. Az, hogy valaki megfelel-e az adott pozícióra, az természetesen lényeges, de ennél jóval többre vagyunk kíváncsiak az interjú alatt. A mai világban talán szokatlan, de én azt szoktam kérni a jelentkezőtől, hogy képzelje el, hogy öt év múlva újra itt ülünk és beszélgetünk. Ezzel szeretnénk betekinteni a jelölt jövőképbe és látni, hogy mennyire illeszkedünk mi az ő távlati elképzeléseibe. Szerintem ez a sikerünk egyik titka. Természetesen emellett van szakmai teszt, személyes beszélgetés és a közvetlen kollégák bevonása is. Nem mi választunk munkavállalót, hanem közösen választjuk egymást.

– Ritkán hallani olyat, hogy az egész cég Las Vegasba utazik csapatépítőre. Úgy tudom, hogy ezt egy konferenciával kötöttétek össze, mégis szokatlan egy ekkora volumenű közös program.

– Az elmúlt két-három évben olyan eredményeket értünk el, amelyekre méltán büszkék lehetünk. A csapat minden tagja kivette a részét ezekből a sikerekből, melyet szerettünk volna valahogy meghálálni. Az Atlassian éves nagy konferenciája idén nyáron Las Vegasban volt, ahova úgy döntöttünk, kivisszük magunkkal az egész csapatot. A 3+1 napos konferencia előtt pár nappal érkeztünk és utána pár nappal indultunk haza. Így két teljes hétvégénk volt szabad, amiből az első hétvégét közösen töltöttük, ezzel is megalapozva a konferencián végzett közös munkát. A második hétvégén, három csapatra oszlottunk és a környék természeti adottságait, városait fedeztük fel. Ez a másfél hét életre szóló élmény volt mindannyiunk számára. Nagyon sok mindent megtanultunk egymásról, ennek köszönhetően pedig még jobb csapat lehetünk.