technológia

30_pinterest_420
Forrás: -
A faliújság visszavág

Magyar lett a Pinterest

Mostanában már nincs a fősodorban a Pinterest, sokan még ma is a női Facebook-klónnak tartják. Nemrég viszont magyarul is megszólalt, a felületet a „feltalálói” érdemesnek tartották arra, hogy az itteni közönséget is meghódítsa. Mellesleg ez az inspirációs portál mára megelőzte a LinkedIn-t: havonta több, mint 23 milliónyian használják.

Első pillantásra a Pinterest egy kép- és fotómegosztó virtuális faliújság, de nem szabad összetéveszteni az Instagrammal! Nem a szelfizők paradicsoma, hanem a felhasználói által kedvelt vagy becserkészett képek alapján szervez közösséget maga köré.

Indulásakor a megcélzott közösség a női lapok színes és szagos oldalain felnőtt generáció volt. A Pinterest alapja a „pin”, vagyis feltűzünk a virtuális oldalunkra egy kedvelt fotót, melyet a többiek re-pinelhetnek (elég jól látszik, hogy az alapötlet a Twitterből ered), de kommentálhatunk is, igaz csak 500 karakter erejéig. Az egész Pinterest erre a minimalista ötletre épül, hiszen a forgalom 80 százalékát a képek újra megosztása adja. (Azért ismerjük el az angol nyelvi leleményt a picture interest kifejezés és a pin szavak összeolvasztásában. – A szerk.)

Mivel minden mobilban van kamera, és képalapú virtuális társadalomban élünk, borítékolható volt a siker. Sokan fanyalogtak a kezdetekor, de már a legtöbb Facebook-ismerősünk is szépen lapozgatja ezt a nagy kifestőkönyvet. Nem véletlen, hogy már 2011-ben, a hivatalos indulása után két évvel, a világ 50 legjobb weblapja közé választotta a Time magazin. Mivel okosan rögvest beüzemelték mobil alkalmazásként is, 2012-ben az év startupjának nevezték egyes online orgánumok. Az egyszerű (női) felhasználók közösségi médiájából így vált az egyik legsikeresebb közösködős megoldássá 2014-re.

Már sokan tudják, a Facebookon túl is van online élet. A trükk pedig az, hogy itt a képek mögötti tartalmat is megosztjuk, tehát kicsit szemközpontúbbnak néznek minket a feltalálói, mint a nagy, közösségi médiás, szöveges alapú oldalakon. A lényeg: a tartalmat az ide tévedt felhasználó gyártsa, és lehessen velük vagy belőlük pénzt keresni és hirdetni.


 

Eredet

Nem a semmiből termett elő hirtelen a Pinterest, voltak már hasonló próbálkozások. Ilyen a Color vagy a Path is a kép alapú kezdeményezéseikkel, de nem lettek ennyire népszerűek. A közösségi média alapelve, az „oszd meg és uralkodj” itt érvényesül a legegyszerűbben, mivel a képekkel való közösködés hatékony kommunikációs aktus.

Egy olyan világban, ahol a tévé, a YouTube a legnépszerűbb médiaformátum, és mindenkinek van legalább kettő fényképezőgépe, a kép alapú kommunikáció egyszerűbben kivitelezhető, mint a szöveges. (Nem kell tudni se helyesen írni, se fogalmazni... – A szerk.) A képmegosztásokkal hamarabb szerezhetünk követőket és ismerősöket, mint a „hagyományos” (Facebook, Twitter, Google+) közösségi médiás megoldásokkal. A képek ugyanis sok olyan meta-információt tartalmaznak, amelyet könnyen fel tud dolgozni az emberi agy. Egy képet vagy rögvest megkedvelünk, vagy átsiklik felette a tekintetünk. Pontosan ezért működik annyira jól az ötlet, hogy a képeket azonnal bele is tegyük egy virtuális emlékezetbe.

Alkalmazás

Kicsit meg kell hekkelni a böngészőnket a Pinterest kipróbálásához: telepíteni kell egy „Pin It” beépülő modult. Ezután pedig, ha bármilyen oldalon elénk kerül valamilyen gusztusos kép, csak erre kell kattintanunk (nyilván, előbb regisztrálni kell a Pinteresten), hogy felkerüljön a képgyűjteményünkbe. Egy grafikában gazdag oldalon azért majd nekünk kell kiválasztani ezeket a faliújságunkra – kézzel.

Ha nagyon lusták vagyunk, akkor pedig végignézhetjük közösségi médiás ismerőseink mit raktak ki már a virtuális falukra. De választhatunk érdeklődési körünk szerint is a milliónyi tematizált fotó közül. Érdemes először körülnézni, mert elég gyorsan el lehet veszni a részletekben és a keresésben. A lényeg pedig az, hogy minél több percet töltsünk az oldalunkon. Valamiből nekik is meg kell élni, ha mindenki a Facebook árnyékában él még egy kis ideig. Állítólag nemsokára fizetős lesz a hirdető cégeknek, a Pinterest alapból nem szól bele, mit teszünk fel, cégként is használhatjuk – amit önbevallunk (vagy nem).

Mindenesetre a pinjeinket a Facebookon és a Twitteren is megoszthatjuk, arra késztethetjük ismerőseinket, hogy ide is kövessenek minket, vagy nézzék meg termékeinket.

Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy?

Nem véletlen, hogy a Pinterestet divatszakma fedezte fel elsőként magának, hiszen így sokkal könnyebben lehet az éppen aktuális évszak trendjeit eljuttatni és bevezetni a célközönséghez. Érthető tehát, hogy a kezdetben direkt a női felhasználókat célozták meg vele. A másik fő terület a művészet, nemcsak galériák, de kezdő vagy profi művészek is megtalálhatják itt a számításaikat, mivel eléggé masszív közösséget lehet alkotásainkkal vagy kiállításainkkal becélozni. A Pinterest-ismerősök szerzése meg sokkal egyszerűbb és gyorsabb, gyakorlatilag egy jól elkészített fotó a műalkotásról már azonnal gyűjti magának a rajongóit.

A másik trendi dolog a kajafotózás („ételpornó”…) A gasztronómia új életre kelt, mióta ennyire megizmosodott a közösségi média. Egy-egy remek ételfotó ugyanis el tud adni egy még ismeretlen éttermet is, a megfelelő elégedettségi fokkal rendelkező re-pinek pedig csak fokozzák az érdeklődést. Ne felejtsük el, itt egy jól felépített marketinggépezetről van szó elsősorban, a „közösség” pedig a fogyasztók halmaza ebben az esetben.

Rendeltetésszerű használat

Mire jó tehát leginkább? A gyermeki képnézegetésen túl – sok témakör (divat, technológia, természet stb.) közül választhatunk – meglévő webboltunk népszerűségének növelésére biztosan. A vásárló árérzékenységét azzal elégíthetjük ki, hogy már a Pinteresten feltüntethetjük az árakat. A megfelelő termékfotókkal és jó(l ápolt) közösségi médiás háttérrel sokkal könnyebben tudjuk reklámozni, népszerűsíteni virtuális boltunkat – majdnem ingyen.

A magyar verzió megjelenése pedig sokat lendíthet a Pinterest alapú promócióban. Annak is örülhetünk, hogy a fejlesztők szerint már elérkezett ahhoz a kritikus tömeghez hazánkban is a felhasználók száma (olyan mértékben elterjedt az e-kereskedelem), hogy érdemes volt honosítani.