technológia

áak autópálya road traffic forgalom dugó
Forrás: ITB
Mit is jelent az „automobil” szó?

Vezető nélkül a brit utakon

Beülünk egy taxiba, elmondjuk, hova szeretnénk menni, el is megyünk – De amikor fizetnénk, kiderül, hogy senki sem ül a vezető helyén, teljesen automata autóval utaztunk. A rendszert Angliában, a Milton Keynes nevű városban használnák.

Nem kell parkolót keresni, nem kell az üzemanyaggal törődni, csak az okostelefonunkkal meg kell adni az úticélt. A vezető nélküli kétszemélyes autó – ahogy a britek becézik: a pod – elvisz oda. A kormány másfél millió fontos (500 millió forintos) támogatást biztosít a Milton Keynes városban megvalósulandó projektre.

A podok lassúak, csupán 19 km/óra sebességgel tudnak haladni, cserébe elektromosak, az üzemeltetésük helyén nem bocsátanak ki CO2-t. Első körben, 2015-ig húsz, sofőr által működtetett podot helyeznek működésbe, de 2017-re száz, sofőr nélküli változat is settenkedne az utakon. (Az elektromos járművek természetellenesen halkak…)

A podok lézeres szenzorok segítségével tájékozódnak, és kerülik ki az akadályokat. Az utasok a beépített számítógépen utazás közben emaileket olvashatnak, játszhatnak, készülhetnek a prezentációra. Hogy egy út mennyibe kerülne, arról nincs adat. A Heathrow nemzetközi repülőtéren már 2011 óta alkalmaznak hasonló, vezető nélküli autókat.

A BBC közlekedési szakértője szerint Milton Keynesben beválhat ez a projekt, de más brit városokban kevésbé. A kiválasztott város azért speciális, mert az 1960-as években építette a brit kormány, és amerikai mintára rácsos az utcaszerkezete. A normális városok kevésbé szabályosak.