technológia

16_scenireflections.com_420
Forrás: -
A rajzás diadala

Osztódik a Foursquare

Megújul a neves lokációs közösségimédia-alkalmazás, illetve két különálló programra bontják. Jó ez neki? Vagy a végét jelenti? Vagy valaminek a kezdetét?

Egyáltalán: mire lehet használni 2014-ben a földrajzi alapú közösségi médiát? Mi az üzleti döntés háttere, egy professzionálisabb üzleti megoldás a kis és nagykereskedőknek? Vagy a közösségi média le nem aratott babérjainak a megszerzése a célja az újrapozicionálásnak? Mennyi kérdés!

A közösségi lokációs alkalmazások sokak számára csak egyfajta öncélú szórakozásnak tűnhettek. Pedig a poi- (point of interest) alkalmazások nagy népszerűségnek örvendenek, főként Amerikában, de bárki maga is rádöbbenhet egy nyaralás során az előnyeikre: hol vagyunk, mit kell megnéznünk, mit ajánlanak más utazók és–vagy a helyi erők.

Kezdetben lelkesítette a boltokat, hogy akciókat hirdethetnek meg ezen a felületen, de végül kevés turista tért be egy-egy kereskedőhöz csupán emiatt. Közben minden közösségi médiás alkalmazás, a Facebook és a Google is megpróbálkozott a saját lokációs megoldásával, hogy megkeresse a felhasználói közelében lévő boltokat és nevezetességeket. De csak a Foursquare maradt talpon.

 


 

 

THE GREAT DIVIDE

Az új megoldásból egyelőre a Swarmot kapta meg a nép, a szokásos módon helyszínekre jelentkezhetünk be (szerencsére már nem kötelező). A hangsúlyt az ismerőseink tevékenységére helyezték át, sőt, végre szervezhetünk akár közös programokat is.

Egyébként Mark Zuckerberg is különválasztotta a Messengert és a közösségi alkalmazást a mobil platformon. Tán az ő nemrég bevezetett Nearby Friends-e is ösztönözhette a Foursquare radikális lépését…

A Swarmba került át a „kiherélt” check-in funkció, maga az eredeti applikáció pedig megmaradt egy turistáknak szánt ajánló programnak. Természetesen a sokak által kedvelt vagy utált tulajdonsága megmaradt, tehát figyeli a program, hova megyünk és mennyi időt töltünk el az egyes helyeken, mindezt automatikusan – ha megengedjük neki.

 

Az ok

2014-re már nem működött a környezeti információs rendszer varázsa. Egyszerűen megunták az emberek check-in gombot nyomogatni, hogy bizonyos helyeken „királyságot” szerezve lehessenek polgármesterek („mayor” opció: pünkösdi királyok lehettünk egy helyen, elhitethettük magunkkal, hogy fontosak vagyunk.) Dennis Crowley, a cég ceo-ja nem rejti véka alá, hogy megunták ezt a featúrát.

Ami 2009-ben még elengedhetetlen volt a hardver és az adatbázisok szűkössége miatt (vagy a felhasználók megszerzése végett), mára már feleslegessé vált. Mellesleg mindig is csak egy szűkkörű elit jelentkezett be folyton folyvást mindenhova, az új paradigma, a kettéosztott szolgáltatás remélhetőleg hamar felzárkóztatja őket a manapság kurrens startupokhoz, az Instagramhoz és a Twitterhez.

A rossz nyelvek szerint ez a nagy újjáalakulás semmi más, mint a vég kezdete, hiszen a tengerentúlon a Yelp nevű, hasonló szolgáltatás már ássa a Foursquare sírját.

 

Megszületett a Swarm…

…de mellette, párhuzamosan, megmaradt a régi Foursquare app is. Okostelefonunkon rögvest ezzel tudunk bejelentkezni, ha telepítettük a Swarmot, a két program kiegészíti egymást.

Közösségi aktivitási térképpé szeretnék átformálni a régi alkalmazást, hiszen azonnal meg tudjuk osztani pozíciónkat barátainkkal. A cél a jelenlegi felhasználók átszoktatása erre az új felületre. Továbbá meg kellene akadályozni a Yelp terjeszkedését, ez a legtöbb EU országban (Magyarországon is) nem nehéz, lévén hogy nem is érhető el.

Valójában újraírták az egészet az alapjaitól, lecsupaszították, és csak a szükséges okostelefonos funkciókat hagyták meg. A felhasználó helyzetének pontosítása volt a lényeg, de az adatbázist is újraírták: 60 millió helyszín és poi szerepel benne. Mellesleg azt is elárulták, hogy eddig a „júzerek” 5 százaléka használta a felfedezési és közösségi médiás szolgáltatásokat egyszerre. Nyilvánvaló, hogy ez utóbbi meglovaglása a követendő cél a Facebook hanyatlása idején. Amúgy is Nem jó üzlet egy integrált alkalmazásba mindent mindent belesűríteni például a felhasználók fiatalodása miatt. Már másként gondolkodnak, mint a régi asztaligépes generáció. Csak egy funkciót szeretnének használni, nem egy pedig egy svájci bicskát. Ezért a komplexebb funkciókat jól összekapcsolt, egymásba ágyazott alkalmazásokban érdemes egymáshoz csatolni, de ez következik az egyre jobb telefonos hardveres és szoftveres megoldásokból is.

Javították a biztonságot is a Swarmban: egy adott városban nem a precíz helyzetünket, csak a passzívat adja meg ismerőseinknek: csak azt, hogy melyik városrészben vagyunk, vagy milyen messze tőlük.

 

Be is indult

Ez az új üzleti modell az első hetek alapján elég jól teljesít (a hardcore felhasználók természetesen szapulják), nem véletlen, hogy egyre többen látnak fantáziát a lokáción alapuló hirdetésekben. Ha minden a terveik szerint történik, még ebben az évben meg fogják dönteni a két nagy vetélytárs, a Facebook és a Twitter hasonló próbálkozásait. Mindehhez persze kellett Steve Rosenblatt is, aki az Apple-nél dolgozott előző életében, ma a lokációs mobilhirdetések főguruja.

Kérdés persze az, mit fog erre lépni a hazánkban (még?) nem elérhető Yelp, amely Amerikában verhetetlen. A kötelező check-in és megosztási megszüntetése, illetve a jelvények adományozásának feljavítása nem biztos, hogy rögvest sikerhez vezet.

 Aki annak idején még volt az átkosban általános iskolás, biztos nosztalgiával emlékezik az iskolabélyeg-mozgalomra. A Foursquare is valami hasonlónak indult, csak kinőtte gyermekbetegségeit. Az már viszont az új Swarmon és majd a megújult verzión fog múlni, hogy a helyi keresésben is tudnak-e valami nagyot alakítani. Szerényen a Google Now és a Siri nevezetű személyi asszisztenshez hasonlítják az új „spin out” alkalmazást. De erre sajnos a nyár végéig, a nagy beetetés beéréséig kell várni, de a Yelp sem tétlenkedik addig.