Munkaerő-fejlesztés

42_2_betterpoints.jpg
Forrás: ITB
A fiatalok elvárják a folyamatos visszajelzést

A (meg)köszönés iskolája

Néhány kedves szó az elvégzett munka elismeréseként – óriási lendületet adhat a pozitív visszajelzés a munkavállalóknak, ráadásul amellett, hogy hozzásegíti az adott vállalkozást a munkatársak megtartásához, a munkáltatói márkát is erősítheti. A köszönet kifejezésekor érdemes pontosan meghatározni, hogy miért hálás a vezető, de arra is oda kell figyelni, hogy ne éljen túlságosan gyakran ezzel az eszközzel.

Nagyobb lelkesedés, jobb hangulat, pozitív viszonyulás a vállalathoz és az aktuális feladatokhoz, végső soron pedig hatékonyabb munkavégzés – az elégedett alkalmazottak kulcsszerepet játszanak egy-egy cég sikerében. Az utóbbi években az is kiderült, hogy az anyagi ösztönzők mellett egyéb tényezők is meghatározó szerepet játszanak abban, hogyan ítélik meg helyzetüket a munkavállalók.

Az értelmes, kihívást jelentő feladatok és az előrelépés, fejlődés lehetősége mellett a folyamatos visszajelzés is fontos szerepet játszik a „menjek vagy maradjak?” kérdés eldöntésében, főként a fiatal korosztály tagjainál. Az értékes emberek számára fontos, hogy tisztában legyenek azzal, a munkájuknak van jelentősége, ezért a vállalati vezetőknek nem szabad megfeledkezniük arról, hogy kifejezzék elismerésüket, köszönetüket a munkájukért. Az egyszerű „köszönöm” is sokat számíthat természetesen, de egy kis odafigyeléssel és erőfeszítéssel sokkal ösztönzőbbé is tehető az elismerés kifejezése.

 

Motiváló részletek

Vállalati környezetben alapvetően négy módon lehet megköszönni a munkát. Talán kissé ódivatúnak tűnhet a kézzel írt feljegyzés egy olyan korban, amikor mindent áthat a digitalizáció, de biztosak lehetünk abban, hogy a munkatársak értékelik a gesztust, ami személyessé teszi a köszönetnyilvánítást. Még nagyobb hatása lehet annak, ha szemtől szemben fejezi ki elismerését munkatársának a vezető. Egy-egy ilyen pillanat azt erősíti meg a munkavállalóban, hogy nemcsak dolgozóként, de emberként is nagyra tartják, ami hatalmas motivációt adhat a feladatok folytatásához. Ha nincs lehetőség a személyes találkozóra, akkor pár perces telefonbeszélgetés is alkalmas lehet minderre, de ha nagyon kevés az idő, még akkor is bele kell, hogy férjen legalább egy rövid e-mail elküldése, amellyel a közvetlen felettes kifejezheti, hogy munkatársa jól végzi a dolgát.

Azonnali reakció

Ahogyan egy ajándék esetében, a köszönetnyilvánításnál is sokat számíthat, hogyan adják át. Mint arra már utaltunk, különösen a fiatal munkavállalók ma már elvárják a visszajelzést, és nemcsak a havi, esetleg negyedéves értékelés során, hanem sokkal rendszeresebben. Így természetesen, ha valamit jól csinálnak, akkor érdemes azt minél előbb a tudtukra adni. A szinte azonnali pozitív visszajelzés szintén nagy segítség abban, hogy továbbra is magas szinten végezze az adott munkatárs a feladatát. Azon túl, hogy a dicséret során a munkavállaló tudtára hozzák, hogy pontosan miért is kapta, hasznos lehet, ha egy kicsit kontextusba is helyezik az ő munkáját és kiváló teljesítményét, hogy képet alkothasson arról, hogyan járul hozzá az egész vállalat sikeréhez – a motiváció fenntartásában ez nagyon sokat segíthet.

Bár mindenki szívesen fogadja az elismerést, azért célszerű arra is odafigyelni, hogy ne legyen túl sok a dicséret. Ha minden apró dolog miatt dicshimnuszt zeng a főnök a beosztottjáról, az nagyon gyorsan visszaüthet, és a köszönetnyilvánítás elveszítheti jelentőségét és ezzel együtt motiváló képességét. Az elismerés mértékének és módjának alkalmazkodnia kell a teljesítményhez. A túl gyakran, rutinszerűen, mindenféle érzelem, esetleg őszinteség nélkül kinyilvánított köszönet szintén nem szolgálja a vállalat érdekeit, sőt ha maga a munkavállaló sem érzi helyénvalónak azt, akkor gyengítheti a motivációt is.

Kutatásuk ugyanakkor azt mutatják, hogy sokkal célravezetőbb és nagyobb hatású a köszönetnyilvánítás, ha az alkalmazottak azt is megtudhatják, hogy pontosan miért kapták az elismerést. A „szép munka” önmagában nem feltétlenül elegendő, hiszen nem fogják tudni, hogy mit is csináltak jól. Persze nem kell feltétlenül a legapróbb részletekre kitérni, de ha valaki olyan visszajelzést kap, hogy „Remek, hogy mindig tartod a határidőt!”, vagy „Kiváló, nagyon részletes lett az elemzésed!”, esetleg „Nagyszerű, hogy soha nem kell belejavítanom az általad küldött beszámolókba!”, akkor nem csupán azt érzi a munkavállaló, hogy számít a munkája, de motiválhatja is a vezető arra, hogy továbbra is ilyen magas színvonalon végezze a feladatait – igazi win-win helyzetet teremtve mindenkinek.

 

Megbecsült munkatársak

Az elismerés kifejezésekor a konkrét eredmény mellett érdemes megemlékezni arról is, hogy milyen erőfeszítéseket tett az adott munkatárs annak érdekében, hogy eljusson idáig. A kemény munka és az innovációs szándék támogatásával olyan vállalati kultúrát lehet kialakítani, amelyben a munkavállalók nem félnek attól, hogy új dolgokat próbáljanak ki.

Fontos azzal is tisztában lenni, hogy az elismerés pozitív hatásai csak olyan környezetben érvényesülhetnek teljesen, ahol a munkavállalók úgy érzik, megbecsülik őket, és a csapat fontos tagjai. Ha általában úgy kezelik a cégnél a vezetők a munkatársakat, mint egy nagy gépezet kis csavarjait, akkor bizony a köszönő szavaknak sem lesz túl nagy jelentőségük.

A jó teljesítmény elismerésére az anyagi jutalom, a köszönetnyilvánítás mellett jó eszköz lehet az is, ha a munkatársak nagyobb szabadságot és felelősséget kapnak, hiszen ez is kifejezi azt, hogy a vezetés nagyra értékeli a teljesítményüket. Ha pedig a kiemelkedő munkavállalók az izgalmas, kihívást jelentő feladatokkal is megbirkóznak, az nagyon komoly előnyt jelent a vállalkozás számára is, hiszen ők adhatják a vezetői csapat utánpótlását, de akár a többiek mentoraiként is bevethetővé válnak. Rich Henson, az HR Morning szakértője szerint hatékony ösztönző eszköz lehet az is, ha egy jobban hangzó, valamilyen vezető szerepre utaló titulust kap egy jól teljesítő munkatárs, hiszen ez még fizetésemelés nélkül is azt jelzi számára, hogy elismerik a munkáját.