Futurum 2020

99_medium3.jpg
Forrás: ITB
Mindennek a magja: az iskola

Lassan, de biztosan betör a digitalizáció az oktatás világába is

Számtalan oldalról foglalkozhattunk az oktatás kérdéskörével 2019-ben, hiszen állami fejlesztésekről és fejlesztési törekvésekről, piaci szereplők által különböző iskoláknak felkínált digitális eszközökről, az átképzőpiac és a programozóiskolák szárnyalásáról, valamint a fiatalok informatikai pályára tereléséről egyaránt hírt adhattunk.

Mindez pedig jó hír, hiszen azt jelenti: az ICT-szektor szereplői tenni akarnak a jövő letéteményeseinek és a munkaerőhiány enyhítésének érdekében. Mindenki a maga módján.

 

Megfelelő sávszélesség nélkül nem megy

Állami oldalról például a digitális oktatás valóra válása felé vezető úton igen fontos jelentőséggel bír a Diákháló Program, amelynek értelmében valamennyi köznevelési intézményben biztosítani kell a megfelelő internetes sávszélességet, illetve az osztálytermeket és a közösségi tereket lefedő központilag menedzselt wifi-szolgáltatást. A Digitális Oktatási Stratégia a 100-500 fős intézményekben 100Mbps, az ennél nagyobb feladatellátási helyeken pedig legalább 1Gbps sávszélesség biztosítását írja elő. Október közepére a KLIK által fenntartott iskolák közel 100 százalékában megvalósult már a fejlesztés; a szakképző intézmények lefedésén még dolgoznak, de a jövő év végére mind az ötezer intézmény összes tanulójának tudják majd biztosítani az ingyenes wifi-hozzáférést. 

További jó hír, hogy az elmúlt négy évben 25 százalékkal nőtt az informatikai felsőoktatásba jelentkezők és 23 százalékkal a felvettek száma, ami sok tényezőnek köszönhető – például az egyetemek és a nagyvállalatok egyre szorosabb együttműködésének, és a fiatalok informatika iránti érdeklődésének felkeltésében indított programoknak –, de egyértelműen szerepet játszott benne a „Programozd a jövőd!” elnevezésű (GINOP 3.1.1) uniós projekt is. 

Idén is elindult a Digitális Esély pályázat

Immáron hatodik alkalommal hirdette meg Digitális Esély címen közös pályázatát a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács és az SAP. Összesen 7800000 forintra pályázhattak olyan Magyarországon működő és nyilvántartott közhasznú szervezetek, amelyek hátrányos helyzetű gyermekek digitális felzárkózását, valamint infokommunikációs oktatását segítik. A program eddig több mint 5500 hátrányos helyzetű fiatal számára hozta közelebb a digitális világ nyújtotta lehetőségeket.

Vonzó pálya lett az informatika

Eközben idén is dübörgött az átképzéssel, informatikai pályára állítással foglalkozó műhelyek piaca – a hazai programozóiskolákba fektetett összegekről és az egyes iskolák külföldi terjeszkedéseiről magazinunk több cikkében is foglalkozunk részletesen. 

De másként is próbál segíteni a piac az oktatáson. Az idei Infotér Konferencián például a Cisco Systems Magyarország vezetője, Dalos Ottó és Sisák Zoltán, a HTTP Alapítvány elnöke azt mutatták be, hogyan vonták be a cég Webex Board nevű eszközét és az ehhez fejlesztett alkalmazásokat az oktatásba. Kísérleti projektről van szó, amelyben négy fővárosi intézménnyel fogtak össze. A technológia segítségével közösen tarthattak órákat az intézményekben, egy vezető oktató bevezetője után pedig a helyi mentor-tanárok gyakoroltatták be az új ismereteket a gyerekekkel. A technológia lehetőséget ad a kommunikációra, a csoportmunkára és arra is, hogy aki nem tud részt venni az órán, az egy számítógép segítségével otthonról követhesse végig.