technológia

35_LifestylePopcorn_420
Forrás: -
Talán hozzánk is eljön egyszer

Torrent helyett

Néhány éve még kölcsönzött dvd-ket küldözgetett a postán a Netflix, ma pedig már Emmy-díjas tévésorozatokat gyárt. A cég sokak szerint alapjaiban forgatja fel a televíziós piacot.

Két alapvető formája ismeretes a tévécsatornák működésének (ha az állami pénzből fenntartott közszolgálati adókat nem nézzük). Vannak a normál, ingyenesen fogható kereskedelmi csatornák, amelyek viszont lépten-nyomon körömgombásodás elleni szerek, intimbetétek és ránctalanító krémek reklámjait tolják az arcunkba – ebből élnek. A kábeltévé-csatornák (HBO, Cinemax stb.) nem szakítják meg reklámokkal az adásaikat – előfizetési díjért cserébe, és újabban már saját sorozatokat is készítenek.

 


 

 

Olcsó és jó

Ezt a rendszert túrta fel néhány év alatt a Netflix. A cég 2007 óta kínálja online műsor- (streaming, videofolyam-) szolgáltatását szinte jelképes, havi 8 dolláros díjért – és reklámok nélkül. Az eredmények nem is maradtak el. Az Észak- és Dél-Amerikán kívül csak alig féltucatnyi európai országban (Magyarországon persze nem) elérhető online szolgáltatásnak már több mint 30 millió előfizetője van, a saját pályáján lekörözték az HBO-t is. Tévénézési csúcsidőben nagyobb letöltési forgalmat bonyolít le, mint a Youtube, a Facebook és a BitTorrent együttvéve.

A Netflix sikerének egyik titka, hogy végre tényleg a tartalomra koncentrál, és nem a megjelenítési eszközre. A szolgáltatás bármilyen, internetre kötött eszközzel elérhető, az okostévétől kezdve a mobiltelefonig. Jobban igazodik a cég a torrentezés miatt változó tévézési szokásokhoz is: saját sorozataik epizódjait nem hetente csepegtetik, hanem egyszerre elérhetővé teszik, és a felhasználóra bízzák, hogy mikor nézi meg azokat. A cég szerint ennek is köszönhető, hogy ahol elérhetővé válik a szolgáltatásuk, ott nagymértékben visszaesik a torrentforgalom. Ráadásul a Netflix minden konkurensénél többet tud arról, hogy előfizetői mikor, mit és mennyi ideig néznek, és ezt a tudást fel is használja.

 

Saját tartalom

A nagy tartalomgyártók és kábeltévék féltékenyen figyelik a Netflix sikereit. Emiatt aztán sorozataikat, filmjeiket gyakran egyáltalán nem, vagy csak irreálisan magas áron hajlandók eladni az online tévének.

Irány tehát a saját gyártású minőségi tartalom, elsősorban tévésorozatok, hiszen manapság azok vonzzák a nézőket. A Netflix legismertebb ilyen próbálkozása, a Kevin Spacey főszereplésével készült politikai dráma, a „House of Cards” kilenc jelölést kapott az idei Emmy-gálán – hármat haza is vitt. Ezzel a Netflix lett az első cég, amely kizárólag streamingszolgáltatóként tudott díjat nyerni. De nincs megállás: már bejelentették, hogy jövőre legalább öt saját gyártású sorozattal jelentkeznek, amelyekre 300 millió dollárt fordítanak.

Fel kell kötniük az alsóneműt. Több tartalomszolgáltató elindította saját videofolyam-szolgáltatását (Warner, HBO GO), a másik oldalról pedig az Amazon már teszteli saját pilotjait, a Microsoft pedig az Xboxra fejleszt exkluzív tartalmat.