technológia

30_terkep_420
Forrás: -
LBS = Location-based Services

Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel

Manapság mindenki okostelefonnal rohangál, benne gps-szel, wifi-vel, tehát mindenki követhető. Ezért a geolokációs alkalmazások nem áldásnak, hanem inkább átoknak minősülnek a legtöbb felhasználó számára. De miért szeretik annyira a marketingesek?

Az lbs (Lásd a felcímet!) egyesek szerint az a lökés a mobilkommunikációnak, ami a közösségi média volt a webnek. A helymeghatározás reneszánszát éljük jelenleg, de egy közlekedési információs rendszer is (például a SmartCity Budapest) kötelezően ezen alapszik.

Az egyéni felhasználók rettenete

Az egyszeri felhasználó valószínűleg jogosan kezeli gyanúperrel az lbs alapú virtuális termékeket és megoldásokat. A gps használatának van egy kellemetlen következménye, gyakorlatilag percről-percre lekövethetőek vagyunk. Ez nem újdonság, a mobiltelefon már a cellainformáció alapján bármikor feltérképezhetett bárkit. A közösségi média és a Google masszív terjeszkedése mindenkit elérhetővé tett a Nagy Testvér számára is. Ha a Location History szolgáltatásra tévedünk, döbbenten tekinthetünk arra, hogy a mobilunk alapján minden tevékenységünket látjuk(ják). (Figyelem! NEM a gps követ minket, hanem a Location History alkalmazás. A gps csak a koordinátáinkat érzékeli, mindig egy alkalmazás használja fel azokat – a szerk.)

Ez nem lesz meglepő azoknak, akik tudják, a Google is tudja, mi érdekel minket, ha valamire rákeresünk. A rendszer visszacsatolása még nem teljesen pontos, de sajnos egy bírósági ügyben még ne számítsunk arra, hogy majd megment minket a rendszer. Olcsóbb, mint egy magánnyomozó irodát felbérelni, de a Google magyar kapcsolatai miatt nem tekinthető hitelesnek. Az Android Device Managerrel azt tudhatjuk meg, ha meglovasították a mobilunkat (almás operációs rendszer felhasználói számára erre a Find my iPhone alkalmazás való).

A dolog kétélű, mert ezzel bárki a családunkban ellenőrizhető lesz, ha ilyen okostelefonja van. Az emberi természetből fakadóan a legtöbben úgyis megfigyelésre használják ezt, nem az eltűnt eszköz visszaszerzésére.


 

Az üzleti felhasználás leendő örömei

A Foursquare a geolokációs rendszerek őspéldája. Sajnos, ezt a legtöbben egyfajta közösségi játéknak tartják, hiszen a bejelentkezésekért virtuális kitűzőt osztogatnak, mégis meghökkentően nagy aktivitást generálnak. Sokan mégis félnek tőle (mivel nem ismerik), mint a falra festett ördögtől.

Pedig ez a közösség él és virul, és boldogan osztja meg éppen mit és hol tesz. Gyakorlatilag ezek a felhasználók adnak el éttermeket, boltokat. Mellesleg a saját egójukat is menedzselik, pedig a Gowalla halála után (Emlékszik még erre a szolgáltatásra valaki?) az egyetlen rendes üzleti check-in rendszerként maradt meg. Manapság a marketingesek álma lehetne.

Hogy mennyire lesz életképes, azt jelzi, hogy nemrég a Microsoft is tett bele némi pénzt, hiszen a felhasználók információit és értékeléseit manapság mindenképpen kamatoztatni kell. A több évre kötött stratégia alapján, az ajánlásokat nemcsak a méltatlanul mellőzött Bing keresőbe, de a Windows Phone operációs rendszerbe is integrálják majd. Nem véletlen, hogy sokan ezt Google- és Apple-gyilkos lépésnek tekintik. 45 milliónyi felhasználó meg csak számít valamit a mai digitálisan túldimenzionált világban.

Más kérdés az, hogy a Foursquare legnagyobb előnye egy külföldi nyaraláson jelentkezik a mezei felhasználó számára, mert a mások által ajánlott helyek megkönnyítik az ember tájékozódását az idegen nyelvű környezetben. A magyar kereskedők (patikák vagy a fogorvosi rendelők a Balaton partján) már kedvezményekkel próbálkoznak a bejelentkezések serkentése céljából, de még fehér holló ez a marketinges geolokációs műfaj hazánkban. Pedig a Foursquare jó befektetés: olcsó, nem kell hozzá személyzet, csak némi fantázia és kreativitás. Az sem lehet véletlen, hogy a tavaly 20 millió dolláros bevételt könyveltek el, mivel egy komoly hirdetési rendszert indítottak el benne. Egy rendes kiskereskedőnek meg a Foursquare-en való jelenlét a túlélést jelenheti egy kisvárosban.

FYI

A betörők mintegy 80 százaléka használja a közösségi médiát, benne az lbs-eket (a Foursquare-t is) a helyszín kiválasztásában, majd megfigyelésében.

Ettől még nem kell lemondani az lbs előnyeiről – csak éppen SOHA ne adjuk meg ott a valódi nevünket és lakáscímünket. Ismerőseinket meg ne a közösségi, hanem bármi más, attól függtlen módon ismertessük álneveinkről.

(A szerk.)

Mire jó ez az egész?

Hogyan lehet hatékonyan használni az lbs-t? A meglévő közösségi hálózatokat becserkészve, hiszen nemcsak a ma már mindent uraló Facebook, de a Google is próbálkozott hasonló megoldásokkal, igaz, kevesebb sikerrel. A Foursquare legnagyobb problémája manapság az elitsége Magyarországon. Csak a geek társadalom használja, hogy a jelenlétét elhitesse és megerősítse a kibervilágban.

Egy-egy felhasználó szokásait lekövetve, az ingyen és bérmentve kiadott metaadatait kinyerve egy marketinges viszont elég szép adatbázist nyerhet. Nem szabad elfelejteni, ezek a magukról mindig mindent tudósító emberek vásárolnak online a legtöbbet. Akciókkal megtámogatva egy geolokációs marketinges kampányt az kis befektetéssel is sikeres lehet. Nem beszélve arról, hogy a kiskereskedelem számára, akik tényleg a valós világban működtetnek boltokat, nem a csupán virtuális webshopokban léteznek ez lehetőség a talpon maradásra.

A felhasználók pedig szeretnek olyan helyekre menni, ahol közösködhetnek másokkal, bizonyos filozófusok szerint a közösségi média nem más, mint a klasszikus swingerpartik virtuális másolata. Ha tudom hol vagy, mit kedvelsz, mire gerjedsz, akkor én is majdnem olyan vagyok, vagy leszek, mint te – de ez egy külön pszichológiai tanulmányt igényelne.

Konklúzió

Az ember egy szomorú és magányos lény, az lbs pedig nem más, mint annak ígérete, hogy soha nem leszünk egyedül. Az utolsó remény azoknak, akik már nem tudnak olvasni, nem tudnak kommunikálni a hétköznapi világban. Más szóval a pokol, ami a több filozófus szerint üzleti szempontból remek befektetés. Mindannyian tudjuk, mind oda fogunk jutni, de a mennyország ígérete és naiv unalmassága meg érdektelen egy olyan világban, ahol a létünk virtuális változata sokkal több sikert és orgazmust okoz, mint a rögvalóságban napról-napra öregedő, halandó valónk. Mindig tudni kell és tudni is fogják, hogy hol a helyünk.