technológia

30_jungle_420
Forrás: -
Korlátlanul bonyolultak

Tarifák dzsungelében

Noha rövid időn belül mindhárom nagy mobilszolgáltató is kirukkolt korlátlan beszélgetést lehetővé tevő tarifacsomagokkal, a külföldi példa azt mutatja, van még helye a csökkenésnek. Összeállításunkban megpróbáljuk összehasonlítani a tarifákat.


 

Az idei ősz újdonsága, hogy a nagy hazai mobilszolgáltatók egymás után jelentek meg a korlátlan beszélgetést lehetővé tévő csomagokkal. Hogy miért pont most jött el az ideje ennek a változásnak, nem tudni, de az biztos, hogy egy szinte beállt piacot próbálnak felforgatni a szolgáltatók.

A magyar mobilpiacon ugyanis a szeptemberi adatok szerint 100 főre 116,9 sim-kártya jutott. A mobilszolgáltatók piaci részesedése is keveset változik az idők során, csupán egy-két tizedszázalékos módosulást tud regisztrálni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Például szeptember végére a teljes ügyfélszám, azaz a hívásfogadásra alkalmas kártyák alapján számolva a T-Mobile részesedése az előző havi 46,27 százalékról 46,30 százalékra, a Vodafoné 22,70 százalékról 22,71-re „ugrott”, a Telenoré 31,04 százalékról 31,00 százalékra csökkent.

Összehasonlítási ujjgyakorlat

A korábbi évek során kialakult gyakorlatnak megfelelően a három hagyományos mobilszolgáltató úgy gondolta ki tarifáit, hogy azok eléggé nehezen hasonlíthatók össze, sok szempontot, apró betűt kell figyelmesen elolvasni.

A könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért táblázatunkban azokat a tarifákat soroltuk fel, melyek kétéves hűségszerződéssel (T-Mobile szóhasználat), két éves tarifamegtartással (Telenor) vagy kétéves határozott idejű szerződéssel (Vodafone) érvényesek. A T-Mobile-nál léteznek egyéves hűségidős és hűségidő nélküli tarifák is, melyek értelemszerűen magasabbak, mint a kétéves „röghöz kötöttséget” követelő csomagok.

A T-Mobile-nál az ügyfelek lojalitását is beszámították a tarifába, így az arany vagy platina szintű ügyfeleknek ezer forinttal alacsonyabb a havidíj. Mivel az ilyen jellegű kedvezmény a többi szolgáltatónál másképp épül be az árba (a Telenor gyakorlata az, hogy egyedileg biztosít valamiféle kedvezményt, amit vásárláskor ismerhet meg az ügyfél, ezt a szolgáltató nem is hirdeti külön, a nagyközönség előtt), a táblázatban az ügyféllojalitás nélküli árakat tüntettük fel.

Hogy a képet még jobban bonyolítsák, a korlátlan tarifák akkor is módosulnak (felfelé), ha kedvezményesen vagy nulla forintért szeretnénk készüléket vásárolni a vállalt havidíj mellé. A Telenornál például a Flow Total 1 tarifa választása esetén ingyenes a Samsung Galaxy Mini vagy Nokia Lumia 625, de a prémium Google Nexus 4 készülékéért is csak 8522 forintot kell adni. A táblázatban a készülékvásárlás nélkül meghirdetett árak szerepelnek.

Külföldön minden olcsóbb

A magyar gyakorlatból ismert, korlátlan vagy rendkívül drága percdíjakkal működő előfizetések mellett létezik azonban egy középút, amelyet a hazai szolgáltatók egyelőre nem kínálnak, a szomszédos Romániában azonban már régóta jól működő, bevett gyakorlat.

A román Vodafone-nál például havi közel 3000 forintért (10 euróért) 1500 perc hálózaton belül, 150 perc hálózaton kívül, korlátlan sms és 150 MB adatforgalom jár. De ha valaki ezt is sokallná, akkor ott az 1800 forintos előfizetés (6 euró), amiért 500 perc hálózaton belül, 50 perc hálózaton kívül, korlátlan sms és 15 MB-nyi internet vehető igénybe.

A román Vodafone-nál is elérhető a hazai Red tarifacsomag hasonló árakon, ám a helyi piaci igényekhez kellett igazítani. A csomagok tartalma nagyobb, a legkisebb előfizetés esetén is 750 MB-nyi adatforgalmat tartalmaz a korlátlan percek és sms-ek mellett, a legnagyobb pluszba 250 nemzetközi percet kínál.

 

Márkázott és virtuális szolgáltatók

A hazai piacon megjelentek az alternatív mobilszolgáltatók is, melyek egy-egy rétegigényt igyekeznek kielégíteni. A legismertebbek ezek közül a Tesco Mobile, a Lidl-üzletekben értékesített Blue Mobile, illetve a nemrég startolt Mol Mobile.

A Tesco Mobile hagyományos értelemben vett virtuális szolgáltató, a Vodafone és a Tesco közös vállalkozása. A Blue Mobile és Mol Mobile márkázott szolgáltatók, mindketten a T-Mobile hálózatát használják, és az ügyfelek végső soron a T-Mobile-lal kötnek szerződést.

Ezeknek a szolgáltatóknak a közös jellemzőjük, hogy egységes percdíjjal számolnak minden belföldi hívás és napszak esetén, az sms díja is a perchívásnak megfelelő. Erőteljesen építenek a márkahűségre. A Tesco esetében minden feltöltést megdupláznak, így ha teljes egészében lebeszéljük az egyenleget, a meghirdetett percdíj felére csökken. A Mol esetében Multipont hűségkártya-tulajdonosoknak a feltöltés összegének függvényében is változik a percdíj.

„Korlátlan” tarifacsomagok összehasonlítása

Szolgáltató

Tarifacsomag neve

Ár
(Ft/hó)

Percek száma hálózaton belül

Percek száma hálózaton kívül

Túllépés esetén díj

Sms hálózaton
belülre

Sms hálózaton kívülre

Internet
(GB/hó)

Telenor

Flow 1

 5 990

korlátlan

180

40 Ft/perc

40 Ft/sms

40 Ft/sms

0,5

Flow Total 1

 9 900

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

0,5

Flow Total 2*

17 990

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

2,0

T-Mobile

Next S

 6 490

korlátlan

160

35 Ft/perc

korlátlan

35 Ft/sms

0,5

Next M

10 990

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

0,5

Next XL*

19 900

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

3,0

Vodafone

Red Basic

 9 990

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

0,5

Red Plus

13 990

korlátlan

korlátlan

korlátlan

korlátlan

2,0

* csak készülékvásárlással igénybe vehető konstrukció

A táblázatban szereplő adatok a mobilszolgáltatók weboldaláról származnak. Az adatgyűjtés időpontja: 2013. november 5.

Virtuális szolgáltatók tarifái

Szolgáltató

Percdíj
(Ft)

Sms-díj
(Ft)

Internet
(MB)

Kedvezmény

Blue Mobile

33

35

15

-

Mol Mobile

40

40

32 vagy 28 Ft percdíj Multipont-kártyásoknak, adott feltöltés esetén

Tesco Mobile

59

59

10

Minden feltöltés duplázódik

A táblázatban szereplő adatok a mobilszolgáltatók weboldaláról származnak.
Az adatgyűjtés időpontja: 2013. november 5.