Munkaerő-menedzsment

46_Family-friendly-initiatives.jpg
Forrás: ITB
Érezd magad otthon – a cégben!

A munkáltatói márkaépítésben is jól jön a családbarát munkahely

A kisgyermekes édesanyák munkába való visszaállásának megkönnyítése; relaxáló szoba, ahova a szülők a gyerekekkel félrevonulhatnak; minitárgyaló dizájnbútorokkal a kicsiknek – többek között ezekkel a módszerekkel igyekeznek családbaráttá alakítani a munkahelyeket a hazai vállalkozások. Egyre több olyan kezdeményezés van, amely itthon is elismeri ezeket a törekvéseket, és a tapasztalatok alapján szívesen használják a családbarát minősítéseket kommunikációjuk során a cégek.

Az ősz beköszöntével elérkezett a konferenciaszezon is, és legyen szó akár a digitális forradalom hatásairól, akár a pénzügyi szektort felforgató jelenségekről, esetleg az e-kereskedelem legújabb trendjeiről, van egy téma, ami kivétel nélkül visszaköszön mindenhol: a munkaerő kérdése. A magyarországi munkaerőpiacon a jelek szerint még egyáltalán nem érződik a közelgő válság, a cégek egyelőre azzal küzdenek, hogy nem tudnak elegendő, megfelelően képzett új munkatársat felvenni és ez visszaveti a növekedésüket. Ráadásul meg kell küzdeniük a digitalizáció jelentette kihívásokkal, ugyanis egyre több munkakörben követelmény az új technológiák és eszközök ismerete.

Persze szép számmal születnek megoldási javaslatok arra, hogy ilyen környezetben mit érdemes tenni. A toborzás és kiválasztás folyamatainak megújítása, hatékonyabbá tétele; a már a társaságnál dolgozók számára kialakított ajánlási rendszer, ami honorálja, ha új embert hoznak a céghez; a meglévő munkatársak átképzése mellett a munkáltatói márka erősítésére és a meglévő alkalmazottak megtartására is kiemelt figyelmet fordítanak ma már a vállalkozások. Ez utóbbi két célkitűzést támogathatja, ha családbarát környezetet alakít ki egy társaság, akár a fizikai környezet, akár a munkahelyi légkör és juttatások vonatkozásában.

 

Szülőkre szabott csábítás

Ma már több kezdeményezés is van Magyarországon az olyan cégek elismerésére, amelyek nemcsak beszélnek róla, hanem érdemi lépéseket is tesznek a családbarát működés érdekében. A legújabb programot a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom és Az Év Irodája Verseny szervezői hirdették meg október közepén, ők Az Év Családbarát Irodáját keresik. A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a munkakörnyezetben is helye van a családoknak, a kisgyermekeknek. Hosszú távú víziójuk, hogy a magyar irodák tervezésénél szép lassan alapvető szemponttá váljon a családbarát berendezés kialakítása.

„Az Év Irodája verseny keretében már évek óta tapasztaljuk, hogy egyre több cég figyel arra, hogy legyen babaszoba, Lego-fal, relaxációs szoba, ahol a szülők a gyerekekkel félrevonulhatnak, hogy ne zavarják a kollégákat, vagy egész egyszerűen családias legyen a légkör” – számolt be a tapasztalatokról Fodor Dániel, Az Év Irodája Verseny főszervezője, az Ingatlan.com rendezvény üzletágvezetője. Az irodák esetében főként olyan közösségi terek létrehozásával szokták erősíteni a családbarát megközelítést, amelyek nem kifejezetten munkavégzésre szolgálnak. „Azt látjuk, hogy ma már viszonylag sok irodában alakítanak ki közösségi tereket, például olyan kávézós részt, ahova a gyerekeket, barátokat is be lehet vinni. Korábbi nevezőknél láttunk számos példát arra is, hogyan igyekeznek támogatni a fiatal édesanyák visszatérését a munkába, így például volt olyan társaság, ahol szoptatószobát alakítottak ki, de arra is van példa, hogy játszósarkot hoznak létre, vagy akár mini óvodát, ahol néhány órát tölthetnek a cégnél dolgozó szülők gyermekei. De ma már olyannal is találkozni, hogy kimondottan gyermekeknek szánt dizájbútorokkal rendeznek be egy mini irodát a kicsiknek. Sokszor hallani ma, milyen nehéz új dolgozókat bevonzani a céghez, azonban a munka világába visszatérő szülőkben rejlő lehetőségeket egyelőre nem igazán aknázták még ki a vállalkozások” – részletezte Fodor Dániel.

Az Év Irodája versenyt szervező Ingatlan.comnál például van olyan program, amelynek keretében a szülés után otthon tartózkodó korábbi kolléganők bedolgozhatnak a cégnek, így nem esnek ki a munkából, és a tapasztalatok szerint elhivatottabbak is maradnak a társasággal kapcsolatban.

Figyelmes fejlesztők

Bevásárlás, posta, hivatali ügyintézés, ruhatisztító, fodrász – a napi munka után még számos dolog rabolhatja el az időt a családtól, azonban ma már a budapesti irodapiac fejlesztéseinél is egyre nagyobb figyelmet kap, hogy minél több szolgáltatás legyen elérhető az adott komplexumban dolgozók számára. Ez a munkavállalói elégedettség mellett a munka–magánélet egyensúly megteremtését is támogatja, ezáltal ösztönözheti a családalapítást is.

Az irodaházak által kínált lehetőségek állhatnak annyiból is, hogy koncentráltan fókuszálnak arra, hogy minél teljesebb legyen a kínálat kiskereskedelmi létesítményekből az épületben, de például egy viszonylag új koncepció keretében a recepción is elérhetővé tesznek többlet szolgáltatásokat. Budapesten az első példa erre a CPI Hungary „Balance Building” komplexumában volt, ahol a főrecepción külön személy foglalkozott azzal, hogy az épületben dolgozóknak az ügyes-bajos dolgaik intézésében segítsen. A munkavállalók az előre megadott listából választhatták ki azt, amire szükségük volt – ez a megoldás pedig annyira sikeres lett, hogy a fejlesztőcég más komplexumaiban is bevezette. De nem aprózták el a lehetőségeket a HB Reavis fejlesztésében megvalósuló „Agora Budapest” komplexumnál sem. Fittness, wellness, szépségszalon, drogéria, élelmiszerbolt, pénzügyi szolgáltatók, külön étterem, kávézó, pékség, valamint rengeteg zöld felület és közösségi terek várják majd a létesítményben dolgozókat és a környéken élőket.

Kommunikációs előny

„Érdemes megfontolni a családbarát intézkedéseket, hiszen egy-egy iroda esetében nem jelent óriási költséget egy speciális helyiség kialakítása, vagy akár néhány játék beszerzése, ugyanakkor a HR-kommunikációban ez a mentalitás és az ilyen kezdeményezések fontos üzenetek lehetnek. Azt látjuk, hogy az Év Irodája Verseny korábbi nyertesei nagyon szívesen használják a kapott elismerést a kommunikációjukban, sokan közülük az álláshirdetésekben is feltüntetik ezt. Ez persze érthető is, hiszen a fiatal munkavállalók körében az irodai környezet is kiemelten fontos szempont, amikor arról döntenek, hova menjenek dolgozni” – fűzte hozzá Fodor Dániel.

A családbarát iroda pályázatra november végéig jelentkezhetnek azok a társaságok, amelyek 2019-ben költöztek új irodába vagy újították fel a régit. „A tapasztalatunk egyébként az, hogy a dolgozók nagyon is aktívak, amikor arról van szó, hogyan alakítsák ki az irodát. Ha bevonják őket ebbe a folyamatba, az jótékonyan hat az adott társaság megtartóerejére is, ugyanis ha azt érzik a munkatársak, hogy van beleszólásuk abba, milyen környezetben dolgoznak, akkor elhivatottabbak a cég iránt” – fogalmazott a verseny főszervezője.

„Szülőként sokan elgondolkozunk azon, hogy vajon jó ötlet-e, ha egy gyereket beengedünk egy munkahelyünkre. Nekem négy gyermekem van, és persze én is kicsit feszengeni szoktam, mikor átfut az agyamon a gondolat, hogy a főnök fia vajon mit tesz tönkre – számolt be személyes tapasztalatairól Az Év Családbarát Irodája díj meghirdetésekor Szabó Zoltán, a BT (British Telecommunications) ügyvezetője. – Nálunk jellemzően Y generációs munkavállalók dolgoznak – 30 év az átlag életkor. Körülbelül 2500 dolgozónak 1000 kisgyermeke van. Van családi napunk, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalommal karöltve szerveztünk meg, ilyenkor a gyerkőcök bejöhetnek megnézni az anyukák, apukák munkahelyét” – fűzte hozzá Szabó Zoltán.


Stratégiai gondolkodás

Az említett mozgalom még 2013-ban alapította meg a Családbarát Vállalat Díjat, amit kis-, közép- és nagyvállalati kategóriában ítélnek oda, de a zsűri előterjesztése alapján az újszerű ötleteket, egyedi megoldásokat különdíjakkal is értékelik. Bár azt lapzártánkkor még nem lehetett tudni, hogy ebben az évben mely cégek érdemelték ki az elismerést, a tavalyi díjazottak kezdeményezéseiből is érdemes tanulni. A kisvállalati kategóriában nyertes érdi Bepatek például ebben a szegmensben merőben szokatlan módon külön humán szakembert alkalmaz a munkavállalók lelki egészségének megőrzése érdekében és az ő segítségével alakították ki családbarát stratégiájukat is. Felismerték ugyanis, hogy az elégedett munkavállaló meghatározó az üzleti sikerben is, innen pedig már gyorsan eljutottak addig, hogy ennek eléréséhez fontos a családbarát működés is. A vállalati hitelfelvétel, a rugalmas munkarend és távmunka írásos keretek között történő lefektetése, az etikai szabályzat mind ezt a célt szolgálják.

A tavaly nagyvállalati kategóriában nyertes Grundfos Magyarország több módon is segíti az ott dolgozókat, hogy a családjukra is jusson elég idejük. A kisgyerekesek havonta négy napot otthonról dolgozhatnak, rugalmas, valamint 7+1 órás munkarendet, kismamaműszakot alakítottak ki, családi napokat is tartanak, nyaranta pedig napközis gyerektáborokat szerveznek.

 

Globális program

Számos családbarát intézkedést valósítottak meg az elmúlt években a Schneider Electric magyarországi üzemeiben és budapesti központjaiban is, és a vállalat idén megkapta a Családbarát Hely tanúsító védjegy bronz fokozatát. „Nagyon sok olyan programunk van cégen belül, amelyek azt mutatják, hogy odafigyelünk a kollégáinkra. Talán az egyik legfontosabb és erre nagyon büszke is vagyok, a négy elemből álló, globális Family Leave programunk, amely a hazai munkatársak számára is elérhető. Amikor elmegy szülni egy kismama, akkor a cégünk az állam által adott 70 százalékos GES-t három hónapig kiegészíti 100 százalékra, vagyis a gyerek születése után ennyi ideig a teljes munkabérét kapja meg. A program másik eleme az, ha bármilyen közeli családtag megbetegszik, akkor az orvosától hozott igazolás bemutatásával a munkavállaló egy hétig otthon maradhat betegállományban és erre az időszakra is 100 százalékos bért kap. A magyar törvények szerint az újszülött gyermekek édesapja egy hetet tölthet otthon úgy, hogy közben teljes fizetést kap, nálunk ezt két hétre egészítettük ki. A negyedik eleme a programnak pedig az, hogy ha haláleset történik a családban, akkor két nap helyett egy hétig maradhat otthon a munkatársunk és természetesen teljes fizetést kap erre az időszakra is” – mondta Lerch Zoltán, a Schneider Electric országos HR-igazgatója. A társaság igyekszik megkönnyíteni a szülés utáni visszatérést is, főleg a gyáraikba 4-6 órás munkaviszonyba tudnak felvenni kisgyermekes anyukákat. Emellett tartják a kapcsolatot a kismamákkal, rendszeresen meghívják őket céges eseményekre, a családias hangulatot pedig az irodai dolgozók esetében az évente megrendezett „Bring your kids to work” nap is erősíti, amikor a gyerekeket bevihetik a szülők a munkahelyükre, ahol programokkal szórakoztatják a kicsiket. „A cafeteria rendszerünk számos eleme, a dolgozói napok, vagy az a lehetőség, hogy a családtagokat is be lehet vonni a kedvezményes áru egészségügyi ellátásba, szintén a családbarát kultúra részei. De fontosnak tartom kiemelni azt is, hogy a mi üzemeinkben csak két műszak van, ami lehetőséget kínál arra, hogy munkatársaink több időt tölthessenek a családjukkal” – tette hozzá Lerch Zoltán.