A Facebookot 4,7 millió magyar használja, kilenctizedük napi gyakorisággal. Ezzel
a közösségi oldal a legnagyobb hazai médiummá nőtte ki magát. Pedig szimpla kapcsolattartó
eszköznek indult, de az első számú üzleti kommunikációs csatorna lesz. Vagy már
az? Ráadásul ingyenes. Alább erősen szubjektívan mutatunk be egy objektív kutatást.
Inkább virtuális önkielégítés?
A magyar internetező társadalom két részre osztható. Na jó, háromra. Akik már
fészbúkoznak, akik még csak ezután fognak, és akik soha nem is fognak (legalábbis
egyelőre). Mindenesetre akár késhegyig menő vita tárgya, mire jó a Facebook, ha
egyáltalán jó valamire. A vita nyilván generációfüggő is.
Ez abból a szempontból lehet fontos, hogy az ArvaliCom friss felmérése szerint
a magyar fészbúkozó populáció ötöde hajlik arra, hogy inkább a közösségi oldalt
válassza, mint a szexet. Az 50 év feletti generáció 25 százalékkal szerepelt a
kutatásban, feltételezhetjük, az erre vonatkozó kérdés számukra kevésbé releváns,
mint mondjuk, a 18 és 40 év közöttiekre. Akkor pedig a szexelhagyók aránya is
valószínűleg nagyobb, mint 20 százalék. Ami azért elég szomorú. Ezen az sem változtat,
hogy csak 6 százalék esetében győz mindig a Facebook.
A párkapcsolatokat is megsínyli az örökös „közösségizés”. A válaszadók 15 százaléka
már veszekedett emiatt, 3 százalékuk meg örök istenhozzádot mondott párjának.
Egy kis pozitívum
|
---|
Az mutatja, hogy a fészbúkozók mégsem estek teljesen a fejük lágyára, hogy közel
kétharmadukat nagyon vagy egyre jobban foglalkoztatják adatbiztonsági kérdések.
Sajnos, a biztonságra csak 2 százalékuk ügyel mániákusan. |
Nem tudok élni nélküled…
A magyarok többségének, hál’ isten, ugyan édesmindegy, hogy van-e Facebook vagy
nincs, de 15 százalék már élni sem tud a közösségi oldal nélkül; 3,6 százalék
pedig kórosan függő. Ez a társaság vészesen halad a szexelhagyók 20 százaléka
felé, s véleményünk szerint némelyek nem állnak távol a szellemi impotenciától
sem. Ez a társaság ugyanis vélhetően napi több alkalommal csatlakozik fel, s nincs
kizárva, hogy alkalmanként több mint egy órát tölt a képernyő bámulásával.
A megkérdezettek 7,4 százalékát ugyanakkor halálra idegesíti a közösségi oldal,
de kénytelenek „fenn lenni”, az ismerőseik miatt. A felhasználókat leginkább gyakran
posztoló ismerőseik zavarják, de utálják a hirdetéseket és a nyereményjátékokat
is.
Ilyen körülmények között azt hinné az ember, hogy a munkahelyre is szükségszerűen
betüremkedő Facebook használata üldözendő cselekmény a munkaadó szemében. Hát
nem. A munkahelyek több mint 80 százaléka rá se bagózik a dologra (sőt, van olyan
hely, ahol használata kötelező), s csak 8 százalékuk tett korlátozó lépéseket.
Kifejezett kára pedig csak a fészbúkozók 5 százalékának esett.