family

56_www.kidspot.com.au.jpg
Forrás: ITB
Digitális nemzedék

Mikor adjunk okostelefont gyermekünknek?

Egyre korábban adnak a szülők okostelefont a gyermekek kezébe, holott ebben a korban a játszótéren, a patakparton lenne a helye a fiataloknak. A szakértők szerint érdemes minél később biztosítani saját mobilt a gyermeknek, az egyéni érettség függvényében.

A technológia szerelmese és az aggódó szülő harcol bennem, mikor a címben megfogalmazott kérdésre keresem a választ. Nagyobbik fiam most lett első osztályos, a kérdés egyre aktuálisabb. Egyelőre aggódva figyeltem a többi anyukát, nehogy mobiltelefont adjon gyermeke kezébe. Azt is tudom azonban, hogy eljön az az idő, amikor egy mobil – megfelelően használva – a tanulásnak, ismeretszerzésnek, tapasztalatszerzésnek megkerülhetetlen eszköze lesz. De mikor jön el ez a pont? Egy amerikai kutatás szerint a gyermekek egyre korábban kapnak saját okostelefont.  Az Influence Central adatai szerint, 2016-ban 10,3 év az az átlagos kor, amikor a gyermek kezébe nyomják a telefont. Négy évvel korábban, 2012-ben a 12 éves gyermekek kaphattak saját mobilt. A tapasztalat azt mutatja, a gyermekek jellemzően a szülők készülékét veszik birtokba, és vélhetően azért kapnak okostelefont, mert a szülők így szeretnék visszakapni saját készüléküket.

 

A gyermek másszon fára!

Mire használják az okosmobilt?

A gyerekek többnyire üzenetküldésre, SMS-ezésre használják a mobilt. Az Influence Central felmérése azt is elárulta, a vizsgált esetek 31 százalékában a gyerekek akkor is küldtek üzenetet a szülőknek, ha egyszerre voltak otthon. De a szülők is kihasználják a gyermek telefonját: 15 százalékuk a beépített GPS chipet a gyermek hollétének követésére veti be.

„Kihúzni minél tovább, ameddig csak lehet” – tanácsolja Tóth-Péter Emília fejlesztőpedagógus, aki a Nógrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pásztó tagintézményében dolgozik. Véleménye szerint az alsós tagozatú gyermek kezébe nemhogy az okostelefon, de még a sima mobil sem való. A gyermek ugyanis védett környezetben mozog, ahol pedagógusok vigyáznak rá, majd a szülők mennek érte, nincs szüksége saját eszközre. A gyermeknek a játszótér, a fára mászás, a mozgás, a bábozás és az esti mese való. Ha túl korán kap okostelefont, akkor figyelemzavaros, ingerlékeny lehet, ami később tanulási problémát okozhat. Ha az iskolába viszi magával az eszközt, folyton azt babrálja, nem figyel az órára. Arról nem is szólva, hogy egy drága készülékre még nem tud vigyázni, könnyen ellophatják tőle. A technikai eszközök – legyen az okosmobil, tablet vagy laptop – a mozgástól, a játszástól veszik el az időt, ami extrém esetben gyermekkori elhízáshoz is vezethet. A fejlesztőpedagógus tapasztalata szerint fokozatosan kell bevezetni a gyermek életébe ezeket az eszközöket, tanítsuk a használatukat.

Ahogy a számítógéppel, okosmobillal megoldandó házi feladatok szaporodnak, bővül a gyermek érdeklődési köre (szeret például zenét hallgatni), úgy nőhet a digitális eszközökkel eltöltött idő is. Napi egy-két óra számítógépezés a gyermeknek bőven elég. A szülői felügyeletről se feledkezzünk el – tanácsolja a szakember –, használjunk szűrőprogramokat, szülői beállításokat. Később, 7-8. osztályos korában már szó lehet saját okosmobilról is.

Mit mondanak az IT-szakemberek?

Bóna Péter, ügyvezető (Com-Forth): Szívem szerint az általános iskola felső tagozatában adnék a gyerekeknek okostelefont. Ehelyett általában az a döntő, hogy a többieknek van-e már. A digitális oktatást azonban minél korábban, már alsó tagozatban el kell kezdeni.

Szűts Béla, értékesítési vezető (FrontEndART): Nálunk korán, az általános iskola megkezdése után kaptak a gyerekek okostelefont. Nekik természetes minden okoseszköz, ezen keresztül kommunikálnak. Tapasztalatom szerint az iskolai informatikaoktatás ehhez képest elavult, nem a való élet digitális kihívásaira készíti fel őket. Ezért fontos, hogy megbízzanak a szüleikben, és bármit el merjenek mondani nekik. Nem tiltani és ellenőrizni kell őket, hanem bizalmat építeni.

Varga Gábor, mobil app üzletágvezető (BIG FISH): A szülőknek felelősséggel kell tudni használniuk és a gyermekek kezébe adniuk az okoseszközöket, mert könnyen függőséget okozhatnak. Egy családi szórakoztató tartalom, egy játék app vagy egy zenélő animációs, interaktív mesekönyv nem arra való, hogy a 2-3 éves gyerek egyedül használja, hanem arra, hogy tartalmas időtöltés legyen a szülőkkel közösen. Ebben a korban a finommotorikus mozgás fejlődését hátráltathatja az érintőképernyő, de 4-6 éves korban a logikai képességek fejlődésében már segíthet a tablet és az okostelefon.

 

Készítsük fel a gyermeket a veszélyekre!

„Nincs életkorhoz kötve, hogy mikor érett meg egy gyermek az okostelefonra” – mondja Deliága Éva gyermekpszichológus. Egyénileg kell vizsgálni az adott gyermeket, hogy mennyire érett pszichésen. A szakember elismeri, hogy vannak olyan élethelyzetek, amikor a gyermeknek szüksége van okostelefonra – a busszal közlekedő például tájékozódni tud, ha kimarad egy járat. A pszichológus szerint is a 7-8. osztály az a generáció, akinek már nyugodtan lehet telefont adni.

Érdemes azért előtte a lehetőségekhez mérten felkészíteni az okostelefon jelentette veszélyekre. Arra nevelni, hogy felelősségteljesen használja a készüléket. Hogy tudja, írásban könnyebben meg tudunk bántani valakit, hogy a digitális fénykép kikerülhet az internetre. Az okostelefon használata a személyes kommunikáció rovására mehet – nem ritka az olyan osztály, ahol a szünetben a gyermekek nem beszélnek egymással, hanem csak nyomkodják a gombot, erre is figyelni kell, hogy a személyes kapcsolatok ne romoljanak meg.


 

Legyen kompromisszum

Amellett, hogy a gyermek nem kívánt felnőtt tartalommal is találkozhat az okostelefonon, vagy nagyobbaknál megjelenik a szexting, a szakember szerint sokkal nagyobb veszélyt jelent, amikor a közösségi média segítségével egy idegen férkőzik a gyermek bizalmába, személyesen találkozik vele és elcsalja. Ezt úgy lehet megelőzni Deliága Éva szerint, hogy a szülő aktívan érdeklődik, mire használja az okostelefont a gyermek, megkérdezi tőle, mi zajlik virtuális életében, és ha gyanús ismerősöket lát, rákérdez, hogyan lettek barátok. De semmiképp sem szabad titokban, a gyermek háta mögött „bogarászni” a készülékét.

És hogy pontosan mikor is kapjon a gyermek okostelefont? „Ez mindig kompromisszum eredménye, érdemes egy életkor eléréséhez, egy fontos eseményhez kötni, és amikor a szülő is úgy érzi, hogy a gyermeknek valóban szüksége van erre az eszközre, akkor jöhet” – tanácsolja a pszichológus.