Futurum 2020

102_deskgram.jpg
Forrás: ITB
Értékelt munkaadók

Lecsökkentheti a toborzási költségeket az erős munkáltatói márka

Számos elismerést zsebelhetnek be a vonzó munkahelyi körülményeket teremtő cégek, amiket aztán büszkén hirdethetnek különböző felületeiken, ezzel is erősítve munkáltatói márkájukat, aminek szerepe az elmúlt időszakban alaposan felértékelődött. A kutatások szerint a jó légkör, a fejlődési lehetőség, valamint a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése teheti igazán vonzóvá a munkaadókat.

A Legvonzóbb Munkáltató, Szerethető Munkahelyek Díj, Legvonzóbb Munkahely Díj, Családbarát Vállalat Díj – megdöbbentő, milyen sok elismerést gyűjthetnek be azok a vállalkozások, amelyek igazán odafigyelnek arra, hogy milyen környezetet biztosítanak munkatársaiknak. Az ilyen típusú díjak megjelenése, és az, hogy szinte minden évben feltűnik valami újdonság – idén például már az Év Családbarát Irodáját is elkezdték keresni – jól mutatja, mennyire felértékelődött, hogy a cégek minél szebb „arcukat” mutassák meglévő és jövőbeli munkatársaik felé.

 

Váltásra készülnek

Ez persze érthető is egy olyan munkaerő-piaci környezetben, amelyben szinte mindenki arra panaszkodik, hogy nem talál sem elegendő, sem megfelelő ismeretekkel rendelkező embert. A munkáltatói márkaépítés ma már a legnagyobb vállalatoktól kezdve a startupokig mindenkinek „kötelező”, hiszen a jó fizetés, a babzsák és a csocsóasztal az irodában jó alap lehet ugyan, de korántsem elegendő a megtartáshoz és az új tehetségek elcsábításához.

Hogy mennyire komoly a helyzet, azt jól mutatja a Randstad kutatása, amit a legvonzóbb hazai munkáltatók áprilisi bemutatásakor hoztak nyilvánosságra. A felmérés szerint a megkérdezett munkavállalók 23 százaléka váltott munkahelyet a múlt évben, míg idén 34 százalékuk tervezte azt, hogy másik állás után néz.

Az is kiderült, hogy hova mennének és milyen feltételekkel azok, akik váltanak. Nagyon jól tükrözi napjaink meghatározó megatrendjeit, hogy a legszívesebben az informatikai szektorban tevékenykedő vállalkozásoknál helyezkednének el, a cég kiválasztásánál pedig a fizetés, a kellemes munkahelyi légkör és a hosszú távon biztos állás megléte – derült ki a kutatásból. Ugyanakkor a válaszok arra is rámutattak, hogy vannak olyan tényezők, amelyek korábban talán kevésbé voltak fontosak, de az elmúlt időszakban igencsak előtérbe kerültek a munkahely kiválasztása során. Ilyen többek között a munka–magánélet egyensúlya, a munkahely elhelyezkedése, a sokszínű, támogató vállalati légkör.

Generációs megértés

Érdekes megállapításokat tett a DreamJo.bs állásportál kutatása is arról, hogy a munkáltatók mivel tudják elveszíteni a tehetségeket és mivel tudják felkelteni a figyelmüket. A felmérésük szerint a hazai aktív és passzív álláskeresők 42,5 százaléka az alacsony fizetés miatt hagyta ott a legutóbbi munkahelyét, a második és a harmadik felmondási ok a fejlődési lehetőség hiánya és a főnökkel való elégedetlenség volt, míg az új állás kiválasztásánál a fejlődési lehetőség, a családbarát jelző, illetve a sokszínű és befogadó munkahely a legfontosabb szempontok.

A Szerethető Munkahelyek Díjat meghirdető társaság kutatása arra is rámutatott, hogy az álláskeresők több mint fele komoly problémának tartja a munkahelyi generációs különbségeket, éppen ezért érdemes arra törekedni, hogy olyan légkört alakítsanak ki, ami a generációk közötti megértést és a sokszínűség elfogadását is elősegíti.

A nagy kérdés, hogy mitől lehet igazán eredményes a munkáltatói márkaépítés. Nos, az egyértelmű, hogy nagyon sok függ attól, hogyan sikerül felépíteni a cégvezető, vagy az adott társaságot a nyilvánosság előtt képviselő menedzsert. De a tapasztalatok szerint a munkavállalók nagyra értékelik azt is, ha egy cég hitelesen kommunikál magáról, és ha ezt sikerül elérni, akkor a szakemberek szerint a munkaerő-keresés költségeit akár a felére is lehet csökkenteni.

Tájékozódni kötelező

Nagyon hasonló eredményt kapott a PwC is abban a felmérésben, amit 2019 Legvonzóbb Munkahelyének Díja kapcsán ismertettek. Ők összesen több mint 37 ezer középiskolást és felsőoktatási intézményben tanuló diákot kérdeztek meg a munkahely-választási preferenciáikról; kiderült: a rugalmas munkavégzés, a stabilitás és az alapfizetés a legfontosabb tényezők a jövő munkavállalói számára. Azt pedig, hogy miért érdemes komoly figyelmet fordítaniuk a társaságoknak arra, hogy ne csak beszéljenek róla, hogy mennyire jó náluk dolgozni, ha tényleg tegyenek is érte az mutatja, hogy a megkérdezett fiatalok 96 százaléka utánanéz a cégnek, mielőtt beadná a jelentkezését.

A PwC azt is vizsgálta, hogy az egyes iparágak közül melyik, miért lehet vonzó a fiatalok számára és azt találták, hogy az informatikai szektorban a távmunka lehetősége és a közvetlen felettes vezetői stílusa, míg a gyógyszeriparban a kihívásokat jelentő munka és a kollégákkal való viszony számítanak meghatározó tényezőnek. A Magyarországon húzóágazatnak számító autóipar szereplőinél a szakmai képzések, valamint a valós teljesítményen alapuló előremenetel lehetnek azok az értékek, amelyek hangsúlyozásával az ágazat szereplői sikeresen erősíthetik a róluk kialakult képet az Y és Z generáció munkavállalói körében.