Futurum 2020

Nicolaj Vang Jessen, itelligence
Nicolaj Vang Jessen, itelligence
Forrás: ITB
Folyamatosan innoválni

A kiindulópontot az ügyféligények jelentik

Mesterséges intelligenciával támogatott humanoid avatar, IoT-szenzorok adatait gyűjtő rendszer – ma már ezekkel (is) találkozik az ember, ha egy SAP-tanácsadó cég konferenciájára megy el.

Folyamatmenedzsment, ERP-rendszerek – nem ezek a dolgok jutnak először eszünkbe, amikor vállalati informatikai innovációról beszélünk. De a kettőnek több köze van egymáshoz, mint gondolnánk, mondta el kérdésünkre Nicolaj Vang Jessen, az itelligence AG Észak- és Közép-Európáért felelős vezetője a vállalat Budapesten rendezett üzleti fórumán. Húsz évvel ezelőtt a vállalatirányítási rendszerek jelentették az innováció élvonalát és emelték új szintre a vállalatok működését.

Ezek a digitális alaprendszerek, mint az ERP vagy a BI, a cégek informatikai gerincét jelentik. „De ha továbbra is értéket akarunk kínálni az ügyfeleinknek, ha tovább akarjuk kísérni őket a digitális transzformáció útján, nekünk is fel kell karolnunk az új technológiákat” – fogalmazott Vang Jessen.

 

Kilépnek a megszokott keretekből

A legkülönfélébb technológiákkal foglalkozik már az itelligence, az MI-től kezdve a felhőtechnológián és a blokkláncon át az újszerű kezelőfelületekig. Az innováció azonban soha nem öncélú a vállalatnál. „Alapvetően az ügyféligény határozza meg, hogy merre megyünk, és mivel széles az ügyfélkörünk, az igényelt megoldások köre is széles. Szerencsére a rendelkezésünkre álló technológiai portfólió is széleskörű, van miből választani. Az ügyféligények kielégítésére legtöbbször nem is csak egyet, hanem többet is alkalmaznunk kell, a megoldásokat pedig közösen fejlesztjük a felhasználókkal” – mondta Baranyai Zsolt, az itelligence Hungary üzletágigazgatója.

Az emberarcú MI

A BusinessForum 2019 résztvevői találkozhattak, sőt el is beszélgethettek KIA MIA-val. MIA emberi arcot ad a mesterséges intelligenciának: a digitális asszisztens egy nagyméretű kijelzőn animált női alak formájában jelenik meg. Az avatart autókereskedők számára fejlesztették ki. MIA üdvözli a kereskedésbe belépő embereket és intelligensen válaszol a kérdéseikre, sőt a kijelzőbe szerelt kamerán figyeli az ügyfél érzelmi reakcióit is, és szükség esetén azonnal hívja az emberi alkalmazottat.

Ki kell találni azt a folyamatot is, amely során az ötletből az üzleti életben használható megoldás lesz. Fontos, hogy az ember képes legyen a „dobozon kívül” gondolkodni, újszerű szemszögből nézni a megszokott dolgokat. Jó módszer lehet például, ha a privát életben használt eszközöket, megoldásokat próbálja ráhúzni a vállalati tevékenységekre. Az itelligence dán leányvállalata drónokat vetett be egy kötelezően irtandó gyomnövény elleni harcba: a kamerák képét mesterséges intelligencia rendszer elemezte, és pontosan megadta az azonosított növények helyét is.

 

Fejben dől el

Az innováció nem kis részben fejben dől el: óriási szerepet játszik benne a vállalati kultúra, ami támogatja a vállalkozói gondolkodásmódot és lehetőséget ad a hibázásra is. Kell hozzá az is, hogy a dolgozóknak lehetőséget adjanak a kísérletezésre, ötleteik megvalósítására. Ha ezek megvannak, a szükséges technológiai összetevők már viszonylag könnyen elérhetőek a felhőből – mondta Klaus-Cristoph Müller, az itelligence innovációs és technológiai igazgatója.

Ő azt tanácsolja a cégeknek, hogy ne várjanak az innovációval, vágjanak bele minél hamarabb. Az új megoldások kidolgozásánál az ügyféligényekből induljanak ki, apró lépésekkel kezdjék, de közben tartsák szem előtt a nagy képet is.